2013-02-17, 12:29
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Nadal och Nalbandian i final i Sao Paulo. Nu ska det faktiskt bli intressant. Nallen är ju inte rankad högt men han besitter ju som vi alla vet ett mycket större spel än sin ranking. Jag är lite förvånad över att spelbolagen har Nadal som så stor favorit som de har, han har alltså förlorat i tre set mot Zeballos, slagit Berloq och den totalt okände lucky losern "Ålund" i tre set. När Nadal gör dessa resultat på grus så förstår man hur pass långt ifrån han är sin normala form. Skulle väl säga att han spelar på kanske 25% av sitt max, kanske börjar närma sig 30% nu. Ska han slå Nallen så lär han i alla fall behöva spela på över 50% av sitt max. Men det kanske är nu det vänder, nu har han haft tre tuffa matcher där han fått kämpa så nu kanske det släpper lite mer. Det ska bli intressant att se hur det går i alla fall, Nallen blir en bra värdemätare.

Tommy Haas i ytterligare en final, en svår sådan också med tanke på Raonic's fantastiska facit i San Jose. Han trivs bra där tydligen då han lyckades slå Querrey på tredje försöket. Skulle vara kul och se den matchen, synd att tidsskillnaden är förjävlig

Om Nadal spelar på 25-30 % av sitt max hade han blivit utslagen redan mot Souza. Ett så stort handikapp kan ingen spelare lyckas med. Svårt det där att försöka omvandla hans spel till procent. Vi kan dock konstatera att han är en bra bit från sin bästa form. Det räcker knappast att spela på hälften av sin förmåga för att spöa Nalbandian. Har visserligen inte sett nån av dem spela i veckan. Men Nalbandian är uppenbarligen i god form då han slagit ut bra grussspelare som Bolelli och Almagro.

Kul att det går bra för Tommy Haas. Samtidigt är det ett underbetyg till hans motståndare. Haas är ju en åldersman i Tennis-mått och borde förlora mot spelare som Isner. Men bredden är inte vad den borde vara bakom toppspelarna.
Citera
2013-02-17, 14:39
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Äsch då Lindstedt tog sig till final nu i Rotterdam. Slog Granollers/Lopez. Hoppas de kan börja vinna lite nu, Robert torskade ju förra året i finalen mot just Zimonjic. Hoppas de hittar ett vinnande spel för de kan faktiskt bli riktigt bra då. Att lira med en rutinerad och välmeriterad spelare är nog precis vad Lindstedt behöver för att nå ytterligare ett snäpp i karriären.

Ja, får äta upp min kommentar direkt. Lindstedt vinnare i en 500-turnering, riktigt kul! Brunström vann också sin final, riktigt bra svenskvecka med andra ord!
Citera
2013-02-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Om Nadal spelar på 25-30 % av sitt max hade han blivit utslagen redan mot Souza. Ett så stort handikapp kan ingen spelare lyckas med. Svårt det där att försöka omvandla hans spel till procent. Vi kan dock konstatera att han är en bra bit från sin bästa form. Det räcker knappast att spela på hälften av sin förmåga för att spöa Nalbandian. Har visserligen inte sett nån av dem spela i veckan. Men Nalbandian är uppenbarligen i god form då han slagit ut bra grussspelare som Bolelli och Almagro.

Kul att det går bra för Tommy Haas. Samtidigt är det ett underbetyg till hans motståndare. Haas är ju en åldersman i Tennis-mått och borde förlora mot spelare som Isner. Men bredden är inte vad den borde vara bakom toppspelarna.

Jag står fast vid den siffran. Kolla på hans finaler i Roland Garros så tror jag du ändrar uppfattning också. Skulle han spela 100% så skulle han släppa max två game på dessa spelare. Kanske tre på Berlocq.

Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Ja, får äta upp min kommentar direkt. Lindstedt vinnare i en 500-turnering, riktigt kul! Brunström vann också sin final, riktigt bra svenskvecka med andra ord!

