2008-05-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Receptbelagd
Kan du berätta på vilket sett de bett om hjälp?

Tror du att man kan följa en polisutredning via media?

Läs tråden och klicka dig vidare på de länkar som finns till olika tidningar.

Följa den, ja, ha full insyn i den, givetvis inte.
Citera
2008-05-23, 12:53
Medlem
Citat:
Vad grundar du detta på? Tror du folk begår självmord genom att köra ihjäl sig?

Absolut, det är ju ett av de"enklare" metoderna gällande suicid. Att t ex köra in i en bergvägg eller så, betydligt enklare än att knapra tabletter (som man spyr upp) eller hänga sig (svårt att få till en bra snara) osv. Särskilt misstänkt är det med folk som kör åt helvete mitt i nätterna, förvisso_kan det handla om att man var på väg någonstans och somnade, men ibland finns det enligt anhöriga ingen orsak till de nattliga utfärderna och då kan man bli misstänkt. Rikigt ruggigt är det med vittnesmål ifrån lastbilschaffisar om att bilförare sett dem i ögonen då de plötsligt medvetet väjt ut framför dem i hög hastighet.
Citera
2008-05-23, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Absolut, det är ju ett av de"enklare" metoderna gällande suicid. Att t ex köra in i en bergvägg eller så, betydligt enklare än att knapra tabletter (som man spyr upp) eller hänga sig (svårt att få till en bra snara) osv. Särskilt misstänkt är det med folk som kör åt helvete mitt i nätterna, förvisso_kan det handla om att man var på väg någonstans och somnade, men ibland finns det enligt anhöriga ingen orsak till de nattliga utfärderna och då kan man bli misstänkt. Rikigt ruggigt är det med vittnesmål ifrån lastbilschaffisar om att bilförare sett dem i ögonen då de plötsligt medvetet väjt ut framför dem i hög hastighet.

Detta är dock ett av de ovanligare sätten att göra det på. Och vad jag vet har Nathalie ingen bil.
Citera
2008-05-23, 13:01
Medlem
Det vi kan veta är att det inte finns någon säker iaktaggelse av henne på kungsgatan, däremot är det ju omöjligt att veta om någon tror sig ha sett någon som är lik henne vid den tidpunkten, men att polisen inte är övertygade om att det var hon och därför inte går ut i media med det.

Sedan tror jag det är omöjligt för en person som inte känner henne att säga om han/hon har sett henne. Kan för egen del säga att det inte finns en möjlighet att jag skulle komma ihåg att jag mötte någon jag överhuvudtaget inte känner om det tre dagar senare kom ut i media att denne var försvunnen (såvida det inte var VÄLDIGT speciella kännetecken, typ naken förutom ett par läderstövlar). Om det var någon jag kände eller åtminstone visste vem det var hade jag däremot med stor sannolikhet kommit ihåg det.

Nu vet vi inte de exakta omständigheterna, om flera personer som kände henne säger sig ha befunnit sig på kungsgatan vid 20-tiden och inte sett henne så talar det givetvis emot pojkvännen. Samtidigt finns det mycket som tyder på att det som orsakade försvinnandet, vad det än är, skedde utomhus, eftersom lägenheten är undersökt och enligt polisen sannolikt inte brottsplats. Om hon aldrig befann sig på kungsgatan klockan 19:30-20 blir tidsschemat suspekt, eftersom Nathalie var hos sin mamma någon gång 15-16, någon loggade in på hennes konto vid 19:30, och pojkvännen svarade mammans samtal mellan 20-21. Ska han någon gång mellan 15-16 och 19:30 tagit livet av henne utomhus (eller möjligtvis hos någon kompis), sedan i fullt dagsljus fraktat bort kroppen så bra att ingen hittat den efter mer än en vecka, vid 19:30 loggat in på hennes konto och svarat på lite gb-inlägg, och sedan tagit emot mammans samtal? Möjligt men inte troligt skulle jag säga.

Nej, spåret som pekar på hans skuld talar väl huvudsakligen för att han gjort det på kvällen och sedan fört bort kroppen under natten. Då lägenheten troligtvis ej är brottsplats bör hon ha befunnit sig utomhus någongång under kvällen, kanske med pojkvännen och de grälat och han slagit ihjäl henne, eller själv och tagit sitt liv. Visst, pojkvännen kan ljuga om tid, det kanske skedde 18-19 i något skogsområde, men min poäng är att trots avsaknaden av säkra vittnen så bör hon befunnit sig utomhus under kvällen.

Ska sedan inte säga för mycket om vad som sedan har hänt, har velat för mycket i den frågan, kan vara både mord och självmord (alternativt frivilligt försvinnande men det är tyvärr mindre sannolikt).
Citera
2008-05-23, 13:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Vad grundar du detta på? Tror du folk begår självmord genom att köra ihjäl sig?

