2010-06-24, 23:53
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Ifall ni är många så spela bara lätta ackordlåtar som du klarar av. Dumt att ge sig in på bamselåtar och försöka verka duktig ifall det bara går åt helvete.

Du kan alltid kolla top 100 tabs och ändra till chords på ultimate-guitar.com, där bör finnas ett flertal välkända låtar som alla kan texten till!

Okej tack (:
Citera
2010-07-07, 23:52
Medlem
Vad bör man kunna inom musikteori för att kunna göra låtar och "gissa" var solona spelas (vilka boxar som spelas osv). Vad bör man kunna med tonarter? Vad innebär "låten går i G (eller annan ton)" och hur ska man kunna veta detta? Hänger vissa ackord ihop?
Citera
2010-07-08, 01:16
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Vad bör man kunna inom musikteori för att kunna göra låtar och "gissa" var solona spelas (vilka boxar som spelas osv). Vad bör man kunna med tonarter? Vad innebär "låten går i G (eller annan ton)" och hur ska man kunna veta detta? Hänger vissa ackord ihop?
Varierar väl från person till person, men själv så kunde jag inte ett smack teori när jag började göra låtar. Istället lyssnade jag bara och provade mig fram. Jag lyssnade på sån musik jag ville göra, och försökte snappa upp de element som karaktäriserade stilen. Bland annat så ville jag skriva lite Power Metal. Jag märkte att trummorna och gitarrerna var väldigt lika från låt till låt. Fann också att många ackordföljder upprepades ihärdigt. Jag dissikerade låtar. Skrev ned ackord och tabulatur till solon. Lärde mig enormt mycket.

Praktiskt taget arbetar jag på samma sätt såhär ~3 år senare och den lilla teori jag kan har kommit som en biprodukt av skapandet.
Senast redigerad av wzbz 2010-07-08 kl. 01:22.
Citera
2010-07-08, 02:00
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja G hör i hop med C# C D (och A)
Tänk i figurer, former på gitarrhalsen
Översta strängen G samma nästa sträng C och ett steg bak D. Det bildar ett liggande "L" om du fattar.
Skalorna börjar på översta strängen med grundtonen.
Jag kanske är lite väl enkel nu Vet inte på vilken nivå du är
Citera
2010-07-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja G hör i hop med C# C D (och A)
Tänk i figurer, former på gitarrhalsen
Översta strängen G samma nästa sträng C och ett steg bak D. Det bildar ett liggande "L" om du fattar.
Skalorna börjar på översta strängen med grundtonen.
Jag kanske är lite väl enkel nu Vet inte på vilken nivå du är

Hur vet du att dessa hänger ihop? Finns det någon tumregel? Det där med L-et förstår jag inte riktigt.
Är detta det som kallas tonarter, att en låt spelas med ett viss slags ackord, tex. G,C#,C,D och A, och inga andra ackord? Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att ackorden hör ihop om man säger så.

Jag har spelat i drygt 2 1/2 år men inte lagt för mycket krut på teorin. Visst kan jag pentaskalan över hela halsen då jag utgår från E-strängen med de 5 positionerna som finns, men annars jag inte sätta teorin i "samband" med förståelse för hur musiken är uppbyggd.
Citera
2010-07-08, 16:38
Medlem
Zwerchstands avatar
Inte heller jag vet vad hæn menar. Tonart är något man inte gärna ska använda annat än teoretisk beskrivning av vad som redan skett i praktik. Att teorin är 4-kantig bör man som garagehjälte inte klaga på; det hjälper inlärningen av dem inför senare navigation mellan regelbrotten. Lite slarvigt är det tonart som avgör om skalan du spelat ska kallas E-moll/G-dur.

Börja transponera vad du redan kan, särskilt mot gitarrhuvudet & utan barré / annan fingermönsterbehållning, och läs vilken introduktionstext som helst (för facktermernas skull), så har du mycket snart svar på dina frågor; svar som inte sitter endast i bakhuvudet men även i fingrarna. Teori är praktiskt, och används på Flashback mest till att nedkorta inlägg.
Citera
2010-07-08, 17:09
Medlem
klantons avatar
Någon som vet vad det här är för gitarr?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/14099_402637691179_592281179_4764639_318770_n.jpg
Citera
2010-07-08, 19:28
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klanton
Någon som vet vad det här är för gitarr?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/14099_402637691179_592281179_4764639_318770_n.jpg

Ser ut som en Schecter Solo-6 ATX, men annan kropp... Kan vara en customshop modell. Om han har råd med den riggen bakom sig har han råd med en CS-Schecter
Citera
2010-07-08, 23:00
Medlem
Tjena, skulle vilja ha lite tips på låtar. Det jag söker är låtar som har ett litet riff mitt i låten, eller ett skönt intro, helst ganska snabbt sådant. Som exempel kan jag ge: goo goo dolls - slide.. både intro och det lilla riffet som kommer under låtens gång är just vad jag söker. Några idéer?

tack på förhand.

Bullaz
Citera
2010-07-09, 04:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Hur vet du att dessa hänger ihop? Finns det någon tumregel? Det där med L-et förstår jag inte riktigt.
Är detta det som kallas tonarter, att en låt spelas med ett viss slags ackord, tex. G,C#,C,D och A, och inga andra ackord? Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att ackorden hör ihop om man säger så.

Jag har spelat i drygt 2 1/2 år men inte lagt för mycket krut på teorin. Visst kan jag pentaskalan över hela halsen då jag utgår från E-strängen med de 5 positionerna som finns, men annars jag inte sätta teorin i "samband" med förståelse för hur musiken är uppbyggd.
En låt har en tonart. Det är samma som grundtonen i kombination med en skala.
Tex om låten går i G så kan tonarten vara Gmoll och då är det skalan Gmoll skalan som passar.
Eller så kan det var Gdur eller G7 eller annat.

Grunden är att ackord bygger på en "treklang". Tre toner som harmonierar perfekt.
Det är alltid tonika, subdominant och dominant.
Tonikan är grundtonen, tex G (grundton kallas även för prim)
Subdominanten är tersen. Tre tonsteg högre än grundtonen i skalan. C om G är tonika/grundton
Dominanten är kvinten. Fyra tonsteg högre än grundtonen i skalan. D om G är tonika/grundton.
Alltså är treklangen = G-C-D

Subdominanten kan antingen vara en stor ters eller en liten ters.
Om det är en stor ters är blir det dur. Dvs G till C
Om det är en liten ters blir det moll Dvs G till B

Treklangen är grunden för hur allt hänger ihop. Grejen är att man kan spela alla de tre tonerna samtidigt utan att det disharmonera (tex powerackordet)
Profftricket här är att kombinera dessa tre toner och skalor.
Dvs om låten går i G så kan du sola på D skalan eller C skalan eller glida från grundtonsboxen (G) över till ters och kvintboxen (C och D)
Eller om man sjunger så kan sången ligga på D i stället för G, dvs på kvinten.
Det är väldigt vanligt i musik och det är ofta det som gör att något lyfter en dimension.
Senast redigerad av 526 2010-07-09 kl. 05:08.
Citera
2010-07-09, 10:48
Medlem
JuliusWasHeres avatar
http://open.spotify.com/user/julleri1/playlist/4GVAq84DL8iA1SevSdBPiv

Där är lite goa gitarrlåtar som ni kan börja plinka lite på gitarren
Citera
2010-07-09, 11:22
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Skräp

Vad ni än gör, lyssna inte på 526...
Nån med mer tålamod får styra upp detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in