2007-10-17, 10:18
Medlem
johansons avatar
Tack! Som du sa lite överkurs, men jag ska öva.
Men du menar alltså att de sidorna jag har kollat på inte visar ett korrekt d Dur ackord? För det låter konstigt, jag tvivlar inte på din erfarenhet men jag tycker det är konstigt om flera sidor uppger felaktig information gällande ackord. Jag har nämligen hittat flera sidor där ackorden skiljer sig ifrån varandra, och från de som du har skrivit.

Tack för faktan som sagt uppskattas starkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner

A: x02220
Am: x02210
B: x24442 *
Bm: x24432 *
C: x32010
Cm: x35543 *
D: xx0232
Dm: xx0231
E: 022100
Em: 022000
F: 133211 *
Fm: 133111 *
G: 320033 (alternativt xx0033, men då får du inte med tersen)
Gm: 355333 *

* = barréackord

Låt oss jämföra Em och Fm; 022100 och 133211 - ser du likheten?

Nej kan inte se likheten
Citera
2007-10-17, 14:22
Medlem
Det finns ju olika sätt att ta samma ackord på, och de flesta sidor visar nog bara ett annat sätt än de mestadels öppna visackorden jag gett dig. Men för att ett ackord ska vara ett slags D (spelar ingen roll om det är D, Dm, Dm7b5 eller Dmaj9#11), så länge du vill ha ett D-ackord så MÅSTE den mörkaste tonen vara just ett D. Rent harmoniskt är ett D/A egentligen ett slags A-ackord, eftersom A är den mörkaste tonen i sammanhanget, fast man skriver oftast D/A av olika skäl. Börja med ackorden jag gav dig, så kommer du nog långt på det.

Nu gör det ju ingenting om A-strängen kommer med iofs, A ingår redan i ett D-ackord, så du kommer nog inte höra nån större skillnad. Men man bör iaf veta att man inte gör helt rätt.

Jämförelsen mellan Em och Fm:
Skillnaden mellan ackorden är att varje siffra i Fm är exakt en siffra över siffrorna i Em. Greppa bara Fm, och så använder du pekfingret för att trycka ned alla ettorna, och använder de andra fingrarna till resten. Sen kan du dra ackordet, och sen flytta runt formen på måfå så kommer du garanterat förstå principen.

EDIT: Visar principen rätt bra: http://youtube.com/watch?v=wFfyPga_uPo
Citera
2007-10-17, 14:46
Medlem
johansons avatar
Citat:
Nu gör det ju ingenting om A-strängen kommer med iofs, A ingår redan i ett D-ackord, så du kommer nog inte höra nån större skillnad. Men man bör iaf veta att man inte gör helt rätt.

Nu hänger jag inte med..igen, vilken A-sträng?
Citera
2007-10-17, 15:03
Medlem
Alltså om du skulle spela x00232 (som i 2:an du visade) istället för xx0232

EADGBe heter strängarna från tjockaste till tunnaste. Skitsamma egentligen, du måste inte förstå det här.
Citera
2007-10-17, 15:10
Medlem
Curleys avatar
Citat:
Alltså om du skulle spela x00232 (som i 2:an du visade) istället för xx0232

EADGBe heter strängarna från tjockaste till tunnaste. Skitsamma egentligen, du måste inte förstå det här.

hahaha just sådär sa jag till mina elever när jag för 100a gången skulle visa hur man tar ett A dur
Citera
2007-10-17, 15:16
Medlem
Har du fått den tveksamma äran att få förklara modala skalor för nån än?
Citera
2007-10-17, 15:25
Medlem
johansons avatar
Missförstånd av mig

Jo vad dom olika strängarna heter vet jag, jag missuppfattade dock det jag själv hade skrivit

Jag hittade en guide på nätet:

http://guitar.about.com/library/weekly/aa071200a.htm

Jag är i princip klar med "lesson 1" jag måste bara(?) lära mig en låt, jag valde Brown Eyed Girl av Van Morrison, ska jag försöka lära mig den, eller vet ni någon JÄTTElätt låt som man kanske borde börja med för att komma igång?
Citera
2007-10-17, 18:12
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umaycry
Hej,

Nu sitter jag här och har bestämt mig för att lära mig spela gitarr. det går sådär och jag kan introt till Metallica - Nothing else matters samt lite Metallica - One intro. men sen har jag stop på idéer på vad som kan spelas. det flesta låtarna är för svåra än så länge.

Jag skulle bli glad om ni delade med er av de första låtarna som ni lärde er på gitarr! även lite småtips i allmänhet hur man ska tackla problem osv. ska jag börja med ackord eller bara toner?

Tacksam för svar!
MVH //Petter
Kolla in någon av Yngwies lektionsvideor på youtube så kommer kunna lära dig att spela som honom på bara några timmar eller kanske inte Annars kan du gå in på www.UltimateGuitar.com,lycka till
Citera
2007-10-17, 19:20
Medlem
Curleys avatar
Citat:
Har du fått den tveksamma äran att få förklara modala skalor för nån än?

nää och det är jag glad för. Har bara haft 1-9an på grundskolan så det behövdes aldrig.
Citera
2007-10-19, 12:20
Avslutad
Lära sig spela gitarr, hur lång tid?

Tjena. Vill "lära mig spela gitarr". Alltså, jag är inte ute efter att bli en grym gitarrist utan mest kunna behärska sina favoritlåtar på gitarren.

Hur lång tid kan det tänkas ta innan man får det att funka?
Citera
2007-10-19, 12:21
Medlem
JosefSvejks avatar
Du kan nog lära dig det mest grundläggande på några veckor skulle jag tro.
Bara börja så får du se hur det går
Citera
2007-10-19, 12:23
Medlem
Emp-snubbes avatar
Det beror hur mycket tid du lägger ner. Om du inte har något liv vid sidan av och kan ägna 16 timmar varje dag åt guran så lär det gå fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in