2020-04-08, 21:33
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvmordcider
Lucio Fulci är min husgud.

Bra jobbat! Sämre husgudar kan man ha 😊

Det finns en väldigt bra och lång intervju med Fulci upplagd på youtube. Han pratar om sina filmer och andra regissörer/filmer han gillar. Har du sett den?

https://www.youtube.com/watch?v=vjl10NlDJwk
Citera
2020-04-27, 21:32
Medlem
Jag såg om Antonio Bido:s ''The Bloodstained Shadow'' nyligen.

Såg den för 5 år sedan och då tyckte jag att den var skitkass. Men i själva verket så är den minst lika utsökt som hans andra alster, ''Watch Me When I Kill''.

En präst blir vittne till ett strypmord, och får därefter hotfulla brev som begär att han förblir ett tyst vittne. Seanser, mystiska målningar och barndomstrauman.

Bido tog sina filmer väldigt seriöst. Handlingen är snårig men logisk, samtidigt som sleaze och gore i stort sett uteblir. Filmen är lite för lång (110 minuter!), men den bibehöll mitt intresse oavsett. Skulle nog säga att hans två gialli är bland de bästa jag sett, men det verkar som att många tycker att dem är tråkiga.

4/5
Citera
2020-05-12, 01:24
Medlem
Adelaides avatar
En av genrens bästa filmer är The Red Queen Kills Seven Times.

Samtidigt är det en av genrens kusligaste filmer jag sett hittills. Mordscenerna sätter sig verkligen i minnet. Ingen film jag skulle se om jag var ensam ute i stugan direkt.
Citera
2020-05-12, 13:54
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Jag såg om Antonio Bido:s ''The Bloodstained Shadow'' nyligen.

Såg den för 5 år sedan och då tyckte jag att den var skitkass. Men i själva verket så är den minst lika utsökt som hans andra alster, ''Watch Me When I Kill''.

En präst blir vittne till ett strypmord, och får därefter hotfulla brev som begär att han förblir ett tyst vittne. Seanser, mystiska målningar och barndomstrauman.

Bido tog sina filmer väldigt seriöst. Handlingen är snårig men logisk, samtidigt som sleaze och gore i stort sett uteblir. Filmen är lite för lång (110 minuter!), men den bibehöll mitt intresse oavsett. Skulle nog säga att hans två gialli är bland de bästa jag sett, men det verkar som att många tycker att dem är tråkiga.

4/5

Roligt att se om något man tyckte var dåligt och inse hur bra det verkligen är! Detsamma hände mig nyligen med Who Saw Her Die?, som jag verkligen inte såg storheten i första gången. Tyckte den var riktigt kass. Nu skulle jag lätt klassa den som en av genrens tio bästa.

The Bloodstained Shadow tyckte jag var helt okej, lite underväldigande. Absolut inte dålig - nådde dock aldrig några högre höjder heller. Kanske skulle plocka fram DVD:n och se om den också någon dag!
Citera
2020-05-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
En av genrens bästa filmer är The Red Queen Kills Seven Times.

Samtidigt är det en av genrens kusligaste filmer jag sett hittills. Mordscenerna sätter sig verkligen i minnet. Ingen film jag skulle se om jag var ensam ute i stugan direkt.

Den är rätt mysig! Jag kan rekommendera Emilio Miraglias andra giallo ''The Night Evelyn Came Out of the Grave'', om du inte redan har sett den. Jag diggar inte den jättemycket, men den har samma halvgotiska känsla som ''The Red Queen Kills Seven Times''. Jag kan även rekommendera ''The Murder Clinic'', från 1966. Även den är en väldigt gotisk giallo, och väldigt tidig dessutom!

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Roligt att se om något man tyckte var dåligt och inse hur bra det verkligen är! Detsamma hände mig nyligen med Who Saw Her Die?, som jag verkligen inte såg storheten i första gången. Tyckte den var riktigt kass. Nu skulle jag lätt klassa den som en av genrens tio bästa.

The Bloodstained Shadow tyckte jag var helt okej, lite underväldigande. Absolut inte dålig - nådde dock aldrig några högre höjder heller. Kanske skulle plocka fram DVD:n och se om den också någon dag!

''Who Saw Her Die?'' är väldigt ambitiös och precis som ''The Bloodstained Shadow'' så har den väldigt atmosfäriska omgivningar. Själv tycker jag att den är lite halvtråkig, men det kan bero på vilken sinnesstämning man är i. Precis som Bido:s alster så är Lado:s filmer väldigt sorgsna. Men man kanske skulle omvärdera den, ändå!

Ont:
Jag såg om två filmer förra veckan. Den första var ''Watch Me When I Kill/The Cat's Victims''. Även denna film underskattade jag den första gången jag såg den, men efter den andra och tredje titten så cementerar den sig som en av mina favoriter.

