2009-03-22, 13:51
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Du kommer nog inte kunna "tvinga" dig till att få motivation. Lägg undan gitarren några dagar. Helt och hållet. Försök att inte tänka på gitarr, alls. Fokusera på lite andra grejjer. Det brukar fungera för mig. Bara en riktig paus. Säg att du inte ska spela på en vecka. Då spelar du inte på en vecka. Skriv ingen musik heller för den delen. Och även om du nu skulle känna ett sjukt begär att spela så spela fan inte! Spela inte under en vecka! Nästa vecka kommer det vara så fruktansvärt mycket roligare att spela gitarr igen. Motivationen är tillbaka! Lycka till!

Jo, men nu har jag inte rört gitarren på nästan två veckor. Har känt mig sugen, men när jag tänker på det så kommer jag fram till att det inte kommer ge mig något. Kanske är att jag har för lite saker att träna på... Vet inte.
Jaja, det löser sig väl snart. Irriterande är det dock.
Citera
2009-03-22, 18:46
Medlem
divajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Jo, men nu har jag inte rört gitarren på nästan två veckor. Har känt mig sugen, men när jag tänker på det så kommer jag fram till att det inte kommer ge mig något. Kanske är att jag har för lite saker att träna på... Vet inte.

Vad är din skillnivå? Jag kommer ihåg när jag bara kunde spela ackord och vissa riffs så tyckte jag inte att det är roligt alls, satt bara och nötte ackorden och riffsen. Jag sa tillslut "Fuck it" och spelade inte gitarr på runt 2-3 år.
Sen la jag märke till skalor, det var som en hel ny värld hade öppnats för mig, nu kunde jag improvisera och jag kände som om jag kunde göra vad som helst, vid den tiden spelade jag flera timmar varje dag.
Skalor är som ett mönster av toner som låter bra tillsammans, man kan göra grymma solon genom att bara använda tonerna i den skalan.

Så mitt tips till dig: lär dig skalor, lär dig licks, lär dig benda osv.
Jag lärde mig av denna snubbe: http://www.youtube.com/user/JustinSandercoe
Han gör gratis lektioner och lägger ut dem på youtube, inget skitsnack, helt gratis.
Jag började med Minor Pentatonic skalan, rekomenderar den.

Länkar en video så du kan börja

http://www.youtube.com/watch?v=cMrBNabQnJ4
Citera
2009-03-22, 19:09
Medlem
effses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divajn
Vad är din skillnivå? Jag kommer ihåg när jag bara kunde spela ackord och vissa riffs så tyckte jag inte att det är roligt alls, satt bara och nötte ackorden och riffsen. Jag sa tillslut "Fuck it" och spelade inte gitarr på runt 2-3 år.
Sen la jag märke till skalor, det var som en hel ny värld hade öppnats för mig, nu kunde jag improvisera och jag kände som om jag kunde göra vad som helst, vid den tiden spelade jag flera timmar varje dag.
Skalor är som ett mönster av toner som låter bra tillsammans, man kan göra grymma solon genom att bara använda tonerna i den skalan.

Så mitt tips till dig: lär dig skalor, lär dig licks, lär dig benda osv.
Jag lärde mig av denna snubbe: http://www.youtube.com/user/JustinSandercoe
Han gör gratis lektioner och lägger ut dem på youtube, inget skitsnack, helt gratis.
Jag började med Minor Pentatonic skalan, rekomenderar den.