Jag tror inte, jag vet. Det är en inte ovanlig självmordsmetod. Men detta torde inte vara aktuellt i N:s fall.
Citera
2008-05-23, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag tror inte, jag vet. Det är en inte ovanlig självmordsmetod. Men detta torde inte vara aktuellt i N:s fall.

Du hävdar alltså att detta är vanligare än andra självmord? Detta borde ju det finnas källa på, om det nu stämmer.
Du har fel men jag klandrar dig inte då alla kan ha fel ibland.
Citera
2008-05-23, 13:18
Medlem
5% av alla dödsolyckor, vanligt?

http://hd.se/motor/2006/12/22/fem-procent-av-alla-doedsolyckor/

Av totalt drygt 1000 självmord/år

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmord
Citera
2008-05-23, 13:19
Medlem
Citat:
Detta är dock ett av de ovanligare sätten att göra det på. Och vad jag vet har Nathalie ingen bil.

Poängen är att detta är givetvis en "dold" form av självmord. Det är lättare att se om någon t ex skjutit sig i huvudet. Men eftersom nästan alla vuxna individer har en bil är det knappast jätteovanligt.
Citera
2008-05-23, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Poängen är att detta är givetvis en "dold" form av självmord. Det är lättare att se om någon t ex skjutit sig i huvudet. Men eftersom nästan alla vuxna individer har en bil är det knappast jätteovanligt.

Så du grundar det på att det är vanligt då vuxna oftast har bil?

Och om det är en dold form, hur kan du då veta om det?
Citera
2008-05-23, 13:36
Medlem
Börja inte med smågnabb nu så tråden spårar ur! Personliga vendettor får ni ta via pm tycker jag.

Det är väl annars väldigt lätt att det bildas "sidospår" och debatter i en tråd som denna eftersom det inget händer i "fallet!" Har vi ingen ny information?

Vad säger NI som bor i eller runt Alingsås? Har det framkommit något nytt "byskvaller?" Något annat NI sett eller hört? Vi som följer den här tråden är ju naturligtvis nyfikna! Inget att sticka under stolen med!

Men jag har då sällan sett något så mystiskt fall som detta? De är som tur är ovanliga. Flickan [N] kan ju inte bara gått upp i rök?
Citera
2008-05-23, 13:38
Medlem
Nu känns det som att vi har kommit ifrån ämnet en smula.
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch
Träffades på hjälmareds folkhögskola.
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch
Kom att tänka på en sak..Hjälmareds folkhögskola ligger åt det hållet hon var på väg på boråsvägen..OM det nu var hon. Kanske var hon på väg dit?
Det här var lite intressanta uppgifter.

Jag fortsätter på självmords-teorin jag skrev om några sidor tillbaka. Kan det ligga någonting i följande scenario?
Hon gick omkring och bar på en hemlighet, nämligen att göra slut på sitt liv då hon fyllt 20 år. Hon förberedde handligen väl och såg ut en lämplig plats där hon skulle kunna genomföra den. Valet föll på någon plats i området kring Hjälmareds folkhögskola, vilket hon uppenbarligen kände till väl. Strax före kl. 20 gav hon sig iväg till denna plats, eftersom hon inte planerade att komma tillbaka så lämnade hon mobiltelefon och ytterkläder hemma. Hon observerades av en person / ett sällskap gåendes till fots på väg 180 i rikting mot Borås i utkanten av Alingsås, några kilometer från Hjälmared kl. 20.20. O.s.v.
Citera
2008-05-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Nu känns det som att vi har kommit ifrån ämnet en smula.

Det här var lite intressanta uppgifter.

Jag fortsätter på självmords-teorin jag skrev om några sidor tillbaka. Kan det ligga någonting i följande scenario?
Hon gick omkring och bar på en hemlighet, nämligen att göra slut på sitt liv då hon fyllt 20 år. Hon förberedde handligen väl och såg ut en lämplig plats där hon skulle kunna genomföra den. Valet föll på någon plats i området kring Hjälmareds folkhögskola, vilket hon uppenbarligen kände till väl. Strax före kl. 20 gav hon sig iväg till denna plats, eftersom hon inte planerade att komma tillbaka så lämnade hon mobiltelefon och ytterkläder hemma. Hon observerades av en person / ett sällskap gåendes till fots på väg 180 i rikting mot Borås i utkanten av Alingsås, några kilometer från Hjälmared kl. 20.20. O.s.v.

Om hon planerade det långt i förväg varför då göra allt så flummigt? Varför flytta ihop med sin pojkvän 2 veckor innan sitt planerade självmord?
Varför inte hitta på en ursäkt till varför hon gick ut? Varför inte lämna brev?
Just födelsedag är en dag då jag inte tror någon tar livet av sig, all uppmärksamhet och presenter man får lär ju lyfta upp en lite.

Att folk annars tar livet av sig vid högtider stämmer men det är då oftast för att de är ensamma eller känner sig övergivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in