2011-08-28, 22:53
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Har fått för mig, av de titlar jag äger av njutafilms att de släpper sköna filmer men fattigt med extramaterial. Väldigt mycket trailers och fotogalleri, inte ofta det är av värde.
Fulci och Bava-filmerna har en hel del iallafall.

Funderar på att köpa Njuta Films Zombie Collection och Giallo Collection delvis för att Zombie Flesh Eaters och New York Ripper har en dokumentär om Fulci jag ej sett men även eftersom Giallo Collection har andra grymma filmer + en jag ej sett. Dessutom så har jag ju bara Zombi, City och Beyond på hemmagjord DVD från VHS.
Senast redigerad av StefPhoenix 2011-08-28 kl. 22:56.
Citera
2011-08-28, 23:11
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Fulci och Bava-filmerna har en hel del iallafall.

Funderar på att köpa Njuta Films Zombie Collection och Giallo Collection delvis för att Zombie Flesh Eaters och New York Ripper har en dokumentär om Fulci jag ej sett men även eftersom Giallo Collection har andra grymma filmer + en jag ej sett. Dessutom så har jag ju bara Zombi, City och Beyond på hemmagjord DVD från VHS.
Deras Zombie Collection har varit när att jag köpt flera gånger på Movieline vid besök, men aldrig blivit av. Dels för att jag äger Beyond genom Arrow och City of the Living Dead vill jag även den ha från Arrow, så dumsnålhet handlar det om där. En jävla bra kollektion annars, titelmässigt.
Kan hända att jag köper den någon gång av ett ryck, nu när du nämnt dokumentären om Fulci också.
Citera
2011-08-28, 23:13
Medlem
StefPhoenixs avatar
Jävligt intressanta titlar inom giallo hittar jag på deras hemsida.

Cold Eyes of Fear (1971) av Enzo G. Castellari
http://www.imdb.com/title/tt0067511/

Hotel Paradise (1980) av Edoardo Mulargia
http://www.imdb.com/title/tt0080892/

Amer (2009) av Hélène Cattet & Bruno Forzani
http://www.imdb.com/title/tt1426352/

Modellmorden (1985) av Carlo Vanzina
http://www.imdb.com/title/tt0086343/

En röst i mörkret (1968) av Romolo Guerrieri
http://www.imdb.com/title/tt0064243/

Puzzle (1974) av Duccio Tessari
http://www.imdb.com/title/tt0072349/

http://www.njutafilms.com/film/giallo/
Citera
2011-08-28, 23:17
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Deras Zombie Collection har varit när att jag köpt flera gånger på Movieline vid besök, men aldrig blivit av. Dels för att jag äger Beyond genom Arrow och City of the Living Dead vill jag även den ha från Arrow, så dumsnålhet handlar det om där. En jävla bra kollektion annars, titelmässigt.
Kan hända att jag köper den någon gång av ett ryck, nu när du nämnt dokumentären om Fulci också.
Japp av någon anledning har Njuta halverat dokumentären Do You Remember Lucio Fulci i två delar så den första delen är med på Zombi 2 DVD:n och andra delen på New York Ripper.

Lite slugt drag egentligen när de vill locka såna som mig.
Citera
2011-08-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ja, det är väl släppet som gjordes i juni av DVD:n. Fick för mig att den inte var släppt. Hur som haver så får man som sagt vara försiktig med Shameless och kolla efter noga så det inte är allt för mycket klippt. Tydligen ska deras släpp av Cannibal Holocaust i princip vara oklippt. Tror det är 14 sekunder som klippts bort.

Njuta Films är väl helt ok. Men jag saknar ändå det där lilla extra i jämförelse med t.ex. Arrow eller Shameles. Tycker också att deras utgåvor kan se direkt fula ut emellanåt.

Angående Shameless Cannibal Holocaust så ska det tydligen vara någon form utav ny klippning utav Deodato själv. En djurvänlig sådan. Jag tycker inte att det är bra att behandla djur på det sättet dom gör men skulle aldrig köpa en utgåva av filmen utan det då det är mycket av just det autentiska som ger filmen den känsla den har.
Citera
2011-08-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Cold Eyes of Fear (1971) av Enzo G. Castellari
http://www.imdb.com/title/tt0067511/

Modellmorden (1985) av Carlo Vanzina
http://www.imdb.com/title/tt0086343/

Dessa två klarar du dig nog utan. Den förstnämnda är inte ens en giallo, precis som Stagefright & Torso (en bubblare iofs) som dom har med i sin Giallo-serie.
Citera
2011-08-29, 16:18
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Angående Shameless Cannibal Holocaust så ska det tydligen vara någon form utav ny klippning utav Deodato själv. En djurvänlig sådan. Jag tycker inte att det är bra att behandla djur på det sättet dom gör men skulle aldrig köpa en utgåva av filmen utan det då det är mycket av just det autentiska som ger filmen den känsla den har.