Ja väldigt kul för Robert. Speciellt med tanke på att han förlorade i finalen förra året. Bra trend inför Wimbledon
Citera
2013-02-17, 19:23
Medlem
Ja hursomhelst så har Nadal nu plockat sin första titel sedan Roland Garros förra året. Skulle inte föråna mig alls om han står där i final i juni igen. Otrolig mästare detta, bästa grusspelaren någonsin.

Tror dock inte det blir någon åttonde titel för honom där, inte i år i alla fall, tror det är för knappt med tid för honom att bli så pass bra så han kan rå på Djokovic. Även Federer och MUrray har en gyllende chans att lyckas slå honom i RG nu. Frågan är om de kommer att lyckas. Ska bli intressant att se hur lottningen bli också nu när han inte är tvåa längre, han kommer nog inte nå dit innan RG så han kan ju om han har otur ställas mot Djokovic redan i en eventuell semifinal. Jag räknar med att han går om Ferrer igen, men då kanske jag är ute och cyklar för Ferrer lär ju inte spela dåligt på grus direkt.
Citera
2013-02-17, 19:57
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Jag börjar tror på en åttonde titel för gruskungen. Fortfarande tid att spela sig i form. Ska någon lyckas så är det en speciell spelare och det är precis det som Nadal är. Men att han just nu skulle spela på 25-30% av sin förmåga kan jag inte hålla med om. Så stor skillnad är det inte. Han hade inte haft mycket att sätta mot om så vore fallet. han har dock en bra bit kvar tills det är den riktiga Nadal där ute. Hoppas nu bara att hans kropp håller.

Såg inte finalen i Rotterdam men ser nu att Del Potro slog Julien Benneteau. Hade verkligen unnat Benneteau en seger. Fransmannen har ju aldrig vunnit en titel.
Senast redigerad av Reggie Hamond 2013-02-17 kl. 20:00.
Citera
2013-02-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Jag börjar tror på en åttonde titel för gruskungen. Fortfarande tid att spela sig i form. Ska någon lyckas så är det en speciell spelare och det är precis det som Nadal är. Men att han just nu skulle spela på 25-30% av sin förmåga kan jag inte hålla med om. Så stor skillnad är det inte. Han hade inte haft mycket att sätta mot om så vore fallet. han har dock en bra bit kvar tills det är den riktiga Nadal där ute. Hoppas nu bara att hans kropp håller.

Såg inte finalen i Rotterdam men ser nu att Del Potro slog Julien Benneteau. Hade verkligen unnat Benneteau en seger. Fransmannen har ju aldrig vunnit en titel.

Jag satt och tänkte förut idag om hur i helvete Benneteau skulle kunna slå Delpo och det jag kom fram till är att om han skulle lyckas så hade de kunnat dela ut franska "bragdguldet" till honom direkt på plats. Tänk om han skulle tagit titeln i Rotterdam genom att slå, Federer, Simon och Delpo. Hade varit en praktskräll. All heder åt Benneteau, riktigt bra turnering av honom. Han klättrar upp på slutspelsplats just nu med två och en halv månader spelade av den elva månader långa säsongen, bra gjort. Hoppas han fortsätter spela bra. Kan Melzer slå sig in på topp10 så varför skulle inte Benneteau kunna göra samma sak under en bra period. Han har bra chanser att kamma hem sin första titel i år.

