2011-09-22, 20:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Fast i den här filmen av Bava kommer du inte lida av något mindre bra soundtrack. Det är fantastiskt och ihop med Lisa and the Devil det bästa som Bava har i någon film enligt mig.

Så pass, känner mig ganska upprymd nu över att se filmen sen och hoppas på bästa möjliga upplevelse som möjligt. Känns dock ganska svårt att kunna bräcka Black Sunday i min mening som det bästa Bava någonsin gjorde, men någon gång kanske jag kommer få se en likvärdig Bava-film som kan mäta sig med debuten. Lisa and the Devil ligger hemma osedd den med, kanske ser den i morgon då.
Citera
2011-09-22, 20:41
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Så pass, känner mig ganska upprymd nu över att se filmen sen och hoppas på bästa möjliga upplevelse som möjligt. Känns dock ganska svårt att kunna bräcka Black Sunday i min mening som det bästa Bava någonsin gjorde, men någon gång kanske jag kommer få se en likvärdig Bava-film som kan mäta sig med debuten. Lisa and the Devil ligger hemma osedd den med, kanske ser den i morgon då.

Har du inte sett Lisa and the Devil? Det är utan tvekan en av Bavas absolut bästa filmer. En drömlik och hyfsad makaber historia, också den ytterst vacker och stilfull. Se bara till att se den med engelskt tal. Annars kommer du inte fullt ut att kunna njuta av Telly Savalas fantastiska skådespel.
Citera
2011-09-22, 20:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Har du inte sett Lisa and the Devil? Det är utan tvekan en av Bavas absolut bästa filmer. En drömlik och hyfsad makaber historia, också den ytterst vacker och stilfull. Se bara till att se den med engelskt tal. Annars kommer du inte fullt ut att kunna njuta av Telly Savalas fantastiska skådespel.

Det brukar väl vara engelskt och italienskt ljudspår på DVD:erna ifrån Anchor Bay i Bava-boxen? Vill minnas att det är så på Five dolls...
Citera
2011-09-22, 20:55
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Det brukar väl vara engelskt och italienskt ljudspår på DVD:erna ifrån Anchor Bay i Bava-boxen? Vill minnas att det är så på Five dolls...

Det varierar en del på Bava-boxen. Lisa and the Devil samt Bay of Blood har bara engelsk dubbning. Jag föredrar definitivt den förstnämnda filmen på det viset.
Five dolls... har som du påpekar både och.
Citera
2011-09-22, 21:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Det varierar en del på Bava-boxen. Lisa and the Devil samt Bay of Blood har bara engelsk dubbning. Jag föredrar definitivt den förstnämnda filmen på det viset.

Vad bra! Inte för att jag har någonting emot att läsa engelska undertexter men ibland hänger jag inte alltid med och finns filmen dubbad till engelska kör jag med det oftast.
Citera
2011-09-22, 21:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Vad bra! Inte för att jag har någonting emot att läsa engelska undertexter men ibland hänger jag inte alltid med och finns filmen dubbad till engelska kör jag med det oftast.

Det brukar jag också göra om det är någon större utländsk "stjärna" som dubbar sig själv. Som telly Savalas i Lisa and the Devil eller Max von Sydov i Sleepless. Annars föredrar jag "originalspråket" om man nu generellt kan säga något sådant om en giallo produktion. De dubbas ju i princip alltid oavsett språk.
Citera
2011-09-22, 22:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
De dubbas ju i princip alltid oavsett språk.

Det mesta som jag har kommit över på CG har varit dubbat till engelska. Asiatiska filmer ser jag däremot alltid med undertexter.
Citera
2011-09-23, 01:37
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Det mesta som jag har kommit över på CG har varit dubbat till engelska. Asiatiska filmer ser jag däremot alltid med undertexter.
Sen är det ju många som är fandubbade med, d.v.s. att det engelska ljudet kommer från VHS. I dessa fall brukar man oftast kunna välja mellan den och DVD-filmens original men då kanske man inte får text.
Citera
2011-09-23, 18:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
I dessa fall brukar man oftast kunna välja mellan den och DVD-filmens original men då kanske man inte får text.

Brukar finnas text, i alla fall dom gånger jag har kunnat välja på engelska och originalljudspår. Men de flesta giallos och eurocrime är dubbade på CG som jag har sett.
Citera
2011-09-23, 18:18
Medlem
Rakii; Blev det någon titt på Lisa and the Devil i natt?
Ska bli intressant att se vad du tycker om den.
Citera
2011-09-23, 18:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Rakii; Blev det någon titt på Lisa and the Devil i natt?
Ska bli intressant att se vad du tycker om den.

Nej, var för trött så jag kollade på halva Bad Biology av Frank Henenlotter i stället som var helt okej. Fast nu har jag köpt ett sexpack med Coca-Cola, ett rör Pringles och lite chokladöverdragna jordnötter så i kväll blir det Bava för hela slanten, dock Five dolls for an August Moon. Ser nog Lisa and the Devil i morgon.
Citera
2011-09-27, 00:35
Medlem
JoeL431s avatar
Har nu sett Damen i Svart, Mannekäng i Rött, Ryttare i Blått och halva Vita Frun. Vad som slår mig är den stora skillnaden mellan resterande filmer och mannekäng i Rött, denna sticker ut marginellt i jämförelse med resterande filmer i serien (av de jag sett hittills). Det är speciellt bildspråket som skiljer filmerna åt.
I alla filmer har jag sett drag utav entusiastiska kameravinklar, men i just nämnda filmen så är de exceptionella. Jag syftar även på rekvisita, möblering, karaktärer och små små detaljer som te.x. att Katten heter Ra i hemmet som är prytt i ancient Egypt-tema.
Jag funderar lite på ifall filmen kanske överträffar sig själv. För övrigt så uppskattar jag Ryttare i Blått som fått kommentarer som "Sämst i serien" och liknande (filmtipset). Gillar verkligen karaktärerna och hela plot-upplägget i filmen, vad som suger kuk är dock den outhärdliga jävla pilsnerhumorn som nämnts tidigare men tål att nämnas (förberedas) i denna titeln. Värre än någonsin kändes det som. Varje "humor-scen" kändes som att skrapa på eksem med rakblad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in