2009-08-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Varför får du mindre tid och ork till att träna bara för att du pluggar och vad pluggar du?

Jag pluggar fysik och kemi.

Såklar,t har man arbete och studier, så är det ju det som får gå före, samt slukar energi.

Det är itne säketr attman alltid ahr energi för att träna, man vill gärna ha ett liv också.

Detta gäller särskilt när man har ett arbete.
Citera
2009-08-09, 23:32
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading

Såklar,t har man arbete och studier, så är det ju det som får gå före, samt slukar energi.

Det är itne säketr attman alltid ahr energi för att träna, man vill gärna ha ett liv också.

Du har nog fortfarande tid över till träning.
Citera
2009-08-09, 23:36
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:

Säger det än en gång.

Vill man så kan man.
Vill man inte så kan man inte.

Du saknar vilja.
Citera
2009-08-10, 00:03
Medlem
chilloptimerares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Säger det än en gång.

Vill man så kan man.
Vill man inte så kan man inte.

Du saknar vilja.

Jag hade inte kunnat säga det bättre!
Citera
2009-08-10, 00:15
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:

Låt mig se om jag förstått det här rätt. Du är mycket upptagen, så pass att din träning skiter sig, men ändå sitter du här på flashback? Tydligen verkar du ha lite tid, lägg den på gymmet istället för datorn så ska du se att något kanske händer.
Citera
2009-08-10, 10:06
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Då kan du väl träna och plugga samtidigt då? Man tillbringar ju trots allt 50% av tiden på gymmet väntandes.

Auw snap! Game, Set and Match!
Citera
2009-08-10, 10:38
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Mellanmål: 1 paket singoalla-kakor och 0,5l mjölk.
Mellanmål: 1 paket ballerina-kakor och 0,5l mjölk.
Vilka ar godast? Du deffar nu va?

Haha, hela ditt matschema ar ju fantastiskt. Synd att man inte vagar kora en san helg.
Citera
2009-08-10, 16:58
Medlem
Sjögräss avatar
Okej, så min syn på "dålig/hög ämnesomsättning", har nu istället gått över i synen att:
Att man kan äta gigantiska portioner utan att få i sig enorma mängder kalorier.
Man kan bli svinigt jävla mätt och ändå ha en mindre magsäck tillsammans med ett välfungerande hormonsystem och därmed inte öka i vikt, samtidigt som att det krävs väldigt långa perioder för att magsäcken ska bli större, vilket kan krypa sig på.
Man kan äta monsteportioner utan att få i sig mer kalorier än näste person, dock mer näring per kalori.
Allt detta kan också rubbas omedvetet eller vara svårt att uppnå om man inte är i den här synken av naturen (menar inte massa genetik nu utan att man helt enkelt vuxit upp såhär eller att det bara blivit såhär per automatik utan större ansträngning eller vidare tanke på det).
För de som behöver gå upp i vikt så krävs det att se över kaloriintaget och öka det, när det handlar om att gå ner så krävs det en minskning.
Fetma beror på ätstörningar i de allra flesta fall och är en sjukdom.

Är det närmare sanningen?
För det förklarar ju också "naturlig smalhet" och olika kroppstyper, dock med mycket mer kontroll och att man kan till stor del växla mellan dessa kroppstyper beroende på livsstil och ätvanor.

Visar också fortfarande på att folk som hatar överviktiga är oerhört fördomsfulla.

Men titta som ni hjälpt mig!
Nu känns det äntligen som att jag själv kan påverka det även om det kanske krävs hårt arbete, och det ökar ju givetvis motivationen istället för att känna sig fastlåst pga min kropp!

Citat:
Okej, fel av mig borde ha benämnt det som ett psykiskt funktionshinder.
Good good haha.
Blev ju lite förvånad där när du länkade till Wikipedia och sade åt den andre personen att läsa, såg ut som att du själv inte läst vad det stod hehe...

Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Kan inte ni som påstår att ni kan äta hur mycket som helst skriva upp precis varenda sak ni äter på en vecka och posta det här?

Jag kan skriva min kost de tre senaste dagarna, detta är en ganska normal helgkost för mig kan jag väl påpeka, faktiskt lite mindre käk än vanligt. Nu är ju inte jag speciellt smal heller...

fredag:

Frukost: 4 rostade mackor med mycket smör (bregott extra salt), åtta skivor billinge-ost, 8 skivor scan-skinka och ett tjockt lager med marmelad på mackorna. Till detta drack jag 0.5l mjölk, 1l juice och två koppar kaffe.

Mellanmål: 1 paket singoalla-kakor och 0,5l mjölk.

Lunch: Pyttipanna gjord av 6 stora potatisar, 8 skivor falukorv och 10 köttbullar. Åt upp hälten. Till detta drack jag c:a 0,5 liter mjölk.

Mellanmål: 1 paket ballerina-kakor och 0,5l mjölk.

Kvällsmat: Resten av pyttipannan jag gjorde vid lunch, till detta 0,5 liter mjölk.

Övrigt: Sju folköl och 0,5 liter sprit.

Lördag:

Frukost: Samma som fredagen.

Mellanmål: 0,5l juice

Lunch: En tunnbottnad familjepizza, vesuvio, med 0.5l cola.

Mellanmål: Greksallad gjord på 2 tomater, 1 paprika, 1/2 gurka, 1/2 rödlök samt en halv fetost av ICAs eget märke. Till detta blev det 1l mjölk

Resten av kvällen (festade): En Xtra Allt-pizza gjord i ugnen, 3l läsk, 0.5-0.75l sprit, en halv plåt choklad rutor (fyllehungrig).

söndag:

Frukost: En Verona Grande meny på donken med +5 och en extra cheeseburgare.

Mellanmål: 1l läsk

Ingen lunch.

Kvällsmat: 2dl Makaroner sruvade i 0.5dl mjöl, 1msk socker och ett par dl mjölk. Till detta blev det 15 köttbullar från siljans chark och 1l mjölk.

Kan nån av er som påstår sig kunna hur mycket som helst mena att ni har en liknande kost?

Ehm... det där tycker jag ser rätt så lite ut?
Åt antagligen lite mer än det innan när jag i princip levde på skräp, verkade ändå inte få i mig så mycket kalorier.
Kan vara att jag inte kan uppskatta mängden utan bilder. Min syn är ju att jag innan ätit monsterportioner fast att dessa ändå isåfall ofta varit relativt kalorifattiga utifrån vad folk i den här tråden sagt.

Och jag tvingar i mig mat lite som du nu fast i mindre portioner, sjukt mycket nyttigare, och att jag försöker skippa godis och skit och äta annat som snacks istället + att jag försöker slänga i mig en smoothie varje dag som mellanmål - och jag börjar bli orolig för att utveckla anorexi...

Idag har jag dock inte ätit någonting och börjar få panik. Eller jo, åt varma koppen, nudlar, vattenmelon + mjölk, varm havrechoklad och saft innan jag gick och lade mig men det var ju nästan 10 timmar sedan.

Vart fan är aptiten?! Jag kommer inte igång, det tar emot att gå och laga något och jag har bara ont i magen och får kväljningar efter några tuggor. Medicinhelvete, jag ska få kontroll över dig!
Ska hänga på matdagboken.se ikväll och försöka göra någotslags matschema på bestämda tider för att få in rytmen och återkomma hit.

Citat:
Saken är att jag äter lite godis ibland, choklad gör en mer lugn än te nästan.
Väldigt konstigt... Vore skönt att slut aäta choklad. men choklad ger så mycekt kreativitet, impulsivitet, eufori och energi osv , så det är svårt.

Du låter sockerkänslig, jag har haft samma problem.
Försök vänja dig vid mörk choklad och mindre åt gången, och ersätt större delen av godiset med andra sockerkällor.
Energin bedrar då det mest är hyperaktivitet.

