2006-10-19, 12:07
Medlem
mugabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den onde
Jo, det skrev jag väl inte, men han har ju aldrig spelat gitarr förr så varför ska jag göra reklam för olika effektboxar och dylikt här? Valet stod ju mellan akustisk/elektrisk, inte mellan flanger/chorus.

Vem snackar om effektboxar? Jag menade mer på att man kan variera ljud jävligt mycket på en akustisk gitarr genom olika speltekniker.
Citera
2006-10-20, 23:29
Medlem
d2eefss avatar
gör som mig. investera en gitarr för en tusenlapp, inte mindre för då är ljudet för dåligt och inte mer ifall du tröttnar.

Sedan lyssnar du på låtar som inte verkar för svårspelade, helst kompade med ackord från ackustisk gitarr. Jag började med att lira lite björn rosenström klassiker

Får du in flytet ska du köpa bättre grejer och då även en elgitarr om du är sugen. Gitarrlektioner kanske inte är så dumt det heller?
-Om någon vill ha bra tips på sidor med ackord tabalatur etc så skicka PM (prova med att söka på google innan). LYCKA TILL!
Citera
2006-10-22, 03:19
Medlem
tornad0s avatar
Citat:
Jag har lirat instrument i 25 år, varav gura i 15 år ... mitt feta råd är att INTE köpa en akustisk.
Anledningarna är följande:

1. Akustisk är mer svårspelat (generellt högre stränghöjd och bredare hals)
2. Det låter inte kul om man spelar AC/DC, Maiden, Dire Straits, Bryan Adams, Sprinsteen, ZZ Top .... (och jag antar att det är det du vill)
3. De är gjorda för att lira A: Evert Taube B: Flamenco C: Klassiska stycken D: Visor (och jag antar att det är det du INTE vill)
4. Du kan köra både med och utan dist, dvs mer varierat
5. Du kan snabbare starta/gå med i ett band eftersom knappt några band vill ha en gitarrist med en akustiskt gura.

Epiphonen är absolut inget fel på, köp den om du har råd!

Håller med! Tycker du (#0) ska köra på elguran. Epiphone gitarr modell medeldyr funkar finfint i början!
Citera
2006-10-22, 18:48
Medlem
Jag ska investera mig en gitarr alternativt låna pappas.. Han har stålsträngar och jag har fingrar som en nyfödd unge ungefär. Så att köpa en egen med nylonsträngar är nog att föredra.

Hur som hellst. Hur lätt är det att lära sig spela med hjälp av internet?.. Eftersom far min bor en bit ifrån mig så är det jobbigt att asa sig dit, plus att tiden ska passa båda.
Citera
2006-10-22, 19:47
Bannlyst
Citat:
Jag har lirat instrument i 25 år, varav gura i 15 år ... mitt feta råd är att INTE köpa en akustisk.
Anledningarna är följande:

1. Akustisk är mer svårspelat (generellt högre stränghöjd och bredare hals)
2. Det låter inte kul om man spelar AC/DC, Maiden, Dire Straits, Bryan Adams, Sprinsteen, ZZ Top .... (och jag antar att det är det du vill)
3. De är gjorda för att lira A: Evert Taube B: Flamenco C: Klassiska stycken D: Visor (och jag antar att det är det du INTE vill)
4. Du kan köra både med och utan dist, dvs mer varierat
5. Du kan snabbare starta/gå med i ett band eftersom knappt några band vill ha en gitarrist med en akustiskt gura.

Epiphonen är absolut inget fel på, köp den om du har råd!

1. Varför är detta något dåligt? Man ska väl lära sig spela gitarr eller? Det du klarar på akustiska klarar du på elgitarren, det du klarar på elgitarren klarar du inte på akustiska i samma utsträckning. Man kommer INGEN vart i musiken genom att ta enkla vägen.

2. Man känner igen soundet på låten, det är det viktiga. Även om han skaffar elgura med dist så kommer han inte låta som originallåten ändå.

3. De är gjorda för att spela all sorts musik unplugged.

4. Sant. Men stänger du av disten suger du fortfarande förjävligt om du är ny och bara lärt dig att spela dist.

5. Inga band vill ha en kille som kan powerchords endast på en överdistad elgura heller.

Kontenta:
Akustisk gitarr =
* Du får bättre teknik.
* Du får fler brudar.
* Du kan sitta var du vill och spela.
* Du slipper bli klassad som "dist-kiddie" (lägsta formen av gitarrspelare).
* Du får fler brudar.
* Du kan satsa på att lära dig sjunga samtidigt, detta resluterar i att ...
* .. du får fler brudar.
* Dist är enformigt, akustiskt kan man variera bra mycket bättre.
* Det blir billigare, en akustisk nylonsträngad går inte på i närheten av vad en elgura med förstärkare går på.
* Spelar du akustisk gitarr maximerar du din chans att få brudar jämfört med distad, såvida du inte kan shredda som Petrucci, vilket du inte kan eller kommer kunna.
* Du får fler brudar.
Citera
2006-10-22, 20:15
Medlem
Remslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
...
Det blir en applåd för de motargumenten!
Citera
2006-10-22, 21:42
Medlem
tornad0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Jag ska investera mig en gitarr alternativt låna pappas.. Han har stålsträngar och jag har fingrar som en nyfödd unge ungefär. Så att köpa en egen med nylonsträngar är nog att föredra.

Hur som hellst. Hur lätt är det att lära sig spela med hjälp av internet?.. Eftersom far min bor en bit ifrån mig så är det jobbigt att asa sig dit, plus att tiden ska passa båda.

Det är lika bra att du spelar på en med stålsträngar, fingrarna härdas efter ett tags gitarrspelande. Jag har fan elefanthud på fingertopparna.

Det är lätt att lära sig spela via internet, om du har tålamod då. En sak som alla nybörjare gör när dom läser tabs är att inte lära sig vad som menas med t.ex. -------7h8p7-------

i en tab, lär dig vad alla/många utav bokstäverna och alla andra tecken betyder innan du börjar spela efter en tab. För ifall man spelar utan dem låter det skit.

Lycka till!
Citera
2006-10-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tornad0
Det är lika bra att du spelar på en med stålsträngar, fingrarna härdas efter ett tags gitarrspelande. Jag har fan elefanthud på fingertopparna.

Det är lätt att lära sig spela via internet, om du har tålamod då. En sak som alla nybörjare gör när dom läser tabs är att inte lära sig vad som menas med t.ex. -------7h8p7-------

i en tab, lär dig vad alla/många utav bokstäverna och alla andra tecken betyder innan du börjar spela efter en tab. För ifall man spelar utan dem låter det skit.

Lycka till!

Har läst lite om att idag men det gav mig inte så mkt. Det får bli att fråga farsan om sakerna jag inte fattar. =)

Vart investerar man en gitarr? I den lokala musikaffären eller går det lika bra att leta upp en på internet?..
Citera
2006-10-22, 23:16
Medlem
Pressvecks avatar
Jag har hittat en sida men en jävla massa skalor och boxar. De är på de engelska namnen. Jag vill lära mig bra skalor till hårdrockslåtar, någon kunnig som vet vad några lämpliga heter?
Citera
2006-10-23, 00:44
Medlem
mthrfckr.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remslem
Fråga efter något lättspelat i närmaste musikaffär

Menar du att en 25.000 kronors-yxa skulle vara svårare att spela på?
Sluta upp med termen 'lättspelad'! Den är så missledande & obefogad.
Citera
2006-10-23, 00:53
Medlem
Remslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mthrfckr.
Menar du att en 25.000 kronors-yxa skulle vara svårare att spela på?
Sluta upp med termen 'lättspelad'! Den är så missledande & obefogad.
Nej, det är klart jag inte menar. Men är man nybörjare så letar man väl knappast efter en gura för 25 lax heller?
Citera
2006-10-23, 01:28
Medlem
mthrfckr.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remslem
Nej, det är klart jag inte menar. Men är man nybörjare så letar man väl knappast efter en gura för 25 lax heller?

Vad menar du med 'lättspelad' då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in