2009-08-10, 20:23
Medlem
Ipwns avatar
Jag är en av dessa människor. Om jag ska gå upp i vikt måste jag äta extremt mycket. Bodde i USA och 3 mål mat per dag varav 1 av dem nästan alltid var någon form av skräpmat. Kunde gå till mcdonalds vissa dagar iveckan och beställa mat som kalorimässigt var tillräckligt för mer än en hel dag. Åt enormt mycket skit och tränade inte ett piss. Gick ut på någon promenad någon gång ibland men åkte ananrs bil överallt. Har kompisar som kanppt kan äta en pizza utan att de går upp i vikt medans jag också ahr andra som är lyckligt lottade som mig och kan äta och göra vad fan de vill och fortfarande vara pinnsmala. Gissar på att min metabolism fungerara jävligt bra. Får hoppas på att den håller i tills man är 30 iaf
Citera
2009-08-10, 20:27
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Jag är en av dessa människor. Om jag ska gå upp i vikt måste jag äta extremt mycket. Bodde i USA och 3 mål mat per dag varav 1 av dem nästan alltid var någon form av skräpmat. Kunde gå till mcdonalds vissa dagar iveckan och beställa mat som kalorimässigt var tillräckligt för mer än en hel dag. Åt enormt mycket skit och tränade inte ett piss. Gick ut på någon promenad någon gång ibland men åkte ananrs bil överallt. Har kompisar som kanppt kan äta en pizza utan att de går upp i vikt medans jag också ahr andra som är lyckligt lottade som mig och kan äta och göra vad fan de vill och fortfarande vara pinnsmala. Gissar på att min metabolism fungerara jävligt bra. Får hoppas på att den håller i tills man är 30 iaf

Kan du ge exempel på vad du beställde från McDonalds som var över uppskattningsvis 3000 kcal? Åldern på dig under din vistelse i USA är också av relevans, då kroppen förmodligen fungerar snäppet annorlunda när man växer i tonåren.
Citera
2009-08-10, 21:00
Medlem
Hardwork-MecKeRs avatar
Citat:
Jag är en av dessa människor...blabla skitsnack
Läs föregående sidor snälla du.
Citera
2009-08-10, 21:13
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Känner igen det där, alltid lika kul när man avböjer fikabröd eller liknande o folk tittar på en och säger "vadå du som är så smal, du kan väl äta vadsomhelst".
Hallå ja, det kanske är tack vare att jag inte äter vadsomhelst jag ser ut som jag gör? fnys : )

Haha, men ehm, fikabröd gör dig inte tjock. De perioder då jag nästan enbart levt på godis har jag också förlorat vikt.
Man kan äta vadsomhelst, man få ju se till att göra det i rimliga mängder. Ett fikabröd gör dig inte större om du t ex går ut med hunden sen ju eller kokar någon munfull mindre pasta än vad du annars brukar få i dig på kvällen (hatar också när folk säger att man ska lämna lite mat kvar, hellre laga till några gram mindre istället för att inte svälja det sista lilla).

Hatar när folk "förbjuder" sig själva att äta vissa saker helt och hållet när det gäller vikt, det är fel tillvägagångssätt, skevt och leder till skuldkänslor och ätstörningar.

Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Dysleksi "får" man när man inte orkar lära sig läsa och skriva. = slapphet

Edit: BePositive - kan inte göra nått annat än att älska dina screens

Jaha, typ på det sättet som du stavar fel på dyslexi? Ditt fån.
Dyslexi är läs- och skrivsvårigheter, inte något som kommer utifrån slapphet. Det är ett funktionshinder, och ofta uppträder det i komorbidet med ADHD eller andra neuropsykiatriska funktionshinder vilket gör problemet ännu mer komplicerat.
Dyslexi är inte ett ord för folk som stavar dåligt, det är en diagnos med kriteriekrav.
Det sitter i hjärnan och inte i "orken", även om det ju självklart är förståeligt om man och tappar motivationen om man har det mycket svårare än klasskamraterna, särskilt om man också har ADHD eller Aspergers eller andra funktionshinder.
Dessutom så spelar ju en stor pinsamhetsfaktor in, särskilt när folk är lite okunniga kring problemet och har sådana åsikter som t ex du verkar ha om det.