Citat:

Varför blev du så stöddig när de besvarade ditt inlägg? Det är svårt men om man vill så kan man, det är ju så.
Då menar jag inte på samma sätt som att jag nu egentligen "vill" träna men inte lyckas dra mig till gymmet, men det har också med mitt funktionshinder att göra och att jag kräver mycket mer motivation än vanligt när jag ska göra saker, något som du också verkar sakna i tillräcklig utsträckning om man utgår från dina inlägg.

Träning ger energi.
Det lugnar kroppen, ökar blodcirkulationen, höjer förbränningen/förbränner, effektiviserar näringsupptaget och ökar oftast aptiten, förbättrar sömnen, stärker och underhåller skelett och muskulatur, ökar smidigheten och lungornas maxkapacitet, sänker pulsen, minskar risken för depression och andra psykiska åkommor osv...

Vi snackar inte om en till stressfaktor eller tunga styrketräningspass, vi snackar om att öka energin, öka uthålligheten, förbättra sömnen och minska stressen.

Det är just med en livsstil som din som regelbunden träning är extra viktigt, du måste förstå det.
Senast redigerad av Sjögräs 2009-08-10 kl. 17:05.
Citera
2009-08-10, 17:20
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs
Okej, så min syn på "dålig/hög ämnesomsättning", har nu istället gått över i synen att:
Att man kan äta gigantiska portioner utan att få i sig enorma mängder kalorier.

Man kan äta monsteportioner utan att få i sig mer kalorier än näste person, dock mer näring per kalori.

För de som behöver gå upp i vikt så krävs det att se över kaloriintaget och öka det, när det handlar om att gå ner så krävs det en minskning.
Fetma beror på ätstörningar i de allra flesta fall och är en sjukdom.
Du borjar fa hang pa detta alltsa. Kul att se.

Kraftig overvikt i form av fetma kan ju jamforas med dysleksi. Personen i fraga ar bara javligt slapp for att orka gora nagonting at det.
Citera
2009-08-10, 17:39
Medlem
Sjögräss avatar
Forts:

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vad ar det for livsmedel som saknas? Star inte naringsvardet pa forpackningarna? I bland kan det vara lite svart att hitta for att det star i lopande text i stallet for i en tydlig tabell.

Billigt proteinpulver kan du hitta pa http://www.gymvaruhuset.com/, deras FX-serie ar mycket billigare an det du hittar i butik. Deras Slow FX ar langsamt protein som du kan dricka nar som helst, och deras Pro FX ar snabbt protein som du gor bast i att dricka tillsammans med en maltid. Gainer och kolhydrater behover du inte tanka pa forran du borjar trana eftersom att det ar jattesnabba kolyhdrater som ar jamforbart med att bara halla i sig massa socker. Det ar bra for traningen, men inte sa bra annars helt enkelt.

Ja, det kan vara sa att ditt basala behov ar ungefar 1 600 (om du anvande Harris & Benedict-formeln, kom du ihag att multiplicera med 1,2 for ett stillasittande liv?). Hur manga portioner det ar gar inte att saga, det beror helt pa hur stora portioner du ater Dessutom ar det sa att olika manniskor har olika "mattnadskansla". Det skulle kunna vara sa att nar du ar jattematt och inte kan ata mer sa har du, jamfort med t ex mig, inte atit "nagonting egentligen". Forstar du hur jag menar?

Frukost: tva portioner havregrynsgrot (http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/7140.htm) med fyra dl mjolk och tva kokta agg. Ungefar 620 kcal.
Lunch: 200 gram kycklingfilé och en pase (125 gram) ris. Ungefar 650 kcal.
Middag: En burk tonfisk, koka innehallet i 250 gram smaksatt tomatpuré och servera med 125 gram makaroner (ungefar 1,5 dl om du har snabbmakaroner). Ungefar 750 kcal.

