Citat:
Ursprungligen postat av Den onde
Jag har lirat instrument i 25 år, varav gura i 15 år ... mitt feta råd är att INTE köpa en akustisk.
Anledningarna är följande:
1. Akustisk är mer svårspelat (generellt högre stränghöjd och bredare hals)
2. Det låter inte kul om man spelar AC/DC, Maiden, Dire Straits, Bryan Adams, Sprinsteen, ZZ Top .... (och jag antar att det är det du vill)
3. De är gjorda för att lira A: Evert Taube B: Flamenco C: Klassiska stycken D: Visor (och jag antar att det är det du INTE vill)
4. Du kan köra både med och utan dist, dvs mer varierat
5. Du kan snabbare starta/gå med i ett band eftersom knappt några band vill ha en gitarrist med en akustiskt gura.
Epiphonen är absolut inget fel på, köp den om du har råd!
1. Varför är detta något dåligt? Man ska väl lära sig spela gitarr eller? Det du klarar på akustiska klarar du på elgitarren, det du klarar på elgitarren klarar du inte på akustiska i samma utsträckning. Man kommer INGEN vart i musiken genom att ta enkla vägen.
2. Man känner igen soundet på låten, det är det viktiga. Även om han skaffar elgura med dist så kommer han inte låta som originallåten ändå.
3. De är gjorda för att spela all sorts musik unplugged.
4. Sant. Men stänger du av disten suger du fortfarande förjävligt om du är ny och bara lärt dig att spela dist.
5. Inga band vill ha en kille som kan powerchords endast på en överdistad elgura heller.
Kontenta:
Akustisk gitarr =
* Du får bättre teknik.
* Du får fler brudar.
* Du kan sitta var du vill och spela.
* Du slipper bli klassad som "dist-kiddie" (lägsta formen av gitarrspelare).
* Du får fler brudar.
* Du kan satsa på att lära dig sjunga samtidigt, detta resluterar i att ...
* .. du får fler brudar.
* Dist är enformigt, akustiskt kan man variera bra mycket bättre.
* Det blir billigare, en akustisk nylonsträngad går inte på i närheten av vad en elgura med förstärkare går på.
* Spelar du akustisk gitarr maximerar du din chans att få brudar jämfört med distad, såvida du inte kan shredda som Petrucci, vilket du inte kan eller kommer kunna.
* Du får fler brudar.