2009-03-11, 17:15
Medlem
Smidvarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaius
om man är nybörjare och vill spela metal, vad bör man börja med? Ackord, skalor eller bara hoppa på första bästa låt och öva?

Powerackord skulle jag gissa på. Hur mycket har du spelat förr?
Citera
2009-03-11, 17:16
Medlem
Zaiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smidvark
Powerackord skulle jag gissa på. Hur mycket har du spelat förr?

inte jätte mycket men powerackord har jag fattat. Det var det första jag lärde mig. Har haft gitarren sen i somras.
Citera
2009-03-16, 17:14
Medlem
Meforever_ws avatar
Tjena...
Jag började att lära mig spela gittar för cirka 2 månader sedan... första månaden köpte jag 4 olika böcker för nybörjare och sökte och sökte och sökte på youtube och nästan överallt men ingen av dem hjälpte mig så mycket tills jag blev betald medlem på:

( Plej )

http://www.playalongmusic.com/sv

Nu har jag övat sammanlagt två timmar om dagen i en månad och jag är ganska stolt över mig själv

Playalongmusic is the SHIT!!! Kostar dock 99 kr imånaden men det är lätt värt!!! Vi snackar fan om att kunna spela GITARR guys, eller hur?
Citera
2009-03-17, 17:25
Medlem
wzbzs avatar
Har läxa att kunna sola lite blues i D. Någon som har något tips på en bra låt man kan träna till? Visst kan jag sätta ihop något skit som loopar i GuitarPro, men det är ju inte lika kul

Alltså, vad som helst som är blues i D. Jag vet inte var jag ska börja leta.
Senast redigerad av wzbz 2009-03-17 kl. 17:47.
Citera
2009-03-19, 02:43
Medlem
Impulse202s avatar
Är helt grön inom gitarr, men har nu efter ett väldigt långt pågående funderande tänkt göra slag i saken och lära mig.
Kunskaperna är på den nivå som grundskolan lärde ut för en 5 år sedan, dvs väldigt ringa och enbart akustisk samt bas.

Nu är det elgitarr jag är inne på, och mest låtar inom metal fast (om möjligt) även stoner/desert-rock likt Kyuss som exempel.
Vart börjar man, och viktigast, har ni några tips på gitarr samt förstärkare (paket funkar också) som är bra för nybörjare, samt som inte kommer behöva bytas inom närmsta året pga man tröttnar på kvalitén?
Smärtgränsen för min del går på 4000 totalt, eftersom det enbart kommer vara hobbyspelande. Som sagt, total newbie så all hjälp är tacksamt mottagen.

Och eftersom jag inte förväntar mig att alla vet vem Kyuss är, så bifogas även ett exempel: http://www.youtube.com/watch?v=P6uwcvHkYvg
Citera
2009-03-19, 09:28
Medlem
greatfuldeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanson
Tack för alla länkar Riktigt schyst!

Men nu har jag hittat två olika sidor där D Major ackordet ser olika ut.

1:a
_oo___
||||||
o||o|o
||||o|

2:a
_oo___
||||||
|||o|o
||||o|

Vilket sätt är rätt?

Inget är ett rent D dur.
1:a Är ett D dur med F# bas och det andra är med A bas. Ett vanligt D dur ser ut:
__o___
||||||
|||o|o
||||o|

Ett tips är att köpta Guitar Pro alternativt gratisprogramet Power Tab. Otroligt smidigt att lära sig.
Citera
2009-03-19, 12:03
Medlem
Elmundos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulse202
Är helt grön inom gitarr, men har nu efter ett väldigt långt pågående funderande tänkt göra slag i saken och lära mig.
Kunskaperna är på den nivå som grundskolan lärde ut för en 5 år sedan, dvs väldigt ringa och enbart akustisk samt bas.

Nu är det elgitarr jag är inne på, och mest låtar inom metal fast (om möjligt) även stoner/desert-rock likt Kyuss som exempel.
Vart börjar man, och viktigast, har ni några tips på gitarr samt förstärkare (paket funkar också) som är bra för nybörjare, samt som inte kommer behöva bytas inom närmsta året pga man tröttnar på kvalitén?
Smärtgränsen för min del går på 4000 totalt, eftersom det enbart kommer vara hobbyspelande. Som sagt, total newbie så all hjälp är tacksamt mottagen.

