2012-06-11, 20:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Tänkte på den och Cat o' Nine Tails men fick för mig att Tenebre är lättare att till sig som ny på den här fronten. Tilläggas ska dock att jag inte sett Cat och Bird på åratal så alla tre funkar säkerligen bra som inkörsport för Sp0kplumpen.

Just Bird... var den första giallon och även den första filmen av Argento jag själv såg, tycker den fungerar bra att börja med.
Citera
2012-06-11, 22:17
Medlem
Tenebre och The Bird with the Crystal Plumage var de första giallos jag såg och jag har blivit ett stort fan av genren efter det. Skulle dock inte tipsa att börja med tex Torso eller Cat o' Nine Tails. Hellre Deep Red eller The Case of the Bloody Iris efter de två första jag nämnde
Citera
2012-06-13, 15:26
Medlem
Rocket-Queens avatar
Håller med om The Bird With the Crystal Plumage. Det var den första giallon jag såg och det funkade bra. The Cat O'Nine Tails tyckte jag var ganska tråkig. Är nog en av de sämre av Argentos tidiga filmer...
Citera
2012-06-13, 20:28
Medlem
SadEyess avatar
Jag tycker att man kan starta med följande giallis till att börja med.

Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key (1972)
The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971)
Deep Red (1975)
Perversion Story (1969)
Who Saw Her Die? (1972)

Om ingen av dessa filmer tilltalar en så är det bara konstatera att den här genren inte är något för dig.
Senast redigerad av SadEyes 2012-06-13 kl. 20:32.
Citera
2012-06-13, 23:51
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag tycker att man kan starta med följande giallis till att börja med.

Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key (1972)
The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971)
Deep Red (1975)
Perversion Story (1969)
Who Saw Her Die? (1972)

Om ingen av dessa filmer tilltalar en så är det bara konstatera att den här genren inte är något för dig.

Tackar för dessa tipsen SadEyes.

Tänkte försöka se 5 Dolls For An August Moon snart, blev sugen på den när du beskrev den som Att angöra en brygga på LSD. Passar fint såhär lagom till midsommar!
Citera
2012-06-14, 23:13
Medlem
Rocket-Queens avatar
Såg precis Don't Torture a Duckling av Lucio Fulci.

Betyg: 3/5
Citera
2012-06-14, 23:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Tackar för dessa tipsen SadEyes.

Tänkte försöka se 5 Dolls For An August Moon snart, blev sugen på den när du beskrev den som Att angöra en brygga på LSD. Passar fint såhär lagom till midsommar!

En bra lista av SadEyes och Who saw her die? är nog min favorit bland dom, innehåller en extremt spinkig George Lazenby med mustasch i högform! Sedan är också The strange vice of mrs Wardh en bra giallo med min favorit Ivan Rassimov och också skönheten Edwige Fenech som dyker upp i just Bavas film som du skulle se.
Citera
2012-07-24, 17:33
Medlem
SadEyess avatar
Jag har tidigare köpt L'uomo senza memoria (aka Puzzle) (1974) och såg filmen nu på förmiddagen. Definitivt ett av de svagare bidragen till genren. Egentligen var den enda anledningen till köpet att Anita Strindberg var med i filmen. Till min stora besvikelse så är hennes totala screen time ungefär en minut.
Filmen är en klassisk gillo med "förlorat minnet tema" som vi sett åtskilliga gånger förut, bland annat i den överlägset mycket bättre giallin Short Night of Glass Dolls.

Idén är inte helt fel, men på det hela taget så känns filmen hafsigt utförd och den är inte speciellt stilfullt gjord. Skådespelarna känns profillösa och på det får vi en förjävla jobbig unge, inte alls ovanligt för genren ifråga, som tar på sig rollen som någon sorts narrativ stöttepelare för berättelsen. Extremt irriterande. Slutet var inte heller mycket att hänga i julgran.

De positiva delarna är Anita Strindberg som kommer in och ser lika het och bra ut i sin roll som hon brukar, tyvärr var den som sagt bara en minut lång. En tax som heter whiskey var också charmant och bräddar huvudrollsinnehavaren Luc Merenda med både högre karisma och större talang för skådespelandets ädla konst. Tyvärr får taxen halsen avskuren halvägs in i filmen, en monumental förlust för den andra halvan av filmen.

