2009-02-06, 00:12
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
Vad tycker ni att man ska börja med om man vill börja spela från scratch? Har plonkat ett par halvtaskiga ackord i högstadiet men inget mer än det

Lär dig spela dom ackorden ordentligt, och utöka även ditt ackordförråd. Testa sedan spela enkla 4ackordslåtar. Sjung gärna till, det hjälper dig att hitta en bra rytm, men kolla först upp med hyresvärden så du har bra ljudisolering
Citera
2009-02-07, 17:46
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Lär dig spela dom ackorden ordentligt, och utöka även ditt ackordförråd. Testa sedan spela enkla 4ackordslåtar. Sjung gärna till, det hjälper dig att hitta en bra rytm, men kolla först upp med hyresvärden så du har bra ljudisolering

Tack för ditt svar men har du tips på material till att lära mig dom enkla ackorden med och tips på sådana låtar?
Citera
2009-02-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
Tack för ditt svar men har du tips på material till att lära mig dom enkla ackorden med och tips på sådana låtar?

"Knocking on Heaven´s Door"
"Idas Sommarvisa"
"Smoke on the Water
"Arpeggios From Hell"

Dessa kan du börja med så smått, ingen låt är för lätt för att spela. Om du klarar en låt busenkelt kan du gradvisa öka svårigheten, kanske börja spela melodier istället för ackord, vem vet. Huvudsaken är att du spelar helt rätt, inte slarvar och gärna sjunger till.
Förresten, börja inte med "Arpeggios From Hell", den kan vara lite smått klurig för en nybörjare.
Citera
2009-02-07, 23:02
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Förresten, börja inte med "Arpeggios From Hell", den kan vara lite smått klurig för en nybörjare.
Det är ju sista bossen gällandes lära låtar, även om det bara är rytmen
Citera
2009-02-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Det är ju sista bossen gällandes lära låtar, även om det bara är rytmen

Ja Yngwe Malmsten är avancerade grejor
Citera
2009-02-08, 02:12
Medlem
Har beställt http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=Gitarr&grupp=Gitarr paket&undermeny=Behringer&flik=6&exp=Gitarrpaket&i nfo=13329# och hade tänkt börja lira seriöst, tänkte hör om någon vet om denna gitarr bra till det jag vill spela, rock, blues och dyl.
Citera
2009-02-08, 22:21
Medlem
MrBrowners avatar
Skulle behöva lite hjälp om val av gitarr från någon som är lite mer kunnig än vad jag är.

Jag har spelat gitarr i snart ett år nu och tänkte köpa mig min andra elgitarr. Jag spelar mestadels lite Ebba Grön, Imperiet, Nirvana, Neil Young och i den andan och tänkte att jag skulle köpa mig en ny gitarr. Gitarren ska klara av att spela lite "rockigare" musik och jag har testat några Fender och har gillat det jag har testat.

Funderar på någon av dessa två men har ingen aning om vad det är för skillnad:

http://www.thomann.de/se/fender_stdstratocaster_hss_rwlp_2009.htm

http://www.thomann.de/se/fender_std_stratocaster_rw_lpb_2008.htm

tack på förhand!
//Browner
Citera
2009-02-08, 22:43
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrowner
Skulle behöva lite hjälp om val av gitarr från någon som är lite mer kunnig än vad jag är.

Jag har spelat gitarr i snart ett år nu och tänkte köpa mig min andra elgitarr. Jag spelar mestadels lite Ebba Grön, Imperiet, Nirvana, Neil Young och i den andan och tänkte att jag skulle köpa mig en ny gitarr. Gitarren ska klara av att spela lite "rockigare" musik och jag har testat några Fender och har gillat det jag har testat.

Funderar på någon av dessa två men har ingen aning om vad det är för skillnad:

http://www.thomann.de/se/fender_stdstratocaster_hss_rwlp_2009.htm

http://www.thomann.de/se/fender_std_stratocaster_rw_lpb_2008.htm

tack på förhand!
//Browner

Skillnaden på dessa två är att den första är en HSS-Strat (Humbucket-Single-Single) alltså en Humbucker vid stallet och två singlecoils i mitten- och halsposition.
För din musikstil skulle jag nog rekommendera HSS-Stratan, lite rockigare ljud i en humbucker än en singlecoil.
Citera
2009-02-08, 23:47
Medlem
MrBrowners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Skillnaden på dessa två är att den första är en HSS-Strat (Humbucket-Single-Single) alltså en Humbucker vid stallet och två singlecoils i mitten- och halsposition.
För din musikstil skulle jag nog rekommendera HSS-Stratan, lite rockigare ljud i en humbucker än en singlecoil.

aha okej, tack för hjälpen
Citera
2009-02-09, 16:22
Medlem
Naikons avatar
Fan håller på att stämma min gitarr alla strängar har hittills gått bra förutom höga E fan den sabbar allting, har provat att stämma den på alla olika sätt men den förstör bara allt
Citera
2009-02-09, 16:27
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Fan håller på att stämma min gitarr alla strängar har hittills gått bra förutom höga E fan den sabbar allting, har provat att stämma den på alla olika sätt men den förstör bara allt

Intoneringen och om halsen är sne bör kollas in.
Citera
2009-02-09, 19:14
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Har du testat att stämma med stämapparat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in