Förresten, apropå screenshoten... var jag bara riktigt pantad eller tror ni att det är lätt att få för sig att det är en rubrik?
För jag tittade ju direkt neråt på de icke-fetstilade länkarna som var under rubrikerna som jag trodde var underrubriker, särskilt med tanke på att "Allt du behöver veta om näringslära" är precis högst uppe...
Borde man fråga om att han flyttar ner det ett steg så att den sticker ut lite mer så att man inte förbiser det som en rubrik?

Citat:
Jag är en av dessa människor. Om jag ska gå upp i vikt måste jag äta extremt mycket. Bodde i USA och 3 mål mat per dag varav 1 av dem nästan alltid var någon form av skräpmat. Kunde gå till mcdonalds vissa dagar iveckan och beställa mat som kalorimässigt var tillräckligt för mer än en hel dag. Åt enormt mycket skit och tränade inte ett piss. Gick ut på någon promenad någon gång ibland men åkte ananrs bil överallt. Har kompisar som kanppt kan äta en pizza utan att de går upp i vikt medans jag också ahr andra som är lyckligt lottade som mig och kan äta och göra vad fan de vill och fortfarande vara pinnsmala. Gissar på att min metabolism fungerara jävligt bra. Får hoppas på att den håller i tills man är 30 iaf ; )

Sov du mycket då och hade du en störd dygnsrytm? Om du bara går till McDonald's vissa dagar i veckan men annars äter kalorifattig mat eller missar någon måltid så jämnar det ju ut sig.
Man kan äta gigantiska måltider utan att det behöver innehålla miljarder av kalorier.
Du nämner att du åt mycket "skit", då antar jag att du gjorde samma sak som jag gjort.
Problemet är att kolhydrater smutskastats för mycket, du blir inte "mer tjock" av vitt bröd än mörkt om du ändå äter det i normala mängder, du förlorar bara näringsämnen.

P.S., jag försöker äta just nu och har inte ens fått i mig halva portionen. Det är spaghetti (typ lite halvt fullkorn), kalvköttfärssås, lite sallad och broccoli och jag har också lite keso på tallriken att blanda in för att höja kalorimängden...
Har ni några tips om det finns några?
Försöker skölja ner med mjölk iallafall, men kommer nog snart få kväljningar.
Hur fan ska jag lyckas käka 500 kalorier per måltid + mellanmål? Hur lång tid tar det att tänja ut magsäcken om man inte ätit bra en tid? Helvetes HELVETE.
Senast redigerad av Sjögräs 2009-08-10 kl. 21:19.
Citera
2009-08-10, 21:20
Medlem
Hardwork-MecKeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs
P.S., jag försöker äta just nu och har inte ens fått i mig halva portionen. Det är spaghetti (typ lite halvt fullkorn), kalvköttfärssås, lite sallad och broccoli och jag har också lite keso på tallriken att blanda in för att höja kalorimängden...
Hur fan ska jag lyckas käka 500 kalorier per måltid + mellanmål? Hur lång tid tar det att tänja ut magsäcken om man inte ätit bra en tid? Helvetes HELVETE.
Ät mer fett, en god pastasås gjord på grädde borde lägga till ganska många kalorier på den där måltiden.

Kom ihåg att grönsaker innehåller ytterst få kalorier men de fyller ändå magsäcken. Du kan alltid skippa dem och skaffa vitamintillskott istället.
Citera
2009-08-10, 21:52
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardwork-MecKeR
Ät mer fett, en god pastasås gjord på grädde borde lägga till ganska många kalorier på den där måltiden.

Kom ihåg att grönsaker innehåller ytterst få kalorier men de fyller ändå magsäcken. Du kan alltid skippa dem och skaffa vitamintillskott istället.

