Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Någon som vet varför spelarna ber om ursäkt till motståndaren för att har slagit en nätrullare-in?? Efter att ha analyserat flera situationer där spelare slagit en nätrullare och bett om ursäkt för detta så är det för mig helt obegripligt.
Som tennisspelare använder man sig av riktlinjer och marginaler. Man siktar oftast ca 1 m innanför linjerna och 1 m ovanför nät, ibland hamnar man precis inom felmarginalen och då blir resultatet att man prickar linjen eller att bollen touchar nätkanten. När har någon bett om ursäkt för att har träffat en av linjerna, vilket givetvis är lika mycket tur?
Mina frågor är:
Bör man be om ursäkt om man träffar nätkanten och vinner poängen?
Bör man be om ursäkt om man träffar linjen och vinner poängen?
Bör man inte be om ursäkt alls?
Inte fan ber en hockeyspelare en målvakt om ursäkt då han skjutit ett skott stolpe-in... Verkar helt absurt enligt mig.
Tennis och andra racketsporter är en "gentlemannasport". Man kan inte jämföra en sport som t.ex ishockey som förövrigt är en ful sport med mycket mer dopning än vad som redovisas, en sport där man slår varandra i huvudet och det är allmänt accepterat trots att det inte är tillåtet och inte går ut på det med en sport som t.ex tennis där det alltid har varit av tradition att vara trevlig och uppträda fint. Om man vänder på det så blir nästan som att säga: För mig är det helt obegripligt att de inte slår varandra i ansiktet när en spelare har försökt maskat eller fuskat i tennis.
Slutsatsen är att Ishockey är en ful sport och tennis är en fin sport. Sen behöver man inte gilla det men det är så det ligger till.
Nu är det ju så att en nätrullar i tennis, bordtennis och badminton tillhör spelet och är tillåtet det är bara av en artighetsgrej man gör det. Samma sak som vid en felträff som blir till ett bra slag av misstag.
Och nej man behöver givetvis inte be om ursäkt om man inte vill, alla spelare gör inte alltid det heller. Det beror på situationen.
Personligen så ber jag aldrig om ursäkt men jag stör mig inte på folk som gör det. Det är mycket mindre tur i nätrullare än vad man kan tro, ju mer topspin man har på bollen ju större är chansen att den snurrar över på rätt sida om man träffar högt på nätkanten. Spelare som ofta får nätrullare med sig får det av en anledning. Så som sagt personligen så ber jag inte om ursäkt för det.
Man borde tillåta nätrullare på servar. Jag hoppas att de börjar med det inom en snar framtid. Jag tycker det bara saktar ner matchen av att ha det, ibland kan det bli nätserve fem, sex gånger i rad och ingen märker det utan bara sensorn som sitter på nätet. Det blir löjligt.
Är man pressad och drar av ett lyckoslag som blir till en perfekt nätrullar som är otagbar för motståndaren så kanske det känns bra för en del spelare att be om ursäkt som respekt för att motståndaren spelade en bra poäng men inte vann den. Personligen så tror jag mest det är en vanesak, jag tror inte att någon skulle bli arg om en eller två spelare aldrig bad om ursäkt för omedvetna lyckosamma slag. Jag tror inte de skulle bli mindre omtyckta.
Fotbollsspelare ber ju om ursäkt när de har kapat någon också och det tillhör ju sporten det också, visst det blir frispark men det tillhör sporten. De behöver inte heller be om ursäkt egentligen, alla glidtacklingar blir ju inte perfekta.