Citat:
Ursprungligen postat av
u53rn4m3
Några tips;
- Finns det ett övergångsställe på vägen till höger men inte på din? Utfartsregel
- Finns det en trottoarkant? Oftast utfartsregel.
- Finns det gatuskylt med gatunamn? Högerregel. De flesta vägar in till bostadsområden är vanliga gator, alltså högerregel.
Utgå ifrån att alla korsningar har högerregel (om det inte är skyltat uppenbart annat eller polis delegerar trafiken). Detta innebär att du alltid höjer uppmärksamheten, är handlingsberedd och läser av trafiken från höger. Det är bara två veckor sedan jag sist såg en tjomme blåsa förbi en stoppskylt ut på en 90 väg (som var 100 precis innan utfarten). Jag fick tvärnita trots att jag höll laglig hastighet. Hade jag inte haft ögonen med mig hade det smällt.
Just detta är det många som missuppfattar.
Utfartsgelen gäller när man kommer till en väg, efter att man har passerat en gångbana. Det är inte samma sak, som övergångställe.
(Det ena är en del utav väg, den andra är anvisning.)
Här är länsväg W807 annars, som länsstyrelsen/kommunen av någon konstig anledning inte har beslutat om huvudled för. Förvisso 40 km/h här, men längre bort så är sikten värre och hastighetsbegränsningen 60-70 km/h.
https://www.google.se/maps/@60.50920...s0w2lcfkZQ!2e0
Man är alltid reda på att behöva bromsa ned om det kommer fram någon ifrån höger. Problemet brukar vara att de flesta inte vill åka 40 eller 70 km/h. Turligt nog så är lokal praxis att det är huvudled. Problemet blir för turister.