2016-09-15, 20:47
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, vi är vuxna nu, rejält vuxna sedan många år. Ingen av oss är feta, min kompis ser fortfarande ut som en "lyktstolpe", möjligtvis en ordentlig lyktstolpe numera, och han kan klämma i sig vadsomhelst utan att gå upp i vikt. (Något han faktiskt är lite "ledsen i ögat för", för han vill verkligen inte se ut som en "lyktstolpe" längre.) Jag är väl "normal", men måste hålla koll ändå. Jag kan inte frossa som min kompis om jag vill hålla vikten. Skulle jag äta och dricka som min gode vän, skulle jag se ut som Svullo efter någon månad. Så jag är ganska hundra på att det är genetiskt "om man lägger på sig".

-Å andra sidan: När vi är ute på "stan", så får inte "lyktstolpen" stryk när jag är i närheten. (Ingen vågar)

Är man en frisk person så skiljer sig inte ämnesomsättningen speciellt mycket från en annan. Skillnaden är att han antingen är mer aktiv än du är, längre än du är eller yngre osv. Är ni lika gamla så rör han på sig mer än dig helt enkelt. Så att skylla på gener är en dålig ursäkt.
Citera
2016-09-15, 21:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, vi är vuxna nu, rejält vuxna sedan många år. Ingen av oss är feta, min kompis ser fortfarande ut som en "lyktstolpe", möjligtvis en ordentlig lyktstolpe numera, och han kan klämma i sig vadsomhelst utan att gå upp i vikt. (Något han faktiskt är lite "ledsen i ögat för", för han vill verkligen inte se ut som en "lyktstolpe" längre.) Jag är väl "normal", men måste hålla koll ändå. Jag kan inte frossa som min kompis om jag vill hålla vikten. Skulle jag äta och dricka som min gode vän, skulle jag se ut som Svullo efter någon månad. Så jag är ganska hundra på att det är genetiskt "om man lägger på sig".

-Å andra sidan: När vi är ute på "stan", så får inte "lyktstolpen" stryk när jag är i närheten. (Ingen vågar)

Det finns inbyggda skillnader mellan människor, dessutom beror skillnaderna på ålder och hur mycket man tränar. När jag var aktiv på elitnivå så kunde jag äta kopiöst under en del träningsperioder eftersom jag förbrukade massor med kalorier. Eftersom jag åt ordentligt så fanns det också utrymme för pizza och hamburgare ibland även om det gällde att vara extremt noga med mathållningen.

Jag tränar fortfarande ganska hårt men inte alls som när jag var aktiv. Idag gäller det med andra ord att noga känna av kroppen. När jag var aktiv vägde jag ca 84 kg på 182 centimeter, idag väger jag 90 kg men är lite längre - ca 184.

När jag slutade idrotta på elitnivå så fortsatte jag att träna, byggde på mig ännu mer muskler än när jag var aktiv och började träna boxning vilket jag gör än idag. Är fortfarande mycket vältränad och ordentligt rippad men nackdelen är att man måste vakta matskålen och vågen ordentligt.

Jag har lätt att gå upp i perioder när man "slarvar" lite med träningen...t ex under jul och nyår. Dessutom är jag vansinnigt förtjust i godis och choklad...

Behöver jag gå ner något kilo så fixar jag det ganska lätt. Dock är jag medveten om att den dagen man passerar 40 (jag har några år kvar) så förändras ofta metabolismen och det börjar bli mer kinkigt att hålla vikten.
Citera
2016-09-15, 23:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är man en frisk person så skiljer sig inte ämnesomsättningen speciellt mycket från en annan. Skillnaden är att han antingen är mer aktiv än du är, längre än du är eller yngre osv. Är ni lika gamla så rör han på sig mer än dig helt enkelt. Så att skylla på gener är en dålig ursäkt.

Du missuppfattar. Varken min kompis eller jag har aldrig haft "onormal" vikt eller så, vi är jämngamla, har samma livsstil. Han har alltid sett ut som en lyktstolpe, dvs. smal som en pinne. (Såpass smal att han skäms för det ungefär). Jag är mer än 1 dm längre än honom, och har varit det sedan "dagis". Däremot kan han vräka i sig mat/godis/öl utan att gå upp ett dyft. Han funderade faktiskt ett tag i gymnasiet på anabola, vilket jag avrådde ifrån. Själv måste jag tänka på vad jag äter, för att inte gå upp eller ner i vikt. Så jag är övertygad om att vissa bränner mer, eller också tar kroppen helt inte upp det den får i näring och kalorier. Vissa kanske bara skiter ut det?
Citera
2016-09-17, 11:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
En bra artikel som kan vara passande i denna tråd:

http://tyngre.se/artiklar/kan-laag-a...-viktuppgaang/

"För närvarande finns det ingenting som talar för att hur mycket energi en person gör av med i vila (”hög metabolism”) är någon betydande faktor när det gäller förändring i vikt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in