2009-08-10, 18:27
Medlem
Friendslayers avatar
En polare till mig är nästan 2m lång och under hans försök att gå upp i vikt så åt han godis och wienerbröd..

Under 2:a året på gymnasiet år han 5 wienerbröd och en hel påse med lösgodis minst 3-4 dagar i veckan och lyckades med nöd och näppe gå upp till 76 kilo.

Dock fick den stackarn körtelfeber strax därefter och rasade 12 kilo på en månad för att han inte kunde äta

64 kilo på 1.98 såg inte så snyggt ut
Citera
2009-08-10, 18:32
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs
Good good haha.
Blev ju lite förvånad där när du länkade till Wikipedia och sade åt den andre personen att läsa, såg ut som att du själv inte läst vad det stod hehe...

Vet redan fullt vad Asperger är, då jag har många i min närhet som både studerar och arbetar inom psykologi.
Får väl skylla på att jag var lite distraherad igår från min hat-session i pedofilforumet. Där kan vi tala om sjuka stackare och samhällets bottenskrap.
Citera
2009-08-10, 18:34
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
En polare till mig är nästan 2m lång och under hans försök att gå upp i vikt så åt han godis och wienerbröd..

Under 2:a året på gymnasiet år han 5 wienerbröd och en hel påse med lösgodis minst 3-4 dagar i veckan och lyckades med nöd och näppe gå upp till 76 kilo.

Dock fick den stackarn körtelfeber strax därefter och rasade 12 kilo på en månad för att han inte kunde äta

64 kilo på 1.98 såg inte så snyggt ut

5 wienerbröd och lösgodis hade nog inte ens fått en 14 årig tjej att gå upp i vikt. Läs tidigare inlägg eller hela tråden så förstår du...
Citera
2009-08-10, 18:43
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Sjögräs: Fil, sallad och lite sojabönor är inte mycket till mat rent energimässigt.
Jag ser ingen anledning att du ska börja räkna kalorier så länge du inte är sjukligt underviktig eller inte alls kan förstå sambandet men annars ..........

Jag föreslår att du bara adderar mer energirik mat som för den skull inte mättar lika mycket. Mjuka mackor med pålägg (ost, skinka, smör) torkad frukt som russin, aprikos, ananas, papaya etc. Drick juicer.

Det krävs bara 2-3 kilo innan jag når undervikt för tillfället så jag måste få kontroll på det här.
Innan behövde jag ju inte räkna (eller ja, jag kunde ju ändå inte räkna för att jag är alldeles för rörig för att klara av det haha) utan mest försöka äta nyttigt men nu har jag fått aptitstörningar på grund av min medicinering och kan således inte gå efter hunger längre vilket lett till att jag ätit för lite i några veckor nu.

Äter rätt energirik mat, folk här säger snarare att jag ska försöka byta över från kolhydratchockarna till väldigt fettig mat.
Äter helst rågmackor med olika pålägg, alltid bregott såvida det inte är på skolan där de bara serverar äckliga jävla "Lätta" (de bytte också mjölken till lättmjölk i år förresten! Men jag tror att de ska ändra tillbaka nu eftersom att så många på skolan klagade), juice tycker jag inte så mycket om men mjölk dricker jag och jag får i mig frukt genom smoothies, får lite torkade frukter genom müslin som jag har.
Så jag tror att det snarare är de fettiga produkterna som jag måste få tips om.
Kvarg kan jag ju lägga till men det var riktigt dyrt enligt min uppfattning? Vi brukar däremot ha keso hemma men jag klarar inte av konsistensen, bara lite på avocados ibland typ haha. :\
Borde kanske börja äta avocado varje dag (iaf försöka så gott det går med tanke på att det är en färskvara) i olika former?

Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Det ar ju bara att krossa notterna och blanda i kvarg/havregrynsgrot/yoghurt osv. Det ar riktigt fina mangder energi i notter. Cashewnotter innehaller ca 590kcal/100g. Det kan alltsa jamforas med en normalstor maltid.

