2011-09-27, 01:54
Medlem
Rakiis avatar
Har fortfarande inte betat av någon av Hillman-filmerna men nu då jag ligger hemma förkyld så ska jag ta itu med den första filmen i morgon då!
Citera
2011-10-02, 14:48
Medlem
SadEyess avatar
För en tid sedan såg jag den obskyra giallo filmen The House of the Yellow Carpet (1983) av Carlo Lizzani. Filmen har en medvetet överspelande Erland Josephson i en av huvudrollerna och bjuder på de sedvanliga intrigerna och twistarna.
Det lyser lågbudget lång väg, men det är en välspelad gillao som erbjuder nämnda Josephson i en intressant roll. Inget stilistiskt mästerverk men på det hela taget ett gediget och annorlunda bidrag till genren.

http://www.imdb.com/title/tt0087430/
Citera
2011-10-03, 21:35
Medlem
såg en brittisk film, Assualt från 1971, som är väldigt lik en Giallo. Handlar om skolflickor och mord och sådant är ju roligt. Notera att Suzy Kendell( Bird with the crystal plumage) har huvudrollen. Rekomenderas.
Citera
2011-10-04, 13:44
Medlem
Någon som kan rekommendera Tinto Brass' Deadly Sweet?
Citera
2011-10-06, 18:04
Medlem
Sitter och glor på Fulci's Una sull'altra med en vän just nu. Riktigt bra än så länge, ca 30min in. Läckert foto och ashärligt soundtrack.
Citera
2011-10-07, 17:50
Medlem
Seven Bloodstained Orchids (1971) Underskattat & spännande bidrag till genren utav Umberto Lenzi. Kanske inget att starta med om man är ovan i genren men kan rekommendera den om man är lagom insnöad.
Citera
2011-10-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Sitter och glor på Fulci's Una sull'altra med en vän just nu. Riktigt bra än så länge, ca 30min in. Läckert foto och ashärligt soundtrack.

Perversion Story är en av Lucio Fulci's allra bästa filmer & ska inte pausas för Flashback's skull. Gör om, gör rätt
Citera
2011-10-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Perversion Story är en av Lucio Fulci's allra bästa filmer & ska inte pausas för Flashback's skull. Gör om, gör rätt

En av hans bästa, indeed!
Så här i efterhand får jag väl säga att det var lite som att pissa på en grav när jag avbröt denna eminenta film, man gör det helt enkelt inte.
Citera
2011-10-07, 22:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Seven Bloodstained Orchids (1971) Underskattat & spännande bidrag till genren utav Umberto Lenzi. Kanske inget att starta med om man är ovan i genren men kan rekommendera den om man är lagom insnöad.

Har inte sett så mycket giallo men gillar Lenzi och vill beta av det mesta utav honom, men jag kanske borde vänta med denna då?
Citera
2011-10-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har inte sett så mycket giallo men gillar Lenzi och vill beta av det mesta utav honom, men jag kanske borde vänta med denna då?

Är man helt främmande för genren hade jag föreslagit att börja med tex Tenebre för att få en stabil start. Men det finns ju självklart inget som hindrar någon att se den oavsett vad man sett innan. Gillar du Lenzi kommer du säkert gilla denna så kör på
Citera
2011-10-07, 22:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Är man helt främmande för genren hade jag föreslagit att börja med tex Tenebre för att få en stabil start. Men det finns ju självklart inget som hindrar någon att se den oavsett vad man sett innan. Gillar du Lenzi kommer du säkert gilla denna så kör på

Tenebre är avklarad sedan länge för min egen del med resten av Argentos giallos. Har tidigare sett någon enstaka giallo av Lenzi och har tyckt om det som jag sett.
Citera
2011-10-14, 02:19
Medlem
StefPhoenixs avatar
Beställde ju för ett tag sen från Amazon och en av dem var How to Kill a Judge av Damiano Damiani med som vanligt Franco Nero i huvudrollen som jag såg förra helgen. Folk kan bli besvikna på att det är ännu mindre våld i den än hans andra men manuset är verkligen bra och som vanligt intelligent. En av filmens huvudteman är Damianis övliga skildring av maffians annektion över lagens huvud och därmed även dens kropp.

Jag är lite förvånad över att Damiano Damiani inte nämnts i tråden. Visst är han nog mest känd för The Amityville Horror 2 och A Bullet for the General men han gjorde ju i min bok utmärkta poliziotteschi-filmer med Franco Nero i huvudrollen som How to Kill a Judge (som verkar vara den minst omtalade av dem), Day of the Owl, The Case Is Closed, Forget It och Confessions of a Police Captain som är den bästa utav dem.

Musiken av Riz Ortolani är ju dessutom som alltid utsökt.
http://www.youtube.com/watch?v=1zB-VBSRGto
Senast redigerad av StefPhoenix 2011-10-14 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in