2008-05-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Var på en kurs i vittnespsykologi i England där en grupp journalister gick på en ganska glest befolkad gata.
Vi skulle senare beskriva en man som gått förbi. Jag var en av rätt få som upptäckte att han hade en televerksorange keps på sig. Jag missade dock detaljen att han bara hade ett ben...
Om du inte i förväg vet vad du ska titta på är det jävligt svårt att se detaljer. Även om det är en snygg tjej.

Det är väl därför kameran är en journalists bästa vän?
Citera
2008-05-23, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Men medge ändå att det är väldigt konstigt att ingen utav alla de personer som måste ha sett henne om hon befunnit sig där inte ens nu med allt som varit i media kan dra sig till minnes att de sett henne, med tanke på att hon "setts" i städer över hela Sverige?

Antingen så är de väldigt ärliga och kan inte förmå sig själva att komma ihåg att de sett henne, eller så har de faktiskt inte sett henne för hon var aldrig där?

Men ngn av dem kanske har sagt ngt åt det hållet till polisen? Eller vet ni att de inte har det?
Citera
2008-05-23, 12:11
Bannlyst
Yes

Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
Det är väl därför kameran är en journalists bästa vän?

jag fick en smärre chock och har sedan dess aldrig förvånats över dåliga vittnesmål.
Det pinsamma var ju att vi i förväg visste att något skulle hända. Det visste knappast de som mötte N på Storgatan i Alingsås.
Citera
2008-05-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Receptbelagd
Men ngn av dem kanske har sagt ngt åt det hållet till polisen? Eller vet ni att de inte har det?

Av det som polisen har släppt till allmänheten/media så finns det ingen som har gjort någon iakktagelse utav henne där och då.

Jag hoppas att inte polisen håller inne med något sådant för om man vill ha hjälp utav allmänheten så vore det dumt att vilseleda densamma.
Citera
2008-05-23, 12:22
Bannlyst
Citat:
Av det som polisen har släppt till allmänheten/media så finns det ingen som har gjort någon iakktagelse utav henne där och då.

Jag hoppas att inte polisen håller inne med något sådant för om man vill ha hjälp utav allmänheten så vore det dumt att vilseleda densamma.

Men att ta hjälp av allmänheten betyder ju inte att de skulle eller måste skriva att nån har sett henne på ett visst ställe. Tvärtom kan det få folk att omedvetet styra sina uppgifter efter det.

Och hade de inte fått in några bra uppgifter så kan man räkna med att de hade tagit hjälp av media.
Citera
2008-05-23, 12:26
Medlem
Citat:
Men att ta hjälp av allmänheten betyder ju inte att de skulle eller måste skriva att nån har sett henne på ett visst ställe. Tvärtom kan det få folk att omedvetet styra sina uppgifter efter det.

Och hade de inte fått in några bra uppgifter så kan man räkna med att de hade tagit hjälp av media.

Precis, det är just det de gjort under hela utredningen.
Citera
2008-05-23, 12:36
Bannlyst
Citat:
Precis, det är just det de gjort under hela utredningen.

Vad menar du? Har de bett att folk ska kontakta dem?

En bra grej är att man inte ska dra några jättestora slutsatser utifrtån vad som stått i tidningarna.

Polisen styr media åt vilket håll de vill och kan styra det så att folk får för sig vissa grejer för att det hjälper utredningen.

Om du lagt märke till en grej så brukar det alltid stå "polisen har inga spår efter rånarna" Hade de skrivit att de hade det så hade ju dem börjat bli mer försiktiga och/eller kanske vidtagit andra åtgärder.
Citera
2008-05-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vilket typ av missbruk, heroin eller ngt lättare? Kanske var tösen en heroinets slav...
Är hon urspungligen från alingsås?

Hade hon varit heroinist hade väl pojkvännen för bövelen märkt något och talat ut om det? Andra hade garanterat också märkt något,dels fysiskt och dels för att sådant kostar stora summor pengar. Ett möjligt återfall ja, men då hade hon ju dykt upp nu? Man sätter sig väl inte långt ut i skogen och drogar ensam och kanske tar en överdos (vanligt vid återfall tror jag) och förmultnar där i skogen omgående?

Om det nu är sant att föräldrarna är/var missbrukare anser jag dock det vara en indikation för självmord. Mamman verkar hyfsat stabil i media (inte nersupen) men vad vet vi om vilket stöd hon var för Nathalie egentligen? Dte kanske var precis tvärtom, att Nathalie periodvis fick ta hand om sin mamma och/eller pappa, dölja deras missbruk samt strulande och pallade inte till slut trycket och gjorde slut på sig.
Citera
2008-05-23, 12:43
Medlem
Citat:
Vad menar du? Har de bett att folk ska kontakta dem?

En bra grej är att man inte ska dra några jättestora slutsatser utifrtån vad som stått i tidningarna.

Polisen styr media åt vilket håll de vill och kan styra det så att folk får för sig vissa grejer för att det hjälper utredningen.

Om du lagt märke till en grej så brukar det alltid stå "polisen har inga spår efter rånarna" Hade de skrivit att de hade det så hade ju dem börjat bli mer försiktiga och/eller kanske vidtagit andra åtgärder.

Ja de har genom media bett om allmänhetens hjälp från dag 1 det kan väl inte ha undgått någon?

Och det står verkligen inte alltid att "polisen har inga spår" varesig det gäller rån, mord eller något annat.

Så sent som häromdagen så gick polisen ut i media och berättade att de hade identifierat ytterligare fyra misstänkta i ett fall med en gruppvåldtäkt och att de skall gripa dessa.
Citera
2008-05-23, 12:45
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ingen reflektion över att det är oerhört ovanligt att folk skulle dra iväg och begå självmord?

Där har du fel. Jag skulle tvärtom säga att det är rätt så vanligt. Människor tänker bara inte på bakgrunden till notiser om singelolyckor i trafiken osv.
Citera
2008-05-23, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ja de har genom media bett om allmänhetens hjälp från dag 1 det kan väl inte ha undgått någon?

Och det står verkligen inte alltid att "polisen har inga spår" varesig det gäller råna, mord eller något annat.

Så sent som häromdagen så gick polisen ut i media och berättade att de hade identifierat ytterligare fyra misstänkta i ett fall med en gruppvåldtäkt och att de skall gripa dessa.

Kan du berätta på vilket sett de bett om hjälp?

Tror du att man kan följa en polisutredning via media?
Citera
2008-05-23, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Där har du fel. Jag skulle tvärtom säga att det är rätt så vanligt. Människor tänker bara inte på bakgrunden till notiser om singelolyckor i trafiken osv.

Vad grundar du detta på? Tror du folk begår självmord genom att köra ihjäl sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in