Ah ska testa isåfall. Nu råkade jag blanda cashewnötterna med de rostade och saltade sojabönorna men jag ska be mamma att köpa nytt som jag kan krossa i morteln.

Citat:
Kvarg blandat med mjolk smakar skit, det haller jag med om. Men du kan blanda i diverse saker. Funlight, jordgubbar, hallon, proteinpulver med smak.. honung funkar val ocksa om man tycker det ar gott.

Det var rätt okej i smoothien med honung, dock blev det lite väl tjockt och tråkigt i smaken för jag ersatte all yoghurt genom att blanda i hela burken. XD
Men att lägga i en matsked eller två är ju inga problem.

Citat:
http://192.121.81.11/livsmedelsok/ - ligger i den klistrade traden "Nyttiga trådar och länkar".
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
.........kan du kolla på denna sida;
http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Tack tack, har satt den i bokmärkesfältet.

Citat:
1600 som jag sa tidigare later normalt for en tjej. Eller en liten grabb. Men det ar inte de dara 1600 kalorierna du ska komma over.. for 1600 maste multipliceras med en aktivitetsfaktor. Jag kan inte tanka mig att du ligger under 2000kcal/dag. Forsok sikta pa 2500kcal/dag sa kommer du antagligen oka i vikt.

Tror inte att 1600 är tillräckligt för mig heller, men strax över 1600 var vad jag fick med aktivitetsfaktorn inräknad.
Men det finns ingen chans att jag inte legat över 2000 kcal/dag i perioder förr.
Ligger dock definitivt långt under 2000kcal/dag just nu för tillfället, börjar seriöst må dåligt... tänkte att 1800-2000 kan vara första etappen?

Citat:
Jag tror att Koettfaers lackar pa, som vi andra, att folk aldrig orkar anvanda sokmotorn. Det ar inte direkt sa att forumet TKK har funnits i tva veckor. Finns hur mycket som helst att soka pa som ar vettigt. Javligt slappt av folk att starta nya tradar om varje litet problem man har. Spelar ingen roll vad for sjukdom man har eller tjej/kille.. om du har en sjukdom till den graden att du inte kan anvanda ett forum bor du heller inte sitta och forpesta det. Sok hjalp irl isafall.

Har ju använt sökmotorn, saken är att det finns hur mycket som helst som är ovettigt också och jag lyckas inte sålla...
Dessutom så bad ju KoettFaers mig att starta en ny tråd. Är mycket därför jag blir förbannad på honom för att han är så överdrivet provokativ och skickar bort folk utan någon närmre förklaring än att de har fel och ska hålla käften, speciellt när folk kommer bli ännu argare om ännu en tråd om "Jag kan inte gå upp i vikt" dyker upp.
Den här tråden från första början handlade om att knäcka "myten" och kan således också leda till att folk som jag får hjälp.

Tyckte att det var rätt kul med "Snöflinga" t ex, tänk om han hade bemött henne annorlunda så kanske hon också hade suttit här och fått koll istället för att bara tro ännu mer envist på "hög ämnesomsättning".
Provokation utan större förklaring, negativ förstärkning och utskällning leder inte till att folk "fattar vinken" utan till att de starkare tror på sin åsikt och att personen som bråkar är rent dum i huvudet...

Har ingen sjukdom utan ett funktionshinder.
Det är inte själva forumet som är problemet, ser inte heller hur jag skulle förpesta det.
Jag har problemen IRL och behöver ledas i rätt riktning för annars går jag ju helt vilse.
Och det verkar hursomhelst som att en jääääävla massa andra också är helt lost angående matrelaterade saker utan att dessutom ha ett funktionshinder, så jag ser inte varför jag vore mer "slapp" än någon annan för att jag tar min chans att fråga istället för att "inte sitta och förpesta forumet för att folk säger att jag inte har någon aning om hur jag ska använda det, trots att mina frågor uppenbarligen visar på att jag inte vet vad jag ska leta efter och att det därför är som att leta efter en nål i en höstack, med skillnaden att jag inte ens vet om det var en nål som är försvunnen eller om jag egentligen ska leta efter en tia eller simkortet till en mobil, om jag inte får skriva i den här tråden".
Därför frågar jag ju också i så stor mån som möjligt så att jag inte missuppfattar något och sedan gör fel när ingen håller uppsikt, särskilt med tanke på att andra som läser kanske också får svar på saker som de inte vågar fråga just pga attityden vissa ger.

