Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
En av genrens bästa filmer är The Red Queen Kills Seven Times.
Samtidigt är det en av genrens kusligaste filmer jag sett hittills. Mordscenerna sätter sig verkligen i minnet. Ingen film jag skulle se om jag var ensam ute i stugan direkt.
Den är rätt mysig! Jag kan rekommendera Emilio Miraglias andra giallo ''
The Night Evelyn Came Out of the Grave'', om du inte redan har sett den. Jag diggar inte den jättemycket, men den har samma halvgotiska känsla som ''The Red Queen Kills Seven Times''. Jag kan även rekommendera ''The Murder Clinic'', från 1966. Även den är en väldigt gotisk giallo, och väldigt tidig dessutom!
Citat:
Ursprungligen postat av
Punkliv
Roligt att se om något man tyckte var dåligt och inse hur bra det verkligen är! Detsamma hände mig nyligen med Who Saw Her Die?, som jag verkligen inte såg storheten i första gången. Tyckte den var riktigt kass. Nu skulle jag lätt klassa den som en av genrens tio bästa.
The Bloodstained Shadow tyckte jag var helt okej, lite underväldigande. Absolut inte dålig - nådde dock aldrig några högre höjder heller. Kanske skulle plocka fram DVD:n och se om den också någon dag!
''Who Saw Her Die?'' är väldigt ambitiös och precis som ''The Bloodstained Shadow'' så har den väldigt atmosfäriska omgivningar. Själv tycker jag att den är lite halvtråkig, men det kan bero på vilken sinnesstämning man är i. Precis som Bido:s alster så är Lado:s filmer väldigt sorgsna. Men man kanske skulle omvärdera den, ändå!
Ont:
Jag såg om två filmer förra veckan. Den första var
''Watch Me When I Kill/The Cat's Victims''. Även denna film underskattade jag den första gången jag såg den, men efter den andra och tredje titten så cementerar den sig som en av mina favoriter.
Handlingen har, som bekant för många, en historisk koppling som jag verkligen diggar. Allting känns väldigt seriöst och ambitiöst. Morden är få och relativt blodlösa, men de är välregisserade. Jag älskar upplösningen och vägen dit. Det är bara att ge även den en
4/5.
Jag såg även om den spanska giallon (eller
amarillon?)
''A Dragonfly for Each Corpse''. En jävligt ball film! Brutala och snabba mord (med b.la svärd och yxor!), utförda av världens mest fashionabla mördare. De illröda, utsvängda brallorna som mördaren bär är ju ett väldigt tydligt signalement, minst sagt...
Paul Naschy utreder morden till musik lyft från några av Bava:s filmer (i synnerhet ''A Bay of Blood'' och ''Blood and Black Lace''). Han stöter på transvestiter, nazistbikers och psuedo-nekrofili.
Handlingen är rätt rörig och virrig, men det spelar mindre roll när man glor på en film som är så här galen.
3.5/5