Och eftersom jag inte förväntar mig att alla vet vem Kyuss är, så bifogas även ett exempel: http://www.youtube.com/watch?v=P6uwcvHkYvg

tex http://www.thomann.de/se/epiphone_vintage_g_400_wb.htm
och http://www.thomann.de/se/roland_cube15x.htm tex bra nybörjar grejer om du vill köra metal och rock. Epiphone SG är lättspelade och låter bra.
Citera
2009-03-19, 17:47
Medlem
Impulse202s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmundo
tex http://www.thomann.de/se/epiphone_vintage_g_400_wb.htm
och http://www.thomann.de/se/roland_cube15x.htm tex bra nybörjar grejer om du vill köra metal och rock. Epiphone SG är lättspelade och låter bra.

Jag tackar för det tipset, efter det jag läst på om hittills så verkar den vara bra mkt bättre än de modeller jag tidigare kollat på... Men eftersom jag knappast är någon självutnämnd expert får jag lita mer eller mindre på er. Samt den såg bra ut, vilket inte många har gjort i mitt tycke... Clean design och inte för flashig.
Citera
2009-03-20, 14:39
Medlem
Elmundos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulse202
Jag tackar för det tipset, efter det jag läst på om hittills så verkar den vara bra mkt bättre än de modeller jag tidigare kollat på... Men eftersom jag knappast är någon självutnämnd expert får jag lita mer eller mindre på er. Samt den såg bra ut, vilket inte många har gjort i mitt tycke... Clean design och inte för flashig.

Jag brukar inte gilla SG till utseendet men den där tyckte jag själv faktiskt var snygg, den finns i rött också för samma pris.

Min erfarenhet av Epiphone SG är att de är otroligt lättspelade samt har ett fett rockigt ljud.

Förstärkare kan du kolla på lite olika, men den där Roland kuben har fått massor av bra kritik, dessutom så passar det med en liten när du spelar själv.
Glöm inte att köpa med en telekabel!!!
Citera
2009-03-21, 16:18
Medlem
Impulse202s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmundo
Jag brukar inte gilla SG till utseendet men den där tyckte jag själv faktiskt var snygg, den finns i rött också för samma pris.

Min erfarenhet av Epiphone SG är att de är otroligt lättspelade samt har ett fett rockigt ljud.

Förstärkare kan du kolla på lite olika, men den där Roland kuben har fått massor av bra kritik, dessutom så passar det med en liten när du spelar själv.
Glöm inte att köpa med en telekabel!!!

Nej jag har vart väldigt kräsen också när jag kollat själv, men denna föll helt rätt.. Och speciellt nu efter ha kollat runt på youtube samt hört med en på fd. jobbet som själv spelar... Som även han tyckte det var en rätt bra att börja på. Dock blir det vintage-modellen för min del och inte den röda. Så får man hoppas intresset inte svalnar av nu när man väl gjort slag i saken efter en herrans lång tid.. Haha.
Citera
2009-03-22, 10:19
Medlem
Krackshots avatar
Fan, har kommit in i en svacka med spelandet... Under ett och ett halvt års tid, då jag började spela gitarr igen, har jag spelat ~4 timmar per dag, ibland avsevärt mer och ibland mindre. Om jag inte varit bortrest så har jag spelat varje dag.
Jag har alltid haft min lärare som har gett mig inspiration och nytt material, men nu är han bortrest i två och en halv månad och jag känner mig omotiverad.
Har ett otal skal- och teoriböcker liggande hemma, men när jag försöker hitta på någonting med dom så känns det bara... Onödigt.
Att kolla tabs och spela kända låtar känns värdelöst. Finner för tillfället mer nöje i Gray's Anatomy än gitarrspelandet och det gör mig arg. Jag vill, men motivationen är som bortblåst.

Kan finna en liten gnista när jag improviserar lite slingor och riff, men när jag spelat in dom och lyssnar på dom så låter det bara skit. Är kanske bara självkritisk.

Vad gör ni när ni har hamnat i en svacka utav denna magnitud?
Citera
2009-03-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
text
Du kommer nog inte kunna "tvinga" dig till att få motivation. Lägg undan gitarren några dagar. Helt och hållet. Försök att inte tänka på gitarr, alls. Fokusera på lite andra grejjer. Det brukar fungera för mig. Bara en riktig paus. Säg att du inte ska spela på en vecka. Då spelar du inte på en vecka. Skriv ingen musik heller för den delen. Och även om du nu skulle känna ett sjukt begär att spela så spela fan inte! Spela inte under en vecka! Nästa vecka kommer det vara så fruktansvärt mycket roligare att spela gitarr igen. Motivationen är tillbaka! Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in