Betyget blir enbar pga taxen och Anita 4 nerknarkade leksakslastbilar av 10 möjliga.
Senast redigerad av SadEyes 2012-07-24 kl. 17:53.
Citera
2012-07-24, 17:39
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En bra lista av SadEyes och Who saw her die? är nog min favorit bland dom, innehåller en extremt spinkig George Lazenby med mustasch i högform! Sedan är också The strange vice of mrs Wardh en bra giallo med min favorit Ivan Rassimov och också skönheten Edwige Fenech som dyker upp i just Bavas film som du skulle se.

Har du förresten sett Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key (1972)? Den borde du gilla skarpt om du inte sett den redan. Där har du både Edwige Fenech, Ivan Rassimov (i skön frisyr med grått hår!), Anita Strindberg samt Luigi Pistilli i huvudrollerna. Den senare är skådespelaren som spelar Tucos bror i The Good, The Bad....

Filmen bygger dessutom på en historia av Edgar Allan Poe som jag har för mig att du också gillar. Jag håller den som minst lika bra som The Strange Vice of Mrs. Wardh.
Senast redigerad av SadEyes 2012-07-24 kl. 17:42.
Citera
2012-07-24, 18:16
Medlem
Citat:
Jag har tidigare köpt L'uomo senza memoria (aka Puzzle) (1974) och såg filmen nu på förmiddagen. Definitivt ett av de svagare bidragen till genren. Egentligen var den enda anledningen till köpet att Anita Strindberg var med i filmen. Till min stora besvikelse så är hennes totala screen time ungefär en minut.
Filmen är en klassisk gillo med "förlorat minnet tema" som vi sett åtskilliga gånger förut, bland annat i den överlägset mycket bättre giallin Short Night of Glass Dolls.

Idén är inte helt fel, men på det hela taget så känns filmen hafsigt utförd och den är inte speciellt stilfullt gjord. Skådespelarna känns profillösa och på det får vi en förjävla jobbig unge, inte alls ovanligt för genren ifråga, som tar på sig rollen som någon sorts narrativ stöttepelare för berättelsen. Extremt irriterande. Slutet var inte heller mycket att hänga i julgran.

De positiva delarna är Anita Strindberg som kommer in och ser lika het och bra ut i sin roll som hon brukar, tyvärr var den som sagt bara en minut lång. En tax som heter whiskey var också charmant och bräddar huvudrollsinnehavaren Luc Merenda med både högre karisma och större talang för skådespelandets ädla konst. Tyvärr får taxen halsen avskuren halvägs in i filmen, en monumental förlust för den andra halvan av filmen.

Betyget blir enbar pga taxen och Anita 4 nerknarkade leksakslastbilar av 10 möjliga.

Haha! Slutet är ju det bästa med filmen. Att du inte nämnde Kieran Canter's (Buio Omega)cameo på båten tyckte jag var lite dåligt av dig faktiskt
Citera
2012-07-24, 18:44
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Haha! Slutet är ju det bästa med filmen. Att du inte nämnde Kieran Canter's (Buio Omega)cameo på båten tyckte jag var lite dåligt av dig faktiskt

Hmm, den missade jag nog helt. Förmodar att det var en uncredited cameo? Slutet bra? Talar vi om samma film här?
Den sista meningen i filmen är så mesig ifrån Luc Merenda att det förstör slutet som annars hade potential, det håller jag med om.
Citera
2012-07-24, 19:00
Medlem
Citat:
Hmm, den missade jag nog helt. Förmodar att det var en uncredited cameo? Slutet bra? Talar vi om samma film här?
Den sista meningen i filmen är så mesig ifrån Luc Merenda att det förstör slutet som annars hade potential, det håller jag med om.

Han ska spela en fotograf på en båt när de äter middag tillsammans. Hans ansikte syns endast i ett par sekunder vad jag kan minnas.

Vad jag minns från slutet är att en vacker kvinna står och viftar med
och om något mesigt sägs efter det har jag nog förträngt isf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in