Men det är ju fett, tycker inte så mycket om grädde för det krävs så mycket salt men olivolja har jag rikligt av + att jag lade till keso...
Jag har ju mycket kalorier, problemet är att jag får inte i mig måltiden utan att värma i mikron om och om igen och hoppas att jag får i mig allt så småningom utan att det börjar smaka skabbigt. :\
Kommer absolut inte byta ut grönsaker mot vitamintillskott, tillskott har jag som tillskott, inte ersättning, och bra tillskott kostar extremt mycket pengar.
Dessutom så är det just grönsakerna som är lätta att äta ju...
Citera
2009-08-10, 21:56
Medlem
Hardwork-MecKeRs avatar
Citat:
Men det är ju fett, tycker inte så mycket om grädde för det krävs så mycket salt men olivolja har jag rikligt av + att jag lade till keso...
Jag har ju mycket kalorier, problemet är att jag får inte i mig måltiden utan att värma i mikron om och om igen och hoppas att jag får i mig allt så småningom utan att det börjar smaka skabbigt. :\
Kommer absolut inte byta ut grönsaker mot vitamintillskott, tillskott har jag som tillskott, inte ersättning, och bra tillskott kostar extremt mycket pengar.
Nu är det ju så att vitamin-tillskott kan lika väl användas som ersättning. Grönsaker innehåller även fibrer som mättar mest av alla olika ämnen.

Om du inte får i dig måltiden tycker jag att du fortsätter med att försöka få i dig maten varje dag. Inom en vecka kan du äta ganska mycket mer.
Citera
2009-08-10, 21:56
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Kommer absolut inte byta ut grönsaker mot vitamintillskott, tillskott har jag som tillskott, inte ersättning
Varför inte?
En vitamineraltablett består av vitaminer och mineraler. Precis som att proteinpulver består av protein som i sin tur är gjorda av mat.

Om du vill få i dig mer järn så kan du slicka på en järnpanna (ja det fungerar) dock är det ju svårt att veta precis hur många milligram du får i dig.

Citat:
och bra tillskott kostar extremt mycket pengar.
nej, det finns på apoteket och är riktigt billigt. Jävligt mycket billigare än grönsaker, tror nog 40 ggr billigare utan att överdriva. Grönsaker är näringsfattiga.

Citat:
Ju mer grönsaker du äter desto svårare är det att komma på ett kcal överskott.
Citera
2009-08-10, 22:00
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Jaha, typ på det sättet som du stavar fel på dyslexi? Ditt fån.
Dyslexi är läs- och skrivsvårigheter, inte något som kommer utifrån slapphet. Det är ett funktionshinder, och ofta uppträder det i komorbidet med ADHD eller andra neuropsykiatriska funktionshinder vilket gör problemet ännu mer komplicerat.
Dyslexi är inte ett ord för folk som stavar dåligt, det är en diagnos med kriteriekrav.
Det sitter i hjärnan och inte i "orken", även om det ju självklart är förståeligt om man och tappar motivationen om man har det mycket svårare än klasskamraterna, särskilt om man också har ADHD eller Aspergers eller andra funktionshinder.
Dessutom så spelar ju en stor pinsamhetsfaktor in, särskilt när folk är lite okunniga kring problemet och har sådana åsikter som t ex du verkar ha om det.
Haha, hur fan stavar jag? Var lite klantigt måste jag säga. Men mitt argument kvarstår. Det är bara en jävla ursäkt att diagnosera någon, som inte orkar lära sig, till dyslektiker. Nog om detta i alla fall, det var bara en parallel som jag drog i samband med fetma.
Citera
2009-08-10, 22:01
Medlem
Citat:

Rostad lök!! om jag kommer ihåg rätt så är det 500-700 kalorier per 100g.
Det går bra att slänga i grytor eller i sallader!
Rostad lök är dock inte det mest näringsrika som finns...

Nötter som några sagt är också bra.

Keso tycker jag är jobbigt att äta iaf...om jag ska få i mig mycket kalorier, jag blir så mätt av det :S

Du kanske kan smyga i lite extra olja eller smör i maten också?

Sen vet jag inte om du gillar start müslin?...visst det är jävligt mycket socker osv...men har en kompis som gick upp en hel del med hjälp av start, han hade svårt att få i sig alla kalorier han behövde....så han åt bajsmycket start blandat med fil/yoghurt varje dag...så att det nästan blev som en gröt.
Han hade ju självklart kunnat gå upp på annat sätt, men han var en kräsen och spinkig...och det där var det han pallade att äta.
Citera
2009-08-10, 22:04
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Du at alltsa tre stora Big Mac plusmenyer pa ett brade pa McDonalds? "Okej".
Citera
2009-08-10, 22:04
Medlem
Hur kommer det sig att nästan alla som "äter som en häst ,utan att gå upp" är långa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in