Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-17, 14:04
  #1
Medlem
Giallo är benämningen på en blandning av kirminalhistorier och skräck, ofta med snyggt foto, stiliserade mordscener, ledtrådar i form av symboler, vackra kvinnor, suggestiva soundtracks (ofta av Ennio Morricone).
Namnet härrör från italienska deckar-böcker som gavs ut med gult omslag.
Genren etablerades på 1960-talet av Mario Bava (La Ragazza che sapevo troppo, Sei Donne per l'assassino) men fiick sitt stora uppsving på 1970-talet med Dario Argento (som revitaliserade genren med sin "djur-trilogi"). Sedan kom en hel uppsjö av gialli, en del imitationer av Argento, medan andra ganska originella. Jag ska räkna upp några av de som jag själv gillar:

* Sei Donne per l'assassino (Blood and Black Lace, Six Women for the Murderer) (1964) Bavas stiliserade och mycket stämningsfulla giallo om mord på ett modéhus i Rom.

* Profondo Rosso (Deep Red) (1975) Argentos allra bästa film, en jazzmusiker dras i en mycket våldsam mord-härva. Deliriskt foto av Luigi Kuveiller.Med fantastiskt soundtrack av Goblin.

* Chi l'ha vista morire? (Who saw her die?) (1972) Aldo Lados mästerliga giallo om en barnamördare som härjar i Venedig. George Lazenby tar upp jakten på mördaren. Endast Nicholas Roegs "Don't Look Now" kan mäta sig med Lados skickliga använding av Venedigs miljöer.
Morricones soundtrack är helt genialiskt (för de som fattar dess symboliska innebörd ) då han gestaltar mördarens psykotiska röster i form av en gosskör som driver mördaren.

* Non si sevizia un paperino (Don't Torture a Duckling) (1972) Lucio Fulcis originella giallo om en barnamördare som härjar i en italiensk by. Floirnda Bolkan spelar en kvinna som sysslar med svartkonst och blir huvudmisstänkt.
Bra soundtrack av Riz Ortolani.

* Autopsy (Macchie Solari) (1973) Mycket originell giallo om självmordsvåg i Rom framkallad av starkt solljus. Mimsy Farmer spelar en obducent som dras i en mordhärva, där hon själv riskrerar att bli nästa offer. Suggestivt soundtrack av Morricone.

* Black Belly of the Tarantula (1971) Paolo Cavaras stämningsfulla giallo om en mördare som paralyserar sina offer likt en tarantella spindel.
Flera vackra damer här: bl.a. Claudine (Åskbollen) Auger.

* Short Night of Glass Dolls (1971) Jean Sorel spelar en man som vaknar upp i ett kataleptiskt tillstånd och försöker minnas hur han hamnade i detta tillstånd. En ruggig och mycket originell giallo av Aldo Lado med ett fantastiskt soundtrack av Morricone.

* A Lizard in a Woman's Skin (1971) Florinda Bolkan spelar en societets kvinna som drömmer att hon har i hjäl sin granne (spelad av svenskan Anita Strindberg) som umgås med hippies och annnat dekadent folk. Sedan visar det sig att grannen verkligen har blivit mördad. Är Bolkan skyldig??
Fantastiska drömsekvenser med effekter av Carlo Rambaldi.
Mycket deliriskt foto av Luigi (Deep Red) Kuveiller och ett mästerligt soundtrack av Morricone.

Fyll gärna på med egna favorit-gialli!!
Citera
2008-06-17, 14:22
  #2
Medlem
Förutom de du har räknat upp är jag förtjust i Argentos Tenebrae, mest för att den är så ljus för att vara en skräckfilm, ofta ser det ut som ett romantiskt drama el liknande...

Se'n vet jag inte om Fulcis "New York Ripper" kan räknas in till genren, eller om det är en regelrätt slasher. Väldigt obehaglig hursomhelst.
Citera
2008-06-17, 14:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Förutom de du har räknat upp är jag förtjust i Argentos Tenebrae, mest för att den är så ljus för att vara en skräckfilm, ofta ser det ut som ett romantiskt drama el liknande...