Har ju också nämnt att jag har sökt hjälp just angående dieten IRL, men att det är för mycket annat som måste tas itu med först.

Citat:

Jo. Om folk forstar vad kcal star for, borde de ha tillrackliga laskunskaper att se en trad som ar klistrad langst upp pa sidan. Dar man kan, om man inte vet nagonting, ta reda pa information. Naringslara ar ju anda nagonting som diskuteras frekvent pa denna forumsdel..

Fortfarande, vad är det för jävla tråd som jag enligt er missar?!
Vilken tråd om kalorier?
I vilken forumdel står den klistrad då för jag ser då verkligen ingen klistrad tråd om kalorier under Träning, kost och kosttillskot...
Kan det vara så att tråden INTE FINNS KLISTRAD med tanke på att det gått hur många sidor som helst utan att jag lyckats hitta den eller få en länkning till denna mysteriska kaloritråd där jag kan få svar på mina frågor?
Ja, näringslära och 'inte-gå-upp-i-vikt-trots-massor-med-mat' diskuterar vi ju just nu!
Varför be mig dra någon annanstans när den här tråden är perfekt till just detta ändamålet?
Det är det jag inte förstår, finns ingen anledning, särskilt om ni gång på gång slösar inlägg men ändå vägrar säga vart i forumet folk ska dra till för att ni inte "orkar" förklara när ni isåfall likagärna ju kan låta bli att skriva överhuvudtaget om det nu är en sådan kraftansträngning.

Ser inte varför det vore lättare att sitta och bli irriterad gång efter gång efter gång på exempelvis mig för att jag inte hittar det ni skriver till mig att hitta, fastän ni spontant glömmer trots påpekningar att kanske kasta en länk eller specifiera närmare på var jag har fel/vad jag borde läsa/vad jag missuppfattar/vad jag kan göra och istället skrive: "du har fel läs om näringslära och kom tillbaka", vilket bara leder till att jag har över 150 flikar med Wikipedia-artiklar, flashback-trådar, hälso- och träningssajter, bloggar, random sajter genom google, listor, pro-ana-sajter osv. uppe och blir bombarderad med motsägande information om massa olika ämnen inom näringslära.

TILL EXEMPEL: om någon vill lära sig mer om hur atombomber fungerar så säger man ju inte åt dem att läsa "fysik" eller "söka" om de inte kan något om kärnvapen, radioaktiva ämnen, kemiska processer och därmed inte förstår något och irrar bort åt helvete, och sedan bara slutar upp på en massa sajter som handlar om offren i Hiroshima, andra världskriget, Einstein, olika typer av radioaktiv strålning och politik...
Man kan ju istället nämna vilka baskunskaper de behöver inom vissa delar av fysiken så att de hamnar på rätt spår från början.
Handlar inte om inkompetens utan att ämnet helt enkelt är för brett och komplext för icke-insatta.

Förstår ni vad jag menar nu?
Senast redigerad av Sjögräs 2009-08-10 kl. 18:46.
Citera
2009-08-10, 18:50
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Fortfarande, vad är det för jävla tråd som jag enligt er missar?!
Vilken tråd om kalorier?
I vilken forumdel står den klistrad då för jag ser då verkligen ingen klistrad tråd om kalorier under Träning, kost och kosttillskot...
Kan det vara så att tråden INTE FINNS KLISTRAD med tanke på att det gått hur många sidor som helst utan att jag lyckats hitta den eller få en länkning till denna mysteriska kaloritråd där jag kan få svar på mina frågor?
Ja, näringslära och 'inte-gå-upp-i-vikt-trots-massor-med-mat' diskuterar vi ju just nu!
Varför be mig dra någon annanstans när den här tråden är perfekt till just detta ändamålet?
Det är det jag inte förstår, finns ingen anledning, särskilt om ni gång på gång slösar inlägg men ändå vägrar säga vart i forumet folk ska dra till för att ni inte "orkar" förklara när ni isåfall likagärna ju kan låta bli att skriva överhuvudtaget om det nu är en sådan kraftansträngning.

