2014-08-22, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Va? Vet du att det är så, eller tror du att det är så?
Min kompis blev kuggad på det. Ärligt talat, lägg ner med din jävla översittarattityd. Du är bara en sketen svenne-trafiklärare punkt. De riktiga proffsen är inspektörer som du försöker ranka mindre än dig.
Citera
2014-08-22, 16:09
Bannlyst
Kan någon ge mig en enkel förklaring till varför högerregeln inte alltid tillämpas på vägar som inte är huvudled?
Citera
2014-08-22, 16:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Min kompis blev kuggad på det. Ärligt talat, lägg ner med din jävla översittarattityd. Du är bara en sketen svenne-trafiklärare punkt. De riktiga proffsen är inspektörer som du försöker ranka mindre än dig.
Han blev garanterat inte kuggad för det. däremot kan han ha gjort något annat fel i samband med start.

Citat:
Kan någon ge mig en enkel förklaring till varför högerregeln inte alltid tillämpas på vägar som inte är huvudled?
Trafikmängd, sikt, hastighetsbegränsning, riskbedömning.
Du behöver egentligen inte veta något om orsaken till att det är som det är, bara följa gällande regler. Har du god uppsikt så är det inget problem att se vad som gäller.
Citera
2014-08-22, 17:02
Medlem
Citat:

Nu får du väl ge dig, du har ju fått svar.

Vägar som är mer riskfylld där det passar med väjningsplikt där man egentligen skulle haft företräde är ett exempel. Som sagt, SKYLTAR FÖRE REGLER som jag har skrivit.

Högerregel är en REGEL, sitter det en väjningsskylt där man vanligtvis skulle ha haft företräde så går du efter SKYLTEN!!!
Citera
2014-08-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Jag har precis börjat övningsköra. Jag har en liten fråga (vet att den är dum). Men visst går det att hålla bromsen även när man är i dragläget? Sen är det bara att släppa bromsen och krypköra/gasa?

Citat:
Det är dock förbjudet i uppkörningen. Helst tycker jag du ska lära dig att släppa bromsen och hitta dragläge direkt och köra iväg.

Citat:
Va? Vet du att det är så, eller tror du att det är så?

Citat:

Ärligt talat noggerlen, frågan som konstigkille93a hade var går det att hålla bromsen även när man är i dragläget? Sen är det bara att släppa bromsen och krypköra/gasa?

Du ger ett svar om att det skulle vara förbjudet, sen beskriver du ett sätt som du helst, ser att personen gör, dvs släppa bromsen och hitta dragläge direkt och köra iväg. Så då undrar jag vilka andra metoder det finns som är tillåtna om det är [/i]förbjudet[/i] att hålla bromsen nere medans man söker dragläget?
Citera
2014-08-22, 18:14
Medlem
Sesamdamans avatar
Du ska anpassa hastigheten till rådande förhållanden. Vad innebär det?

Att jag alltid kan stanna före varje förutsebart hinder.
Att jag alltid håller låg hastighet.
Att jag alltid följer trafikrytmen. (x)
Att jag alltid sänker farten vid möte på landsväg

Hur kan detta vara fel svar?!?!!

fråga 2 som är sjukt jobbig.

http://imgur.com/BPu93MY (notera att det inte finns någon stopplinje)
Citera
2014-08-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman

Citat:

Bilden behöver inte hänga ihop med frågan. Så stanna vid linjen är ju rätt svar.

Exempel, du kör på en väg med en polisbil som börjar blinka rött/ blått växelvis bakom dig. Vad ska du göra?. Svaret är ju självfallet att du ska stanna, medans den eventuellt tillhörande biledn visar en polisbil utan att den visar rött/ blått sken.
Citera
2014-08-22, 18:25
Medlem
Citat:

1. Därför att du ska ALLTID kunna stanna före varje förutsebart hinder, är rätt svar.

Ser du nån jävel som precis har parkerat en bil då ska du kunna hålla en hastighet där att du kan stanna bilen innan personen har slängt upp dörren och kutar ut framför dig. (konstigt exempel, men du förstår säkert)

Försök o läs frågan noooooga! "anpassa hastigheten", passar väl bäst in i "kan stanna före varje förutsebart hinder." eller hur?