Det stämmer delvis. Filmen släpps som jag förstår det på två diskar. En version som BBFC (British Board of Film Classification) endast har klippt 14 sekunder i. Det är när ett av djuren dödas, har för mig att det är när de tar kål på ett jordsvin.
De andra disken innehåller Deodatos version och där är all form av grymhet mot djur bortklippt, som du mycket riktigt påpekar.
Senast redigerad av SadEyes 2011-08-29 kl. 16:25.
Citera
2011-08-30, 20:24
Medlem
SadEyess avatar
Ser med anledning av ovan inlägg av mig själv att Cannibal Holocaust kommer släppas av Shameless den 26:e september på DVD och Blue-ray.

Citat:

"The ultimate video nasty is now presented as never experienced before -remastered in HD from original sources - and with the 1st ever Director’s New Edit, it is still THE most controversial film ever made."

Trevligt, trevligt..
Citera
2011-08-30, 20:34
Medlem
JoeL431s avatar
Fick äntligen hem den efterlängtade Fernando Di Leo Collection idag. Jag vet att Milano Calibro 9 diskuterats här så skriver även jag i denna tråden om filmen.
Såg nyss klart den och precis som förväntat var det en för jävla bra crime rulle.
Gastone Moschin är helt jävla stencool i rollen som Ugo Piazza, musiken och fotot är också på topp. Det finns riktigt snygga kameravinklar från och till i filmen. Filmen tätnar riktigt ordentligt i slutet och det blir nästintill nervkittlade.
Mario Adorf är för övrigt minnesvärd även han i sin roll som Rocco och har en ännu mer minnesvärt slutscen! Satt och smålog och kände bara "perfekt" vid följande:

When you see someone like Ugo Piazza, you'd better tip your hat!

Ska bli riktigt kul att se om filmen vid ett senare tillfälle för att kunna ta in allt annat än dialogen.
Citera
2011-08-30, 20:43
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Fick äntligen hem den efterlängtade Fernando Di Leo Collection idag. Jag vet att Milano Calibro 9 diskuterats här så skriver även jag i denna tråden om filmen.
Såg nyss klart den och precis som förväntat var det en för jävla bra crime rulle.
Gastone Moschin är helt jävla stencool i rollen som Ugo Piazza, musiken och fotot är också på topp. Det finns riktigt snygga kameravinklar från och till i filmen. Filmen tätnar riktigt ordentligt i slutet och det blir nästintill nervkittlade.
Mario Adorf är för övrigt minnesvärd även han i sin roll som Rocco och har en ännu mer minnesvärt slutscen! Satt och smålog och kände bara "perfekt" vid följande:

When you see someone like Ugo Piazza, you'd better tip your hat!

Ska bli riktigt kul att se om filmen vid ett senare tillfälle för att kunna ta in allt annat än dialogen.

En allt igenom stilig sammanfattning av Milano Calibro 9. Ett sant mästerverk utan tvekan. Den andra filmen på boxen La mala ordina (1972) är lika bra den.
Citera
2011-08-30, 21:06
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
En allt igenom stilig sammanfattning av Milano Calibro 9. Ett sant mästerverk utan tvekan. Den andra filmen på boxen La mala ordina (1972) är lika bra den.
Jag går omkring och sammanfattar intrycken fortfarande, ska bli riktigt intressant att se resterande 3 filmer och inte minst La mala ordina som står näst på tur.
Citera
2011-08-31, 02:44
Medlem
JoeL431s avatar
Såg precis La mala ordina som är "film 2" i Fernando Di Leo Collection. Den var i princrip lika bra som Milano Calibro 9. Protagonisten Luca Caneli (Mario Adorf) känns i denna film inte lika "odödlig", missförstå mig rätt. Storyn kring Luca kändes mer realistisk, och en riktigt fin rolltolkning av Maro Adorf.
Jag förstår dock inte att filmen klipptes i hela 8 minuter i Sverige, vilket jag läste på filmtipset, kring filmens handling:

Karaktärerna kändes mer hårdkokta i Milano Calibro 9 vilket jag ännu inte vet om det är till positivt eller negativt. Vad jag förstått är att Mario Adorf är en skådis med karaktär. Han väljer sina roller vårdsamt uppenbarligen.
Jag tycker speciellt om scenerna med "mekanikern" som blir riktigt jävla spännande mot "slutet"-
En annan favoritscen är den då den berusade kvinnan i lobbyn blir tillsagd av personalen, följande:
This is Milan, not Stockholm.

Vilken hög klass vi har i Europa, beror detta möjligtvis på "den svenska synden" ?

Ett annat favoritcitat är:
If a man need's his mother's prayers, he's useless

För övrigt tycker jag också om det skillnader kring ideologier filmens foto tar upp, man ser allt från Kennedy, "Che" Guevara till Einstein och Darwin. En förmedling av total skillnad kring tankeställning?

Denna film hamnar absolut på smma betyg som Milano Calibro 9 .

Ledsen för möjliga stavfel, beror i så fall på "sista lediga dagen", i morgon går jag in i det riktiga arbetslivet! Önska mig lycka till .

edit: J&B Scotch Whisky måste ha sponsrat Di Leo en hel del, whisky'n finns ju med i varje sprit-scen i princip.
Senast redigerad av JoeL431 2011-08-31 kl. 03:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in