Handlingen har, som bekant för många, en historisk koppling som jag verkligen diggar. Allting känns väldigt seriöst och ambitiöst. Morden är få och relativt blodlösa, men de är välregisserade. Jag älskar upplösningen och vägen dit. Det är bara att ge även den en 4/5.

Jag såg även om den spanska giallon (eller amarillon?) ''A Dragonfly for Each Corpse''. En jävligt ball film! Brutala och snabba mord (med b.la svärd och yxor!), utförda av världens mest fashionabla mördare. De illröda, utsvängda brallorna som mördaren bär är ju ett väldigt tydligt signalement, minst sagt...

Paul Naschy utreder morden till musik lyft från några av Bava:s filmer (i synnerhet ''A Bay of Blood'' och ''Blood and Black Lace''). Han stöter på transvestiter, nazistbikers och psuedo-nekrofili.
Handlingen är rätt rörig och virrig, men det spelar mindre roll när man glor på en film som är så här galen. 3.5/5
Citera
2020-06-09, 18:20
Medlem
Adelaides avatar
Såg The Bloodstained Shadow förut. En spännande giallo om en mördare som härjar runt i en liten ö utanför Venedig. Snygga miljöer och lite flörtande med ockulta ämnen. Dock lite för mycket tvistar i slutet.

Egentligen en ganska standard giallo, men gillar man genren så är den sevärd.
Citera
2020-06-19, 17:44
Medlem
Första gången jag såg Torso så var jag inte så förtjust. Men det var nog December 2016. Sen såg jag om den förra året och uppskattningen växte. Såg om den en tredje gång tidigare i år och nu vettefan om jag inte skulle placera den på min topplista över filmer inom genren. Jävligt bra film.

Detsamma hände Your Vice is a Locked Room and only I have the Key. Första gången jag såg den var jag inte så frälst. Såg om den i vintras - trollbunden!

Nästan alla giallos växer vid omtitt för mig.
Citera
2020-06-20, 10:10
Medlem
Var längesedan jag såg någon Giallo förutom Argentos, Någon som har tips på lite mera udda och surrealistiska giallos?
Citera
2020-06-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farssbinder
Var längesedan jag såg någon Giallo förutom Argentos, Någon som har tips på lite mera udda och surrealistiska giallos?

I den ordning jag tycker dom är bäst;

The Strange Vice of Mrs Wardh
Ibland ganska drömlikt narrativ, och väldigt gialloesk.

A Lizard in a Woman's skin
Mycket drömmar och inte helt logiska upplevelser. Trots det ett bra mysterium som knyts ihop i slutet.

Deadly Sweet
60-tals pop art men ibland även smutsig. Jag gillar den som fan! Växlar svartvit och färg om vartannat.

All the Colors of the Dark
Kulter, psykedelisk musik och bilder. Spårar ur ibland, men passar helt klart in just här.

Footprints on the Moon
Hälften arthouse, hälften giallo. En ensam dam tar en semester till en plats hon bara drömt om. Inte min favorit, men passar ändå in. Mycket drömmar även här.

Death Laid an Egg
60-tals arthouse, udda klippteknik, vinklar och allmänt en ganska skruvad (och inte särskilt läskig) giallo.
Citera
2020-06-21, 08:58
Medlem
Man tackar.
Citera
2020-06-22, 03:36
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilNed
I den ordning jag tycker dom är bäst;

The Strange Vice of Mrs Wardh
Ibland ganska drömlikt narrativ, och väldigt gialloesk.

A Lizard in a Woman's skin
Mycket drömmar och inte helt logiska upplevelser. Trots det ett bra mysterium som knyts ihop i slutet.

Deadly Sweet
60-tals pop art men ibland även smutsig. Jag gillar den som fan! Växlar svartvit och färg om vartannat.

All the Colors of the Dark
Kulter, psykedelisk musik och bilder. Spårar ur ibland, men passar helt klart in just här.

Footprints on the Moon
Hälften arthouse, hälften giallo. En ensam dam tar en semester till en plats hon bara drömt om. Inte min favorit, men passar ändå in. Mycket drömmar även här.

Death Laid an Egg
60-tals arthouse, udda klippteknik, vinklar och allmänt en ganska skruvad (och inte särskilt läskig) giallo.

Skulle inte kalla Deadly Sweet för giallo. Tycker det är en poliziotteschi mer än nåt annat.
Citera
2020-06-22, 03:45
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farssbinder
Man tackar.

Jag tycker du borde kolla in Lucio Fulcis film Sette Note In Nero också.
En psykologisk giallo som fokuserar på mysterier. Många snygga scener. Inte särskilt logisk handling men den är bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in