2009-12-11, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Vad är det bästa sättet att skilja mellan "major 3rd" och "minor 3rd"?

Major är ett dur-ackord, medan minor är ett mollackord.
Citera
2009-12-16, 18:20
Medlem
Spinnakers avatar
hur får man det här ljudet?

http://www.youtube.com/watch?v=LYFYL5m3118

17-18 sec in i videon. Är det någon likhet med pinch harmonics?
Citera
2009-12-16, 18:43
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker

De kallas för "natural harmonics" eller helt enkelt vanliga övertoner. Exempel, håll vänster finger löst på 7:e bandet på E-strängen. Sen slår du an strängen som vanligt och släpper samtidigt vänster finger.
Citera
2009-12-16, 18:43
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Vad är det bästa sättet att skilja mellan "major 3rd" och "minor 3rd"?

Stor ters, liten ters. Dur, moll. Glatt, ledsamt.
Citera
2009-12-16, 18:46
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:

Flageolett.

Placera ditt finger (den handen du har på halsen) så det knappt nuddar strängarna. Det ska nudda, men väldigt försiktigt. Ju närmare bandstavarna du håller dig - desto lättare får du fram dem. De enklaste finns vid femte, sjunde och tolfte band.

Slå an strängen med plektrum/plockhanden samtidigt som din andra hand nuddar så där som jag sade - då bildas övertoner (flageoletter).
Citera
2009-12-16, 18:51
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Flageolett.

Placera ditt finger (den handen du har på halsen) så det knappt nuddar strängarna. Det ska nudda, men väldigt försiktigt. Ju närmare bandstavarna du håller dig - desto lättare får du fram dem. De enklaste finns vid femte, sjunde och tolfte band.

Slå an strängen med plektrum/plockhanden samtidigt som din andra hand nuddar så där som jag sade - då bildas övertoner (flageoletter).

Nittonde och tjugofjärde band också.
Flageoletterna vid sjunde band är samma som vid nittonde band och flageoletterna vid tjugofjärde samma som vid femte. Kan vara najs att tänka på om ni ska spela någonting högt upp och inte vill flänga runt med armarna i onödan.

Att det är samma toner beror på att du delar upp vibrationerna i strängen i lika delar vid dessa band. Det finns även några flageoletter runt andra och tredje banden, men dessa är svåra att få rena.

Bara lite inflikning
Citera
2009-12-16, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tha-rock
Är en okey spelare på akustisk och har nu tänkt ta steget in i den elektriska världen, har letat runt lite här och där och hitta denna gura http://www.thomann.de/se/fender_squier_affinity_strat_rw_bsb.htm

Vad tror ni mer erfarna om denna gitarr? Jag kan ju spela gitarr men det är ju akustisk då, vill ha en lite nybörjar elgitarr med att börja med.
nejnejnejnej.

Inte.
Citera
2009-12-16, 22:52
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
De kallas för "natural harmonics" eller helt enkelt vanliga övertoner. Exempel, håll vänster finger löst på 7:e bandet på E-strängen. Sen slår du an strängen som vanligt och släpper samtidigt vänster finger.

tackar, fan va coolt det lät pinch harmonics kan jag sedan innan men det här var något nytt.
Citera
2009-12-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
nejnejnejnej.

Inte.

Ge mig tips på en hyffsad elgura! Och ge gärna en motivering till varför Squiern inte skulle funka!
Citera
2009-12-17, 01:00
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
tackar, fan va coolt det lät pinch harmonics kan jag sedan innan men det här var något nytt.
För mig var det tvärtom.
Spana också in "tap harmonics" (vet inte vad allt heter på svenska). Grymt cool, men ack så svårt att använda snyggt praktiskt.
Citera
2009-12-17, 01:15
Medlem
Det är nog den vanligaste vägen att gå, att börja med natural harmonics. Men då är min fråga: vad är artificial harmonics? Är det samma sak som rak(e)ing? Det blir ju nästan någon slags överton då man slår an strängen med tumme och plektrum samtidigt, även om det låter artificiellt och inte som någon genuin flageolett.

Och den typ av flageoletter som används mycket i klassisk gitarr, vad kallas den? Jag syftar på den man åstadkommer genom att knäppa/knacka med högerhandens tumme och pekfinger tolv band ifrån vänsterhandens nedtryckta band. Är detta pinch harmonics? Låter lite så tycker jag.
Citera
2009-12-17, 01:16
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
För mig var det tvärtom.
Spana också in "tap harmonics" (vet inte vad allt heter på svenska). Grymt cool, men ack så svårt att använda snyggt praktiskt.

Mjo, det tar en tid att bemästra och att linda in snyggt medans man spelar.

Det "tapped harmonics" (vad man ska översätta det till orkar jag inte tänka på just nu) går ut på att du nuddar strängen tolv band högre än där du spelar strängen. T.ex., om du tar ett D, så slår du an ackordet och slår sedan snabbt och precist över G14, B15, E14 (Fjortonde bandet på G-strängen alltså, osv).

Detta är lättast med lite dist eller overdrive.

Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Det är nog den vanligaste vägen att gå, att börja med natural harmonics. Men då är min fråga: vad är artificial harmonics? Är det samma sak som rak(e)ing? Det blir ju nästan någon slags överton då man slår an strängen med tumme och plektrum samtidigt, även om det låter artificiellt och inte som någon genuin flageolett.

Och den typ av flageoletter som används mycket i klassisk gitarr, vad kallas den? Jag syftar på den man åstadkommer genom att knäppa/knacka med högerhandens tumme och pekfinger tolv band ifrån vänsterhandens nedtryckta band. Är detta pinch harmonics? Låter lite så tycker jag.

Pich harmonics är när du slår an tummen på strängen precis när plektrumet har lämnat den, för att få till en överton.
Den andra typen utav överton (flageolett, harmonic, whatever) du nämner är en "natural harmonic" (flageolett helt enkelt). Du kan spela dem fem, sju, tolv, nitton och tjugofyra band över tonen du spelar, dock lättast tolv över (störst vibrationer i strängen/man delar vibrationen i enbart två delar).
Senast redigerad av Krackshot 2009-12-17 kl. 01:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in