Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Hur vet du att dessa hänger ihop? Finns det någon tumregel? Det där med L-et förstår jag inte riktigt.
Är detta det som kallas tonarter, att en låt spelas med ett viss slags ackord, tex. G,C#,C,D och A, och inga andra ackord? Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att ackorden hör ihop om man säger så.
Jag har spelat i drygt 2 1/2 år men inte lagt för mycket krut på teorin. Visst kan jag pentaskalan över hela halsen då jag utgår från E-strängen med de 5 positionerna som finns, men annars jag inte sätta teorin i "samband" med förståelse för hur musiken är uppbyggd.
En låt har en tonart. Det är samma som grundtonen i kombination med en skala.
Tex om låten går i G så kan tonarten vara Gmoll och då är det skalan Gmoll skalan som passar.
Eller så kan det var Gdur eller G7 eller annat.
Grunden är att ackord bygger på en "treklang". Tre toner som harmonierar perfekt.
Det är alltid tonika, subdominant och dominant.
Tonikan är grundtonen, tex G (grundton kallas även för prim)
Subdominanten är tersen. Tre tonsteg högre än grundtonen i skalan. C om G är tonika/grundton
Dominanten är kvinten. Fyra tonsteg högre än grundtonen i skalan. D om G är tonika/grundton.
Alltså är treklangen = G-C-D
Subdominanten kan antingen vara en stor ters eller en liten ters.
Om det är en stor ters är blir det
dur. Dvs G till C
Om det är en liten ters blir det
moll Dvs G till B
Treklangen är grunden för hur allt hänger ihop. Grejen är att man kan spela alla de tre tonerna samtidigt utan att det disharmonera (tex powerackordet)
Profftricket här är att kombinera dessa tre toner och skalor.
Dvs om låten går i G så kan du sola på D skalan eller C skalan eller glida från grundtonsboxen (G) över till ters och kvintboxen (C och D)
Eller om man sjunger så kan sången ligga på D i stället för G, dvs på kvinten.
Det är väldigt vanligt i musik och det är ofta det som gör att något lyfter en dimension.