Ni som tycker att Nadal spelar nära 100% (villket jag får uppfattningen att ni tycker) hur mycket har ni sett Nadal spela egentligen? Bara nyfiken. Jag ska erkänna att jag inte har sett allt men jag har sett en hel del och det jag har sett så är han en skugga av sitt forna jag. Gör misstag som oftast ä exklusivt för spelare som ligger runt 100-strecket osv. Ungefär som att se en Roger Federer när han har en skitdålig dag. Det är verkligen så långt ifrån Nadals typ av vanliga spel som man kan komma enligt mig, han spel bygger på ett extremt snålt spel. Lägg där till att han inte riktigt har det 100% självförtroendet än, vilket är helt normalt med tanke på att han inte är så matchvan än, men det börjar väl ta sig. Det är dock en bragd om han slår Djokovic redan i Juni tycker jag ändå. Jag menar hur jävla bra är inte Djokern egentligen?! Han har ju tutat och kört utan problem (förutom mindre problem i slutet av 2011) väldigt lång tid nu. Lägg där till Murray som har blivit en helt ny spelare och person känns det som. Nja, tar sig Nadal till final så tänker jag hylla honom till skyarna i alla fall. Jag tänker till och med sticka ut hakan och hävda att det är respektlöst mot honom att "kräva" eller förvänta sig att han ska vinna RG i år.
Citera
2013-02-18, 10:00
Medlem
Raonic tog tredje raka, bra gjort. Det var tydligen sista upplagan av turneringen, surt för Raonic han hade säkert vilja spela mer där
Citera
2013-02-18, 13:29
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Jag står fast vid den siffran. Kolla på hans finaler i Roland Garros så tror jag du ändrar uppfattning också. Skulle han spela 100% så skulle han släppa max två game på dessa spelare. Kanske tre på Berlocq.

Nej, jag står också fast vid min uppfattning. Nadal skulle förlora mot många på touren om han endast kom upp i 20-30 % av sin kapacitet/form. Vi har olika uppfattning i den här frågan, det får vi enas om iaf. Har ingen aning om hur långt från 100 % han befinner sig, bara Nadal som han avgöra det.

Citat:
Jag tänker till och med sticka ut hakan och hävda att det är respektlöst mot honom att "kräva" eller förvänta sig att han ska vinna RG i år.

Det är löjligt att folk tror han ska kunna vinna Franska efter så lång skadefrånvaro. Tiden är för kort att komma i den form som krävs, fysiskt är han inte heller redo att gå hela vägen. Han skulle behövt längre tid för att ha en rimlig chans. Men jag är ändå tveksam faktiskt. Hans knän är ett frågetecken. Sen har spelare som Djokovic och Murray blivit än bättre och svårare motståndare.
Senast redigerad av Castlevania 2013-02-18 kl. 13:46.
Citera
2013-02-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Det är löjligt att folk tror han ska kunna vinna Franska efter så lång skadefrånvaro. Tiden är för kort att komma i den form som krävs, fysiskt är han inte heller redo att gå hela vägen. Han skulle behövt längre tid för att ha en rimlig chans. Men jag är ändå tveksam faktiskt. Hans knän är ett frågetecken. Sen har spelare som Djokovic och Murray blivit än bättre och svårare motståndare.

Jag skulle bli förvånad om han ens vann en masters på grus, möjligen att han kan vinna i Acapulco eller Barcelona. Men ska han ha en chans att ta en Masters måste han förbättra sig avsevärt och det är inte rimligt med den lilla tid han har på sig. Tror inte att han ens ställer upp i IW och Key Biscane, det skulle bara sänka hans självförtroende att åka ut mot någon dussinlirare i första eller andra omgången. Rankingen skiter han fullständigt i iallafall.

Jag tror att en kvart i Paris är det längsta Nadal kan nå och då ska han ha tur med lottningen.
Citera
2013-02-18, 19:53
Medlem
BleAivanos avatar
6-4,6-4 för Sofia Arvidsson i första omgången i Memphis, Jana Cepelova stod
för motståndet. Johanna Larssons match har precis börjat och ställningen är 1-0
till Johanna efter hennes första servegame.
Citera
2013-02-18, 22:07
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
6-4,6-4 för Sofia Arvidsson i första omgången i Memphis, Jana Cepelova stod
för motståndet. Johanna Larssons match har precis börjat och ställningen är 1-0
till Johanna efter hennes första servegame.

Johanna utslagen av wildcardet Viktoria Duval med 6-3,1-6. 3-6.
Citera
2013-02-18, 22:14
Medlem
Memphis är ju Sofias andra hemmaplan typ. Vore bra om hon kunde gå en bit där så hon inte tappar allt för mycket poäng, hon vann ju förra året. Vore bra om hon klarade ta sig upp på topp30 så hon blir seedad i grand slam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in