2008-04-25, 13:37
Medlem
MrOaikis avatar
Har någon annan än jag funderat på "kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt"-folk? Finns sådana verkligen, eller är det bara ett missförstånd från deras sida? Jag har nämligen stött på flera sådana, men alla har visat sig vara fullständigt oförstående inför vad andra egentligen äter för att bli tjocka.

För att ta några exempel: Jag hade en polare som påstod sig kunna äta vad som helst utan att gå upp i vikt. Han påstod att han åt oerhört mycket mat, men att han såg lika undernärd för det. Det visade sig dock ganska snart att han blev mätt snabbt, och att hans "pizza varje vecka" i själva verket bestod av pizza varje söndag, och då bara en. Alltså, runt 1500 kcal. Det var också det enda han åt den söndagen förutom någon frukt på kvällen. Alltså, det toala kaloriintaget var väldigt lågt. En polare till mig nu påstår samma sak, att han äter hur mycket som helst men inte blir tjock. När man tittar närmare på hans diet visar det sig att han inte tycker om sås, vilket betyder att oavsett biff eller burgare så beställer han utan sås/dressing. Han tycker inte om pizza. Han äter flera gånger om dagen, men då fettsnålt och små portioner.

Själv säger jag att jag har lätt att gå upp i vikt. Men när jag tittar på vad jag faktiskt äter (och sedan flera år tillbaka faktiskt håller nere på för att inte bli tjock), så undrar jag om det verkligen är någon större genetisk skillnad på folk. Fetknoppar äter ju därefter och smala människor äter därefter.
Citera
2008-04-25, 13:57
Medlem
cammos avatar
Jag har levt på pizza, kebab och hamburgare flera dagar i veckan sen jag var 20år och druckit 2 liter cola om dagen, och minst en japp eller liknande om dan.

Har aldrig motionerat heller, åker bil överallt. 180cm och väger 75kg, är 38år idag, haft stillasittande kontorsjobb dom senaste 8 åren.
Senast redigerad av cammo 2008-04-25 kl. 14:02.
Citera
2008-04-25, 14:00
Medlem
HaveFuns avatar
najs tid du lade inlägget, asså du har ju dragit slutsatser att det är lite olika hur folk definierar "äta mycket" osv. Har du testat att räkna hu rmånga kalorier du tar in per dag? är förbluffande ibland vad man överser på intaget.
Citera
2008-04-25, 14:04
Medlem
goboondocks avatar
högre ämnesförbrukning?
Citera
2008-04-25, 14:12
Medlem
gugglianos avatar
långa personer måste ju ha fler representanter i gruppen som inte kan bli tjock. jag är 168cm och lägger på mig om jag dricker ett glas vatten för mycket,typ. EN gång i mitt liv(en period om 3-4 år) har jag varit i riktigt bra form, och då var jag tvungen att träna konditionsträning 3timmar om dan och hålla snålkost..
Citera
2008-04-25, 14:26
Medlem
Fudges avatar
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2231011.ab

jag trodde att jag var en såndär tills jag började träna och äta mer.
Citera
2008-04-25, 14:26
Bannlyst
De finns. De lider dock av hormonrubbningar, oftast orsakade av sköldkörteln. Alt. mask i magen.
Citera
2008-04-25, 15:42
Medlem
Jag är lite skeptiskt till det här och de flesta av de här personerna överskattar helt enkelt hur mycket de äter.

Men en av mina kompisar verkar tillhöra kategorin.
Han är nästan 2m lång och pinnsmal. Han har tidigare jobbat som kock och inte gått upp av det.
Eftersom jag delat boende med honom en period så har jag sett själv att han verkligen äter ordentligt, han äter lagad mat flera gånger om dan, snålar aldrig med grädden osv.
Ett tag lyckades han vara uppe och nosa på 75kg, men då var det gainer som han tillsatte grädde och olja i.
Han har även varit hos läkare och kollat upp vad detta berodde på men fick inget annat svar än att han bara behövde äta mer och att det inte var någon fara.

Däremot har hans flickvänner en tendens att lägga på sig 'några' extrakilon.
Citera
2008-04-25, 15:58
Medlem
Tror det är att de verkligen inte äter så mycket, måste ju vara konstigt om en typ 70 kg's 20-åring inte skulle gå upp i vikt av ett kcal intag på typ 5500 kcal/dag.

Har en kompis som verkar tro att han är något underbarn "ååååh jag äter sååå onyttigt!!! åååh, så lyckligt lottad jag är, jag går inte upp i vikt!!! åhh jag är så lyckligt lottad!!"

saken är den att när han "äter mycket som en häst" så är det 1 pizza mitt på dagen, för att sedan typ äta 2 knäckebröd innan läggdags 01-02 tiden.
Har försökt förklara för denna personen att han bara äter för lite, men nej... han är ett underbarn som bara inte "kan" gå upp i vikt enligt han!
Senast redigerad av Alola 2008-04-25 kl. 16:01.
Citera
2008-04-25, 16:10
Medlem
_502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Jag har levt på pizza, kebab och hamburgare flera dagar i veckan sen jag var 20år och druckit 2 liter cola om dagen, och minst en japp eller liknande om dan.

Har aldrig motionerat heller, åker bil överallt. 180cm och väger 75kg, är 38år idag, haft stillasittande kontorsjobb dom senaste 8 åren.

Spelar väl ingen roll om du äter skräpmat 24/7. Får du i dej färre kalorier än du gör av med på en dag så går du ner i vikt...och tvärtom. Jävligt enkelt men alla som kan "äta hur mycket som hellst" verkar inte få in det i sin lilla skalle.
Citera
2008-04-25, 16:13
Medlem
chillionaires avatar
Vad jag har hört är det väldigt få som verkligen har så kallad "förhöjd ämnesomsättning" och då är det en mängd andra symtom som man har, inte bara att man har svårt att gå upp i vikt. JAg tror de flesta som påstår sig äta mycket utan att gå upp i vikt överdriver mängden de äter.

Ja du kan äta pizza varje dag och dricka kola utan att gå upp.. men hur ofta äter du och hur mycket per dag?

allt handlar om mängd.
Citera
2008-04-25, 16:13
Medlem
Axons avatar
Fettet lagras då hos dem runt blodkärl, hjärta, lever etc istället och är mycket farligare än den ytliga fetman som man kan se.

Det var en trådsmal kille från England som dog i hjärtinfarkt 17år gammal p.g.a. av detta.

Förutom att dö så drabbas flertalet av dessa som tror att de har hög ämnesomsättning ofta av diabetes mellitus, arteroskleros, angina pectoris med mera.

/Axon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in