Se'n vet jag inte om Fulcis "New York Ripper" kan räknas in till genren, eller om det är en regelrätt slasher. Väldigt obehaglig hursomhelst.

Ja, "Tenebre" är en av Argentos bästa. Sedan började hans karriär att dala, "Phenomena" och "Opera" går väl an, men "Trauma". Bara "Stendhal's Syndrome" och "Sleepless" har varit av hyffsad kvalitet.

"New York Ripper" tycker jag definitivt är en slags giallo. Snyggt foto av Luigi Kuveiller också.
Citera
2008-06-17, 20:50
  #4
Medlem
Rakiis avatar
Hm, giallo ja, ingen genre sådär som jag är stormförtjust i även om det finns en del guldkorn att hämta, främst ifrån Mario Bava och Lucio Fulci då, även Argento passar ju in på ett hörn, och Sergio Martino såklart.

Av det jag har färskast i minnet är väl Blood and black lace som bekant satte standarden för hela denna nyskapande italienska pseudo-deckar-mordgåtsfilmgenre. Bava med hjälp av rika atmosfärer och en väldigt karismatisk mördare med nylonmask över ansiktet skapar en väsentlig och obehaglig liten giallo. Annars är väl Deep Red, Torso och någon rulle av Lamberto Bava som jag glömt namnet på helt sevärda.

Sen skulle jag som Symbolisten även klassa Fulcis mästerliga New York Ripper som en gedigen giallo-kandidat. Maken till råare och samtidigt väldigt snygg giallo har jag sällan skådat, men sen har jag inte mycket heller att jämnföra med då jag förhåller mig till andra typer av skräckgenrer.
Citera
2008-06-18, 21:11
  #5
Medlem
Zulfaqars avatar
Vet inte igentligen så mycket om Giallo, endast sett New York Ripper, men jag ska kolla upp dom filmerna som nämndes och sen återkomma.
Citera
2008-06-18, 23:58
  #6
Medlem
wikipedia länk om giallo

http://en.wikipedia.org/wiki/Giallo

Länken ger en del förslag på filmer utöver de jag redan nämnt, ex av regissörer som (ex) Sergio Martino, Umberto Lenzi, Luigi Cozzi, m.fl.
Citera
2008-06-19, 06:04
  #7
Medlem
Macabre666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
http://en.wikipedia.org/wiki/Giallo

Länken ger en del förslag på filmer utöver de jag redan nämnt, ex av regissörer som (ex) Sergio Martino, Umberto Lenzi, Luigi Cozzi, m.fl.

Jag hittar inga referenser till Luigi Cozzi på sidan.
Han har bara gjort en giallo, men den är däremot riktigt bra.

http://www.imdb.com/title/tt0072662/
Citera
2008-06-19, 22:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macabre666
Jag hittar inga referenser till Luigi Cozzi på sidan.
Han har bara gjort en giallo, men den är däremot riktigt bra.

http://www.imdb.com/title/tt0072662/

Jag kom bara på Luigi Cozzi (och tänkte att jag måste nämna namnet) och jag åsyftar förstås den titel du ref till. Sedan har ju Cozzi samarb. med Argento, de skrev manus ihop till Argentos FOUR FLIES ON GREY VELVET: Argento gjorde en giallo tv-serie på 70-talet. Om jag inte minns fel regisserade Cozzi några avsnitt i serien.
__________________
Senast redigerad av symbolisten 2008-06-19 kl. 22:21.
Citera
2009-08-25, 17:48
  #9
Medlem
Giallos avatar
Gialli är grymt bra! Ni föstår vart jag fått mitt användarnamn från .
Citera
2009-08-26, 23:07
  #10
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giallo
Gialli är grymt bra! Ni föstår vart jag fått mitt användarnamn från .

Och ändå stavar du fel.
Citera
2009-08-26, 23:25
  #11
Medlem
wernblom88s avatar
Har äntligen hittat Deliria så ska se den nu. Har ni dett den?
Citera
2009-08-27, 01:08
  #12
Medlem
Rakshasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Och ändå stavar du fel.

idiot
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback