2009-01-26, 00:25
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illdåd
Ja, akustisk! Hmm, jag vill inte behöva stämma om den hela tiden. Tänkte mest spela för mig själv. Den ska låta bra och sådär.
http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=54&s=0&articleId=497759
Den ultimata akustiska nybörjargitarren. Hyfsat välljudande och trevlig att spela på. Sen så blir den perfekt "lägereldsgitarr" om du får för dig att skaffa någon dyrare i framtiden.
Citera
2009-01-26, 01:12
Medlem
krysz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymo
Jo, jag gillar Metallica mycket, Iron Maiden lika så.

Första meallica låten jag lärde mig var "for whom the bell tolls", grymt enkel låt och lät att ta ut själv om du tror att du kan lyckas göra det och kan du itne får du ändå göra det får alla tabs för den låten suger, iaf på ultimate-guitar...
Citera
2009-01-26, 01:30
Medlem
Shalashaskas avatar
Åsikter önskas!

Jag funderar på denna ESP LTD EC400VF gitarr:Thomann-Länk
Den finns också för 8 950 kr på Jam
Är gitarren bra & prisvärd?
"Pros and Cons" helt enkelt.
Har ni något förslag på någon likvärdig som är bättre/lika bra (gärna billigare).
Gibson Les Paul Studio finns för 9995 kr på musikbörsen ska man satsa på en sådan istället?
Jag gillade LTD'n bättre än Gibson när jag testade dem, jag är väldigt ambivalent inför vilken som man ska köpa.
Hjälp uppskattas

Skulle en Hagström Super Swede kunna vara ett alternativ?
Senast redigerad av Shalashaska 2009-01-26 kl. 01:44.
Citera
2009-01-26, 10:35
Medlem
reborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Har ni något förslag på någon likvärdig som är bättre/lika bra (gärna billigare).
Gibson Les Paul Studio finns för 9995 kr på musikbörsen ska man satsa på en sådan istället?
Jag gillade LTD'n bättre än Gibson när jag testade dem, jag är väldigt ambivalent inför vilken som man ska köpa.
Hjälp uppskattas

Skulle en Hagström Super Swede kunna vara ett alternativ?
Det där är en utav mina absoluta favoritgitarrer. Grymt skön att spela på, snygg som fan, och SD mickarna låter smutt! Men Gibson är ju Gibson. Båda är ruskigt bra, men eftersom jag är ESP-freak så hade jag gått med EC400'n. Kommer förmodligen köpa en likadan när jag får lite mer stålar.
Citera
2009-01-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
De kriterierna och 1000 kr, njaaa. Men för tusan - köp en gitarr, börja lira, se om du gillar det och kommer någon vart och sen byter du upp dig eftersom.

Men börja för all del med en för 1000 spänn men man får aldrig någon supergitarr för de pengarna - men en som duger gott att lira på, jo jo!
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=54&s=0&articleId=497759
Den ultimata akustiska nybörjargitarren. Hyfsat välljudande och trevlig att spela på. Sen så blir den perfekt "lägereldsgitarr" om du får för dig att skaffa någon dyrare i framtiden.
Tack för snabba och bra svar. Tack för länken, den butiken finns i min stad också, wunderbar!
Citera
2009-01-26, 17:22
Medlem
Har haft min Tanglewood ett tag nu. Dock så märke jag idag. När jag skulle spela att strängarna ligger på.

Alltså, jag satt på capon på 7:e bandet. Men sen när jag tog ett d-ackord så vart det missljud, som att strängarna ligger på.

De ligger liksom emot metallgrejjen som skiljer varje band åt.

Vad ska jag nu göra? Köpa nya strängar?

Det är en akustisk gitarr som jag har.
Citera
2009-01-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evert!!
Har haft min Tanglewood ett tag nu. Dock så märke jag idag. När jag skulle spela att strängarna ligger på.

Alltså, jag satt på capon på 7:e bandet. Men sen när jag tog ett d-ackord så vart det missljud, som att strängarna ligger på.

De ligger liksom emot metallgrejjen som skiljer varje band åt.

Vad ska jag nu göra? Köpa nya strängar?

Det är en akustisk gitarr som jag har.
Det kan bero på flera saker. Slitna band, böjd hals, slitage på översadeln, slitage på stallet. Lättast är att ta den till någon som har koll. Troligast behövs strängarna bara höjas lite (ny bensadel) eller att halsen behövs justeras lite.
Citera
2009-01-27, 22:28
Medlem
Ɽeᶑs avatar
Jag funderar på att börja lära mig skalor och har sett Justins video och undrar om det är för tidigt att tänka på skalor efter 1,5 års spelande? Om det är någonting man bör träna på innan eller så. Funderar också på om jag ska köpa Justins DVD efter lite mer träning på första positionen.
Om det är nån här som har köpt Justins dvd om skalor så får ni gärna säga vad ni tycker om den.

Sen så funderar jag på hur man får bort brus när man spelar på el-gitarren. Så fort jag sätter på förstärkaren med gitarren i kopplad så börja det brusa utan att jag spelar nått. Har testat med två olika kablar, men det brusar ändå så jag antar att det är någonting i gitarren som är fel. Är det någonting jag kan fixa till själv eller behövs det en expert för att fixa det?
Citera
2009-01-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska

EC400 är GRYMT mycket gitarr för pengarna. En polare har en sån.
Riktigt skön och lira på. Låter bra. Väldigt bra byggd.
Enda nackdelen den har mot Studion i min mening är utseendet. Föredrar Gibsons horn och 4 rattar ist för USA LTD/ESP horn och 3 rattar.
Citera
2009-01-27, 22:40
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ɽeᶑ
Jag funderar på att börja lära mig skalor och har sett Justins video och undrar om det är för tidigt att tänka på skalor efter 1,5 års spelande? Om det är någonting man bör träna på innan eller så. Funderar också på om jag ska köpa Justins DVD efter lite mer träning på första positionen.
Om det är nån här som har köpt Justins dvd om skalor så får ni gärna säga vad ni tycker om den.

Sen så funderar jag på hur man får bort brus när man spelar på el-gitarren. Så fort jag sätter på förstärkaren med gitarren i kopplad så börja det brusa utan att jag spelar nått. Har testat med två olika kablar, men det brusar ändå så jag antar att det är någonting i gitarren som är fel. Är det någonting jag kan fixa till själv eller behövs det en expert för att fixa det?

Det är aldrig för tidigt att börja med skalor, enligt mig. Jag har aldrig riktigt nött skalor, men jag förstår inte hur du kan tro att det ska vara "för tidigt". Knowledge is knowledge, finns ingen dålig kunskap.

Bruset har antingen med jordningen eller sköldning inne i gitarren. Se över alla lödningar så att du inte har några kall-lödningar någonstans.
Sköldning kan en gitarrtekniker fixa för en billig penning, jag funderar på att skölda av min gitarr då jag också har ett brus konstant. Går att få ner med noisegates men det känns lite overkill när man bara ska lira lite hemma.
Citera
2009-01-29, 22:31
Medlem
Ɽeᶑs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Det är aldrig för tidigt att börja med skalor, enligt mig. Jag har aldrig riktigt nött skalor, men jag förstår inte hur du kan tro att det ska vara "för tidigt". Knowledge is knowledge, finns ingen dålig kunskap.

Bruset har antingen med jordningen eller sköldning inne i gitarren. Se över alla lödningar så att du inte har några kall-lödningar någonstans.
Sköldning kan en gitarrtekniker fixa för en billig penning, jag funderar på att skölda av min gitarr då jag också har ett brus konstant. Går att få ner med noisegates men det känns lite overkill när man bara ska lira lite hemma.

Okay, ska kolla upp det där med lödningen. Annars om det skulle vara sköldningen som det är fel på så kanske de kan fixa det gratis eftersom det troligtvis har varit så hela tiden. Skaffade gitarren för 4 veckor sen, men fick förstärkaren först för 2 veckor sen och kunde inte lägga märke till det tidigare.
Citera
2009-02-03, 14:05
Medlem
di.canios avatar
Nu har e-strängen på min elgitarr gått av och jag vettefan hur jag ska få av den från stallet. Det sitter som en liten kula inne i stallet som håller kvar strängen, jag testade öppna luckan på baksidan fast där fanns det bara el komponenter och fjädrar. Gitarren är av den här modellen: http://www.hobbex.se/p/pid,2765/t/product.html

På bilden ser det ut som om jag måste öppna upp hela stallet för en sträng, men är det nödvändigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in