Ser inte varför det vore lättare att sitta och bli irriterad gång efter gång efter gång på exempelvis mig för att jag inte hittar det ni skriver till mig att hitta, fastän ni spontant glömmer trots påpekningar att kanske kasta en länk eller specifiera närmare på var jag har fel/vad jag borde läsa/vad jag missuppfattar/vad jag kan göra och istället skrive: "du har fel läs om näringslära och kom tillbaka", vilket bara leder till att jag har över 150 flikar med Wikipedia-artiklar, flashback-trådar, hälso- och träningssajter, bloggar, random sajter genom google, listor, pro-ana-sajter osv. uppe och blir bombarderad med motsägande information om massa olika ämnen inom näringslära.

TILL EXEMPEL: om någon vill lära sig mer om hur atombomber fungerar så säger man ju inte åt dem att läsa "fysik" eller "söka" om de inte kan något om kärnvapen, radioaktiva ämnen, kemiska processer och därmed inte förstår något och irrar bort åt helvete, och sedan bara slutar upp på en massa sajter som handlar om offren i Hiroshima, andra världskriget, Einstein, olika typer av radioaktiv strålning och politik...
Man kan ju istället nämna vilka baskunskaper de behöver inom vissa delar av fysiken så att de hamnar på rätt spår från början.
Handlar inte om inkompetens utan att ämnet helt enkelt är för brett och komplext för icke-insatta.

Förstår ni vad jag menar nu?

http://i28.tinypic.com/10mmzap.jpg
http://i29.tinypic.com/16gj14p.jpg
Citera
2009-08-10, 18:50
Medlem
KoettFaerss avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=889522 Där är tråden du har missat.

*EDIT* 2:a med några sekunder.
Citera
2009-08-10, 18:53
Medlem
Alla de jag känner som påstår sig kunna äta vad som helst utan att gå upp äter trots allt ganska lite. Tjejens lillebror kan käka en panpizza till frukost, en halv makaron med en falukorvsskiva till lunch och chips och dricka till middag.

Tror dock det kommer straffa sig i framtiden då båda svärföräldrarna är överviktiga och dessutom lider av hjärtproblem respektive diabetes.

Däremot så tror jag det är vanligare med människor som har taskig ämnesomsättning. Jag känner ett flertal person som knappt kan avvika från sin träning eller fuska med maten ens vid enstaka tillfällen utan att det straffar sig direkt.
Citera
2009-08-10, 18:55
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddebo89
Alla de jag känner som påstår sig kunna äta vad som helst utan att gå upp äter trots allt ganska lite. Tjejens lillebror kan käka en panpizza till frukost, en halv makaron med en falukorvsskiva till lunch och chips och dricka till middag.

Tror dock det kommer straffa sig i framtiden då båda svärföräldrarna är överviktiga och dessutom lider av hjärtproblem respektive diabetes.

Däremot så tror jag det är vanligare med människor som har taskig ämnesomsättning. Jag känner ett flertal person som knappt kan avvika från sin träning eller fuska med maten ens vid enstaka tillfällen utan att det straffar sig direkt.

Vadå går de upp 1kg per dag då eller?
Citera
2009-08-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Vadå går de upp 1kg per dag då eller?

Nej men såfort dom inte är skärpta och håller sig till rutinerna så ändrar dom snart kroppsform. Om jag ska vara ärlig så tror jag att jag är ganska olyckligt lottad också. Jag kan gå upp och ner i vikt som en harahund ungefär. Som tur är så har jag väldigt bra självdisciplin.

