2010-05-21, 00:39
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Att man går ifrån bastonen och neråt när man spelar ett vanligt ackord för att veta vilka strängar man ska slå an, tog ett A som exempel.
Det är sant i vissafall.
Meeen det går att göra annat också. Men ja. I regel börjar man på grundtonen i ackordet.
Citera
2010-05-22, 16:55
Medlem
Chillpills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
Line 6 är som du säger helt okej.. Men inte bättre.
Du får mycket finare ljud med en ordentlig förstärkare. Line 6 arbetar mestadels digitalt och (enligt mig) så går mycket av själven i tonen förlorad när den översätts till ettor och nollor.
Men det är en smaksak.
Och nej. Det är inte skräp bara för att det är ett paket, men det går att få så mycket roligare saker för bara lite mer pengar. Samt, ska du spela hemma bara går det nästan bättre att köpa en 15wattare och spela på. Och om du ska spela med band är det större grejjer som gäller. Och moderna replokaler brukar vara utrustade med kvalitetsförstärkare. Om du nu ska lira i egen lokal utan backline (trummor/förstärkare/PA) så kan det vara vettigt att börja med en billig förstärkare och sedan byta upp sig. Men tänk på att majoriteten av musikprylar på under 5000:- tappar i princip allt värde då det är köpt. Lite som en bil. Om det inte är begagnade instrument.

Så fundera lite innan du kastar pengar på något som du kanske inte blir nöjd med.

Tack för hjälpen, gick in på musikbörsen nu med en jag vet är duktig på det här och det slutade med att jag köpte den här gitarren http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=7155&artno=105007

och den här förstärkaren http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=834556&artno=188467

Och just nu är jag iaf helnöjd, får vell se hur det blir sen när man kommer upp på högre nivåer menmen..
Citera
2010-05-22, 17:29
Medlem
Utanbildnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utanbildning
http://www.guitartricks.com verkar ju bra och seriöst. Lektioner osv.
Nån som provat?

Anyone?
Citera
2010-05-22, 20:49
Medlem
Har blivit 'rekryterad' till ett band (några vänner som tvingar med mig då jag är den enda som kan spela gitarr ) och måste således införskaffa en elgitarr. Efter att ha provat en semi-akustisk är jag övertygad om att det är en sådan jag vill ha. Problemet är att den jag provade är på tok för dyr.

Hade tänkt lägga ut omkring 10,000kr totalt på gitarr/förstärkare/annat krams som kan behövas. Någon som kan tipsa om något?
Citera
2010-05-22, 23:19
Medlem
MrDunnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dw89
Har blivit 'rekryterad' till ett band (några vänner som tvingar med mig då jag är den enda som kan spela gitarr ) och måste således införskaffa en elgitarr. Efter att ha provat en semi-akustisk är jag övertygad om att det är en sådan jag vill ha. Problemet är att den jag provade är på tok för dyr.

Hade tänkt lägga ut omkring 10,000kr totalt på gitarr/förstärkare/annat krams som kan behövas. Någon som kan tipsa om något?

Menar du en hollow-body-gitarr?
Citera
2010-05-22, 23:22
Medlem
MrDunnos avatar
Nevermind, kollade upp begreppen och det är samma sak. Jag har alltid kallat akustiska gitarrer med mick för halvakustiska
Citera
2010-05-22, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gibsonSG
Det du letar efter heter översadel.
Såna kan du köpa här: http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=98_219

Sadlar sitter limmade på gitarren och behöver filas till för att få rätt höjd och form på spåren. Blir det fel kommer du få en ospelbar gitarr som alltid låter ostämd.

Vad är det för gitarr förresten?

Är man nybörjare så filar man inte till en sadel själv. Sen förstår jag inte vad du menar med att du kommer få en "ospelbar gitarr som alltid låter ostämd". Det har absolut inget med saken att göra eftersom att skallängden fortfarande är den samma.