Det ar totalt drygt 2 000 kcal. Jag brukar ata 250 gram keso till makaronerna och tonfisken, da blir det ytterligare 345 kcal. Lagg till ett stort glas juice och en ostmacka till frukost, sas, sallad och olivolja till lunchen och sallad och olivolja till middagen. Du behover ju inte ata exakt vad jag skrivit, men du kan ju testa for att se ungefar hur mycket mat som kravs

Jo, i de flesta verkar det stå på förpackningarna. Tänker dock allmänt, verkar inte finnas röda linser, men samtidigt står det "linser" utan närmare specifikation.
Och det är mycket sådant här jag inte heller fattar:
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=M6905
Liksom va? Sushi olika sorter? Varför skriver de ut exakta mått isåfall? Seriöst, 109,9 kcal? Varför skriver de inte ~100-110?
Och fransk senap? 90,1 kalorier? Va? Vilken fransk senap?
Cumberlandssås? 196,5 kcal? Men vad är det för en slags sås? Vad finns det för ingredienser i? Är det någon typ som finns färdigt i tub? Men vilket märke isåfall?

Jag valde "låg aktivitetsnivå" på sajten jag gjorde det på.
Hmjo, fast jag tror att det snarare är att jag förr i tiden fått i mig "monsterportioner" men att de egentligen är relativt innehållslösa, för stora mängder på en gång lyckades jag definitivt få in och jag kunde sitta och småäta även om jag var mätt för att det var gott och för att jag tycker om att äta och är väldigt rastlös.
Tillsammans med fuckad dygnsrytm då så jämnar det ju säkerligen ut sig i slutändan ändå för att många måltider uteblir eftersom att jag inte kan avgöra ungefär när som är rimlig tid att äta på om man förskjutit dygnet.

Olivolja älskar jag och använder mycket, mjök dricker jag varje dag, använder smör på mackor, kex, som smakhöjare i mat osv., ost älskar jag i stora lass och i olika former men för tillfället har jag inte ätit så mycket av det under en period för att min pojkväns föräldrar bara köper tråkigt bröd och att tråkigheten fortfarande sitter i här hemma (tänk t ex om man är jäääättesugen på ris och råkar överkoka det/salta för mycket eller något liknande, och då blir man rätt besviken pga antiklimaxet och tröttnar på ris i flera dagar framöver).
Keso tycker jag rätt illa om, turkisk yoghurt använder jag mycket av däremot, dock vet jag inte om 120 kcal/100 g är mycket eller lite?
Ska kolla upp om det finns mer kvarg till ett billigare pris också, för 250 gram räcker ju ingenstans för det priset känns det som...
Såser vet jag inte riktigt, brukar mest ha röror eller blandningar ändå... liksom det blir ju "sås", men oftast inte separat i en kastrull bara haha. ^^

Men oui, det verkar som att jag kommer behöva börja lära mig att mäta upp all mat nu.
Hoppas jag lyckas dock, är bättre nu när man har lite mer översikt över hur man kan göra + att jag också har Concertan för att inte vara lika jävla rörig och oorganiserad, hålla koncentrationen och korttidsminnet (trots aptitförlusten).

Jag antar att jag ska försöka få alla 3 måltider att ligga runt 500 kalorier och lägga på 300-500 kcal i form av mellanmål på det för att öka dagsintaget?
Och ifall jag fått i mig för lite någon måltid öka mellanmålet/äta ett till mellanmål för att varje dag försöka hamna på runt 1800-2000 kcal?
Citera
2009-08-10, 17:56
Medlem
KoettFaerss avatar
Sjögräs, nu gjorde du mig glad!
Citera
2009-08-10, 18:02
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Sjögräs, nu gjorde du mig glad!
Mig med. Fint att se att vi till slut kom hit.

Visserligen tog det ~370 inlagg. Kan ju se det pa den ljusa sidan att man kan titta tillbaka pa denna konversationen och lanka till framtida konversationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in