Ett annat intressant exempel är en tjej som jag känner. Både hon och min flickvän slutade träna fotboll samtidigt (2 år sedan). Kompisen bokstavligen försvann och ser numer ut som en skelett, min brud däremot behöll sin puma-kropp och har ser ganska precis likadan ut
Citera
2009-08-10, 19:02
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Du borjar fa hang pa detta alltsa. Kul att se.

Kraftig overvikt i form av fetma kan ju jamforas med dysleksi. Personen i fraga ar bara javligt slapp for att orka gora nagonting at det.

Haha yes, definitivt! Viva la revolution! Man borde göra en gigantisk sammanfattning och klistra upp det. ^^

Vet du vad dyslexi är och hur man "gör någonting åt det"?

Citat:
Sjögräs, nu gjorde du mig glad!

Purrrr! Tack tack. ^^
Men där ser man, du känner ju belåtenhet av att hjälpa! MUHAHAA! Jag hade rätt!

Citat:
Vet redan fullt vad Asperger är, då jag har många i min närhet som både studerar och arbetar inom psykologi.
Får väl skylla på att jag var lite distraherad igår från min hat-session i pedofilforumet. Där kan vi tala om sjuka stackare och samhällets bottenskrap.

Jomen dåså, det är ju jättebra.
Är ju bara så många som inte förstår skillnaden så det var därför jag påpekade.
Snöflingabruden verkade ju dock ha noll koll, var riktigt pinsamt att se hur provocerad hon blev. ^^

Haha ja, har sett dig där, vet precis vad du menar. Man blir riktigt frustrerad.
De verkar fortfarande inte ha svarat på mina frågor, ska läsa igenom en gång till och annars posta ett riktigt argt inlägg för att de unviker problematiken som stör deras världsbild.

Citat:
5 wienerbröd och lösgodis hade nog inte ens fått en 14 årig tjej att gå upp i vikt. Läs tidigare inlägg eller hela tråden så förstår du...

Precis, jag är ju t ex perfekta exemplet på det haha. Samma sak igen att folk får en skev syn på kolhydrater... o.O;;

Citat:
Mig med. Fint att se att vi till slut kom hit.

Visserligen tog det ~370 inlagg. Kan ju se det pa den ljusa sidan att man kan titta tillbaka pa denna konversationen och lanka till framtida konversationen.

Jodå, men så går det ju om man hela tiden missuppfattar. Man borde kanske skapa ett översiktsinlägg också utifrån den här tråden... ;o

Citat:
Ursprungligen postat av BePositive
http://i28.tinypic.com/10mmzap.jpg
http://i29.tinypic.com/16gj14p.jpg

Citat:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=889522 Där är tråden du har missat.

*EDIT* 2:a med några sekunder.

Men ÅÅÅÅÅH JAHAAAA är det en länk wtff!! Jag trodde det var rubriken ju. Förlåt, ska genast titta in där.
Citera
2009-08-10, 19:31
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddebo89
Nej men såfort dom inte är skärpta och håller sig till rutinerna så ändrar dom snart kroppsform. Om jag ska vara ärlig så tror jag att jag är ganska olyckligt lottad också. Jag kan gå upp och ner i vikt som en harahund ungefär. Som tur är så har jag väldigt bra självdisciplin
Känner igen det där, alltid lika kul när man avböjer fikabröd eller liknande o folk tittar på en och säger "vadå du som är så smal, du kan väl äta vadsomhelst".
Hallå ja, det kanske är tack vare att jag inte äter vadsomhelst jag ser ut som jag gör? fnys
Citera
2009-08-10, 20:02
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Vet du vad dyslexi är och hur man "gör någonting åt det"?
Dysleksi "får" man när man inte orkar lära sig läsa och skriva. = slapphet
Citat:
Men ÅÅÅÅÅH JAHAAAA är det en länk wtff!! Jag trodde det var rubriken ju. Förlåt, ska genast titta in där.

Edit: BePositive - kan inte göra nått annat än att älska dina screens
Senast redigerad av apintofstella 2009-08-10 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in