Köp en ny sadel, typ tusq från gitarrdelar.se så ska det lösa sig.

mvh
Citera
2010-05-23, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDunno
Menar du en hollow-body-gitarr?

Citat:
Ursprungligen postat av MrDunno
Nevermind, kollade upp begreppen och det är samma sak. Jag har alltid kallat akustiska gitarrer med mick för halvakustiska

Kanske skulle sagt hollow-body, men tycker semi-akustisk låter bättre. Är ju ändå samma sak, haha.

Men hur som helst... För att undvika krångel; http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-acoustic_guitar
Är alltså en gitarr av den typen jag är ute efter.
Citera
2010-05-23, 06:47
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dw89
Kanske skulle sagt hollow-body, men tycker semi-akustisk låter bättre. Är ju ändå samma sak, haha.

Men hur som helst... För att undvika krångel; http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-acoustic_guitar
Är alltså en gitarr av den typen jag är ute efter.

sök efter modellen Gibson Es. Orginal kostar runt 20 men tex ibanez och Epiphone har gjort kopior som ska va av god kvalite vad jag har hört. Tror de är en sån gura Chuck berry har, och BB king har nått liknande .
Citera
2010-05-23, 12:46
Medlem
HJÄLP EFTERFRÅGAS

Vilka ackord spelas i denna akustiska låt?

Låter som en simpel låt, har använt google men finner ej.

Nu ber jag er med gehör hjälpa mig, TACK

http://www.youtube.com/watch?v=whYI16SgUDk&playnext_from=TL&videos=cwJ1X-B9f2k
Citera
2010-05-23, 13:27
Medlem
Jag har spelat ett tag nu och känner att jag kan de flesta vanliga ackord och kan skifta snabbt mellan dom. Det jag börjar fundera på nu är om det finns något system för hur man gör om man känner för att höja en låt en oktav. Om man äger en bareklämma så antar jag att det bara är att sätta på den och spela som vanligt, men nu äger jag ingen sån.

Gör man så att man låter pekfingret agera bareklämma och spelar på som vanligt, eller hur fungerar det? Innebär varje band att man höjer en oktav?

Sen undrar jag också hur ackordens namn förhåller sig till hur man trycker ned strängarna. Om någon säger Bm7, kan man då lista ut hur man ska trycka för att få det ackordet?

Edit: Satt precis och tänkte och som fram till att ett F är ju egentligen ett E med bareklämma på första, hur kommer det sig då att ett Bm inte är ett Am med bareklämma på första, utan då måste jag gå ner två band för att få ett Bm.
Senast redigerad av Larsson85 2010-05-23 kl. 13:38.
Citera
2010-05-23, 13:39
Medlem
MrDunnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag har spelat ett tag nu och känner att jag kan de flesta vanliga ackord och kan skifta snabbt mellan dom. Det jag börjar fundera på nu är om det finns något system för hur man gör om man känner för att höja en låt en oktav. Om man äger en bareklämma så antar jag att det bara är att sätta på den och spela som vanligt, men nu äger jag ingen sån.

Gör man så att man låter pekfingret agera bareklämma och spelar på som vanligt, eller hur fungerar det? Innebär varje band att man höjer en oktav?

Sen undrar jag också hur ackordens namn förhåller sig till hur man trycker ned strängarna. Om någon säger Bm7, kan man då lista ut hur man ska trycka för att få det ackordet?

Om du går upp ett band höjer du en halv ton. En oktav är tolv band upp, om du exempelvis börjar med ett E och flyttar tolv band upp är du på ett E igen, en oktav högre.

Jag hoppas du har lärt dig strängarnas namn, annars bör du göra det genast.

Självklart kan man lista ut hur man ska hålla ner strängarna för att få fram ett ackord. Ett Bm7 är ett mollackord med den sjunde tonen i skalan tillagd. Det blir tonerna B-D-F#-A. Om du kan strängarnas namn är det lätt att klura ut var de tonerna finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in