2. Du ska alltid stanna vid stopplinjen om den finns vid en stoppskylt. Oavsett om den finns på bild eller inte.
Senast redigerad av Moffisen 2014-08-22 kl. 18:30.
Citera
2014-08-22, 18:55
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:

Men hur kan det vara det? Bara för att det kan vara ett hinder behöver du inte stanna för att risken finns, räcker väl med handlingsberedskap? Att stanna varje gång trots att det inte behövs förstör ju bara trafikrytmen och skapar större risk för krock?

Citat:
Bilden behöver inte hänga ihop med frågan. Så stanna vid linjen är ju rätt svar.

Exempel, du kör på en väg med en polisbil som börjar blinka rött/ blått växelvis bakom dig. Vad ska du göra?. Svaret är ju självfallet att du ska stanna, medans den eventuellt tillhörande biledn visar en polisbil utan att den visar rött/ blått sken.

Jo bilden hör ihop med frågan då frågan är ställd som "i denna korsning". Korsningen saknar linje....
Citera
2014-08-22, 19:00
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffisen
1. Därför att du ska ALLTID kunna stanna före varje förutsebart hinder, är rätt svar.

Ser du nån jävel som precis har parkerat en bil då ska du kunna hålla en hastighet där att du kan stanna bilen innan personen har slängt upp dörren och kutar ut framför dig. (konstigt exempel, men du förstår säkert)

Försök o läs frågan noooooga! "anpassa hastigheten", passar väl bäst in i "kan stanna före varje förutsebart hinder." eller hur?

2. Du ska alltid stanna vid stopplinjen om den finns vid en stoppskylt. Oavsett om den finns på bild eller inte.

1. Så du säger att rätt svar är att man ska stanna oavsett om det räcker med fartminskning? Handlingsberedkap förstår jag men det var inte en del i svarsalternativen, och att följa trafikrytmen är att anpassa hastigheten till rådande förhållanden. Är det kö så ska du anpassa dig efter det etc.

2. Om det inte finns någon linje eller om linjen är dold av tex snö ska man ju stanna så att man både syns och ser och innan man kör ut på körbanan. Att stanna vi stoppskylten faller in i allt jag skrev i förra meningen. Förstår inte varför de ska försöka luras i så fall.
Citera
2014-08-22, 19:08
Medlem
toby79s avatar
Citat:
1. Så du säger att rätt svar är att man ska stanna oavsett om det räcker med fartminskning? Handlingsberedkap förstår jag men det var inte en del i svarsalternativen, och att följa trafikrytmen är att anpassa hastigheten till rådande förhållanden. Är det kö så ska du anpassa dig efter det etc.

2. Om det inte finns någon linje eller om linjen är dold av tex snö ska man ju stanna så att man både syns och ser och innan man kör ut på körbanan. Att stanna vi stoppskylten faller in i allt jag skrev i förra meningen. Förstår inte varför de ska försöka luras i så fall.
Så här säger reglerna:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Det betyder alltså inte att du ska stanna, du ska kunna stanna. Kan du inte det så kör du för fort, oavsett vad hastighetsbegränsningen anger.

Angående stopplinje och plats:
19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen, leden eller spårområdet.

Detta är regler som du måste kunna och ska egentligen inte behöva en bild för att klura ut.
Citera
2014-08-22, 19:11
Medlem
Citat:

1. Lite svårt att förklara för någon annan då jag själv har det där inpräntat i huvet men trafikrytm för mig är mer att hjälpa varandra i trafiken, visa ömsesidig hänsyn, inget med hastighet att göra (okej KANSKE till viss del)

Ex. Om det finns en nedförsbacke där det är stopplikt längst nere i backen precis när det planat ut, kör du lika fort på sommaren som på vintern? Nej det gör man inte, man anpassar hastigheten till vinterväglag.

Eftersom det är en väldig risk på vintern då det blir längre stoppsträcka.

2. Har du ingen linje så stannar du precis innan du kommer ut på den nya vägen!
Senast redigerad av Moffisen 2014-08-22 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in