Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag har spelat ett tag nu och känner att jag kan de flesta vanliga ackord och kan skifta snabbt mellan dom. Det jag börjar fundera på nu är om det finns något system för hur man gör om man känner för att höja en låt en oktav. Om man äger en bareklämma så antar jag att det bara är att sätta på den och spela som vanligt, men nu äger jag ingen sån.
Gör man så att man låter pekfingret agera bareklämma och spelar på som vanligt, eller hur fungerar det? Innebär varje band att man höjer en oktav?
Sen undrar jag också hur ackordens namn förhåller sig till hur man trycker ned strängarna. Om någon säger Bm7, kan man då lista ut hur man ska trycka för att få det ackordet?
Om du går upp ett band höjer du en halv ton. En oktav är tolv band upp, om du exempelvis börjar med ett E och flyttar tolv band upp är du på ett E igen, en oktav högre.
Jag hoppas du har lärt dig strängarnas namn, annars bör du göra det genast.
Självklart kan man lista ut hur man ska hålla ner strängarna för att få fram ett ackord. Ett Bm7 är ett mollackord med den sjunde tonen i skalan tillagd. Det blir tonerna B-D-F#-A. Om du kan strängarnas namn är det lätt att klura ut var de tonerna finns