Länkar en video så du kan börja

http://www.youtube.com/watch?v=cMrBNabQnJ4

Tack! NU blev jag genast taggad igen! Tack och åter tack !
Citera
2009-03-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ta en låt långt åt helvete över din nivå och försök spela den (ingen aning om hur bra du råkar vara). Ta exempelvis någon Tribal Tech (fusion) låt och ge dig på den. The Big Wave kanske?.
Då kommer du få något att jobba med. Förhoppningsvis kommer du att känna dig motiverad att lära dig den, eller så är du bara så jävla envis att du ger dig fan på att lära dig den ändå.
(detta är en metod som jag själv inte har provat).
Förhoppningsvis så lossnar det!
Citera
2009-03-22, 21:20
Bannlyst
När jag är oinspirerad brukar jag stämma om gitarren. Spelar man som "vanligt" så kan man få fram fraser som man aldrig hade tänkt på tidigare om man spelar med normal stämning. Sen kan man ju ochså slipa sin slide-skills. "Rag Bag" är förvånandsvärd enkel att lära sig. Det kanske inte låter exakt som när maestro David Lindley spelar, men nära nog.

http://www.youtube.com/watch?v=yhH--BEcVvw
Citera
2009-03-22, 23:28
Medlem
Krackshots avatar
Ptja, jag har spelat i sammanlagt fem år nu, med en ganska lång paus någonstan i mitten. Så någon novis är jag inte.
Läraren jag har är en privatlärare. På lektionerna sysslar vi med teori, improvisation och fraser. Men det känns liksom så skönt att ha någon att brainstorma med i realtid och även ha någon mycket kunnig nära till hands.

Han är dock tillbaka om nån månad, tills dess får väl gitarren vila och jag får fokusera på jobbsökandet...

Tack för svaren!
Citera
2009-03-22, 23:56
Medlem
Jiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
"Rag Bag"

Tackar. Rolig låt att spela.

Citat:
Finner för tillfället mer nöje i Gray's Anatomy än gitarrspelandet och det gör mig arg. Jag vill, men motivationen är som bortblåst.

Det är bara bra att ta en paus emellanåt. Göm gitarren och köp istället ett munspel att lira på en vecka eller så. Billigt och roligt.
Citera
2009-03-23, 09:21
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ptja, jag har spelat i sammanlagt fem år nu, med en ganska lång paus någonstan i mitten. Så någon novis är jag inte.
Läraren jag har är en privatlärare. På lektionerna sysslar vi med teori, improvisation och fraser. Men det känns liksom så skönt att ha någon att brainstorma med i realtid och även ha någon mycket kunnig nära till hands.

Han är dock tillbaka om nån månad, tills dess får väl gitarren vila och jag får fokusera på jobbsökandet...

Tack för svaren!
Dags att skaffa ett band Jag är i samma sits som dig (tror jag)
Jag har spelat i 4 år, men har aldrig satt mig ner och gjort skal- eller plektrumövningar. Har alltid plockat upp gitarren (akustisk och el) när jag har känt för det och plinkat lite.
NU på sistonne har det blivit mest akustisk eftersom att jag då kan spela låtar och sjunga med på ett sätt som inte riktigt funkar med elgitarren.

Jag har alldrig börjat sola helt enkelt eftersom att jag inte har nån att sola För eller Med. Det är så jäkla tråkigt att sitta själv och plinka solon tycker jag. Det blir inte levande och jag finner inte mycket glädje i det. Jag känner heller inte några som är musikintresserade på samma sätt som jag är.

Så vi får väl se till att skaffa oss egna band helt enkelt!
Citera
2009-03-24, 16:42
Medlem
brainspaces avatar
Tuning D2A2D3E3B3A3

Vad innebär alla 2or och 3or?

Är det bara nedstämd till D A D E B A ?
Citera
2009-03-24, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Tuning D2A2D3E3B3A3

Jag fattar nada, men här har du svaret

http://www.stropes.com/index.php?glbm=27
Citera
2009-03-24, 20:34
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Tuning D2A2D3E3B3A3

Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag fattar nada, men här har du svaret

http://www.stropes.com/index.php?glbm=27
Siffrorna indikerar vilken oktav strängen är stämd i.
Så ja, det är DADEBA.
Citera
2009-03-24, 21:12
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Siffrorna indikerar vilken oktav strängen är stämd i.
Så ja, det är DADEBA.

Hur indikerar siffrorna vilken oktav strängen i stämd? Det var A2 tex, är A strängen nedstämd 2 oktaver då menar du? Då stämmer det ju inte alls i sånna fall...förklara om du orkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in