Okej, så min syn på "dålig/hög ämnesomsättning", har nu istället gått över i synen att:
Att man kan äta gigantiska portioner utan att få i sig enorma mängder kalorier.
Man kan bli svinigt jävla mätt och ändå ha en mindre magsäck tillsammans med ett välfungerande hormonsystem och därmed inte öka i vikt, samtidigt som att det krävs väldigt långa perioder för att magsäcken ska bli större, vilket kan krypa sig på.
Man kan äta monsteportioner utan att få i sig mer kalorier än näste person, dock mer näring per kalori.
Allt detta kan också rubbas omedvetet eller vara svårt att uppnå om man inte är i den här synken av naturen (menar inte massa genetik nu utan att man helt enkelt vuxit upp såhär eller att det bara blivit såhär per automatik utan större ansträngning eller vidare tanke på det).
För de som behöver gå upp i vikt så krävs det att se över kaloriintaget och öka det, när det handlar om att gå ner så krävs det en minskning.
Fetma beror på ätstörningar i de allra flesta fall och är en sjukdom.
Är det närmare sanningen?
För det förklarar ju också "naturlig smalhet" och olika kroppstyper, dock med mycket mer kontroll och att man kan till stor del växla mellan dessa kroppstyper beroende på livsstil och ätvanor.
Visar också fortfarande på att folk som hatar överviktiga är oerhört fördomsfulla.
Men titta som ni hjälpt mig!
Nu känns det äntligen som att jag själv kan påverka det även om det kanske krävs hårt arbete, och det ökar ju givetvis motivationen istället för att känna sig fastlåst pga min kropp!
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Okej, fel av mig borde ha benämnt det som ett psykiskt funktionshinder.
Good good haha.
Blev ju lite förvånad där när du länkade till Wikipedia och sade åt den andre personen att läsa, såg ut som att du själv inte läst vad det stod hehe...
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Kan inte ni som påstår att ni kan äta hur mycket som helst skriva upp precis varenda sak ni äter på en vecka och posta det här?
Jag kan skriva min kost de tre senaste dagarna, detta är en ganska normal helgkost för mig kan jag väl påpeka, faktiskt lite mindre käk än vanligt. Nu är ju inte jag speciellt smal heller...
fredag:
Frukost: 4 rostade mackor med mycket smör (bregott extra salt), åtta skivor billinge-ost, 8 skivor scan-skinka och ett tjockt lager med marmelad på mackorna. Till detta drack jag 0.5l mjölk, 1l juice och två koppar kaffe.
Mellanmål: 1 paket singoalla-kakor och 0,5l mjölk.
Lunch: Pyttipanna gjord av 6 stora potatisar, 8 skivor falukorv och 10 köttbullar. Åt upp hälten. Till detta drack jag c:a 0,5 liter mjölk.
Mellanmål: 1 paket ballerina-kakor och 0,5l mjölk.
Kvällsmat: Resten av pyttipannan jag gjorde vid lunch, till detta 0,5 liter mjölk.
Övrigt: Sju folköl och 0,5 liter sprit.
Lördag:
Frukost: Samma som fredagen.
Mellanmål: 0,5l juice
Lunch: En tunnbottnad familjepizza, vesuvio, med 0.5l cola.
Mellanmål: Greksallad gjord på 2 tomater, 1 paprika, 1/2 gurka, 1/2 rödlök samt en halv fetost av ICAs eget märke. Till detta blev det 1l mjölk
Resten av kvällen (festade): En Xtra Allt-pizza gjord i ugnen, 3l läsk, 0.5-0.75l sprit, en halv plåt choklad rutor (fyllehungrig).
söndag:
Frukost: En Verona Grande meny på donken med +5 och en extra cheeseburgare.
Mellanmål: 1l läsk
Ingen lunch.
Kvällsmat: 2dl Makaroner sruvade i 0.5dl mjöl, 1msk socker och ett par dl mjölk. Till detta blev det 15 köttbullar från siljans chark och 1l mjölk.
Kan nån av er som påstår sig kunna hur mycket som helst mena att ni har en liknande kost?
Ehm... det där tycker jag ser rätt så lite ut?
Åt antagligen lite mer än det innan när jag i princip levde på skräp, verkade ändå inte få i mig så mycket kalorier.
Kan vara att jag inte kan uppskatta mängden utan bilder. Min syn är ju att jag innan ätit monsterportioner fast att dessa ändå isåfall ofta varit relativt kalorifattiga utifrån vad folk i den här tråden sagt.
Och jag tvingar i mig mat lite som du nu fast i mindre portioner, sjukt mycket nyttigare, och att jag försöker skippa godis och skit och äta annat som snacks istället + att jag försöker slänga i mig en smoothie varje dag som mellanmål - och jag börjar bli orolig för att utveckla anorexi...
Idag har jag dock inte ätit någonting och börjar få panik. Eller jo, åt varma koppen, nudlar, vattenmelon + mjölk, varm havrechoklad och saft innan jag gick och lade mig men det var ju nästan 10 timmar sedan.
Vart fan är aptiten?! Jag kommer inte igång, det tar emot att gå och laga något och jag har bara ont i magen och får kväljningar efter några tuggor. Medicinhelvete, jag ska få kontroll över dig!

Ska hänga på matdagboken.se ikväll och försöka göra någotslags matschema på bestämda tider för att få in rytmen och återkomma hit.
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Saken är att jag äter lite godis ibland, choklad gör en mer lugn än te nästan.
Väldigt konstigt... Vore skönt att slut aäta choklad. men choklad ger så mycekt kreativitet, impulsivitet, eufori och energi osv , så det är svårt.
Du låter sockerkänslig, jag har haft samma problem.
Försök vänja dig vid mörk choklad och mindre åt gången, och ersätt större delen av godiset med andra sockerkällor.
Energin bedrar då det mest är hyperaktivitet.
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag pluggar fysik och kemi.
Såklar,t har man arbete och studier, så är det ju det som får gå före, samt slukar energi.
Det är itne säketr attman alltid ahr energi för att träna, man vill gärna ha ett liv också.
Detta gäller särskilt när man har ett arbete.
Varför blev du så stöddig när de besvarade ditt inlägg? Det är svårt men om man vill så kan man, det är ju så.
Då menar jag inte på samma sätt som att jag nu egentligen "vill" träna men inte lyckas dra mig till gymmet, men det har också med mitt funktionshinder att göra och att jag kräver mycket mer motivation än vanligt när jag ska göra saker, något som du också verkar sakna i tillräcklig utsträckning om man utgår från dina inlägg.
Träning ger energi.
Det lugnar kroppen, ökar blodcirkulationen, höjer förbränningen/förbränner, effektiviserar näringsupptaget och ökar oftast aptiten, förbättrar sömnen, stärker och underhåller skelett och muskulatur, ökar smidigheten och lungornas maxkapacitet, sänker pulsen, minskar risken för depression och andra psykiska åkommor osv...
Vi snackar inte om en till stressfaktor eller tunga styrketräningspass, vi snackar om att öka energin, öka uthålligheten, förbättra sömnen och minska stressen.
Det är just med en livsstil som din som regelbunden träning är extra viktigt, du måste förstå det.