2014-06-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Utfartsregeln då?

Ja, den kändes så självklar att jag glömde det.
Citera
2014-06-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av almightyjew
Tänkte precis säga. Hur vet man om det inte är en utfart då den måste vänta? Vad klassas som en utfart? Utfart från ett villaområde utan märken tex
Några tips;
- Finns det ett övergångsställe på vägen till höger men inte på din? Utfartsregel
- Finns det en trottoarkant? Oftast utfartsregel.
- Finns det gatuskylt med gatunamn? Högerregel. De flesta vägar in till bostadsområden är vanliga gator, alltså högerregel.

Utgå ifrån att alla korsningar har högerregel (om det inte är skyltat uppenbart annat eller polis delegerar trafiken). Detta innebär att du alltid höjer uppmärksamheten, är handlingsberedd och läser av trafiken från höger. Det är bara två veckor sedan jag sist såg en tjomme blåsa förbi en stoppskylt ut på en 90 väg (som var 100 precis innan utfarten). Jag fick tvärnita trots att jag höll laglig hastighet. Hade jag inte haft ögonen med mig hade det smällt.
Citera
2014-06-30, 16:43
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Lamt. Vad fick du göra för olika moment och hur lång tid tog uppkörningen? Bokade du privat och har du tagit körlektioner på någon körskola?

När du backade runt hörnet, var du nära kanten eller lagom långt ifrån?
Jag tror jag körde i 30 minuter. Han sa vart jag skulle och köra så jag fick välja väg. Ca 10 minuter landsväg och sen vända på lämpligt ställe. Sen bar det in till centrum och sen ett villaområde där jag skulle backa. Jag lyckades bra med backningen enligt mig själv men det tyckte inte han.
Citera
2014-06-30, 18:17
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Några tips;
- Finns det ett övergångsställe på vägen till höger men inte på din? Utfartsregel
- Finns det en trottoarkant? Oftast utfartsregel.
- Finns det gatuskylt med gatunamn? Högerregel. De flesta vägar in till bostadsområden är vanliga gator, alltså högerregel.

Utgå ifrån att alla korsningar har högerregel (om det inte är skyltat uppenbart annat eller polis delegerar trafiken). Detta innebär att du alltid höjer uppmärksamheten, är handlingsberedd och läser av trafiken från höger. Det är bara två veckor sedan jag sist såg en tjomme blåsa förbi en stoppskylt ut på en 90 väg (som var 100 precis innan utfarten). Jag fick tvärnita trots att jag höll laglig hastighet. Hade jag inte haft ögonen med mig hade det smällt.

Just detta är det många som missuppfattar.

Utfartsgelen gäller när man kommer till en väg, efter att man har passerat en gångbana. Det är inte samma sak, som övergångställe.
(Det ena är en del utav väg, den andra är anvisning.)

Här är länsväg W807 annars, som länsstyrelsen/kommunen av någon konstig anledning inte har beslutat om huvudled för. Förvisso 40 km/h här, men längre bort så är sikten värre och hastighetsbegränsningen 60-70 km/h.

https://www.google.se/maps/@60.50920...s0w2lcfkZQ!2e0

Man är alltid reda på att behöva bromsa ned om det kommer fram någon ifrån höger. Problemet brukar vara att de flesta inte vill åka 40 eller 70 km/h. Turligt nog så är lokal praxis att det är huvudled. Problemet blir för turister.
Senast redigerad av miikos 2014-06-30 kl. 18:29.
Citera
2014-06-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Just detta är det många som missuppfattar.

Utfartsgelen gäller när man kommer till en väg, efter att man har passerat en gångbana. Det är inte samma sak, som övergångställe.
(Det ena är en del utav väg, den andra är anvisning.)

Här är länsväg W807 annars, som länsstyrelsen/kommunen av någon konstig anledning inte har beslutat om huvudled för. Förvisso 40 km/h här, men längre bort så är sikten värre och hastighetsbegränsningen 60-70 km/h.

https://www.google.se/maps/@60.50920...s0w2lcfkZQ!2e0

Man är alltid reda på att behöva bromsa ned om det kommer fram någon ifrån höger. Problemet brukar vara att de flesta inte vill åka 40 eller 70 km/h. Turligt nog så är lokal praxis att det är huvudled. Problemet blir för turister.
Du har givetvis helt rätt det jag tänker på är gångbanan man passerar när det finns en trottoarkant. Bara att göra en pudel på den punkten.
Citera
2014-07-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag tror jag körde i 30 minuter. Han sa vart jag skulle och köra så jag fick välja väg. Ca 10 minuter landsväg och sen vända på lämpligt ställe. Sen bar det in till centrum och sen ett villaområde där jag skulle backa. Jag lyckades bra med backningen enligt mig själv men det tyckte inte han.

Men hur kan de kugga en för att man inte tittat tillräckligt i en spegel enligt en persons tyckande? Folk kan ju få motorstopp 1,2 ggr på uppkörning och ändå klara det.

Bokade du privat eller har du kört med körskola något?
Citera
2014-07-01, 14:48
Medlem
Citat:
Men hur kan de kugga en för att man inte tittat tillräckligt i en spegel enligt en persons tyckande?

Av samma skäl som du skall ha full uppsikt framåt, ska du ju även kunna ha full uppsikt i speglarna. Det handlar om avsökning. Det handlar om trafiksäkerhet.

Citat:
Folk kan ju få motorstopp 1,2 ggr på uppkörning och ändå klara det.

Påverkar ett motorstopp eller två trafiksäkerheten?
Citera
2014-07-01, 15:13
Medlem
Citat:
Av samma skäl som du skall ha full uppsikt framåt, ska du ju även kunna ha full uppsikt i speglarna. Det handlar om avsökning. Det handlar om trafiksäkerhet.

Jo men det är ju inte direkt så att han om han nu fått körkortet hade kört på varenda stolle i trafiken, inte stannat vid stoppskylt, kört om före övergångsställe, kört mot rött etc bara för att killen inte kollade 1-2 sekunder mer i vänstra backspegeln. Då kan man ju kugga många mer om man ska sjunka till sådana nivåer!

Citat:

Det kan.
Citera
2014-07-01, 16:20
Medlem
Citat:
Jo men det är ju inte direkt så att han om han nu fått körkortet hade kört på varenda stolle i trafiken, inte stannat vid stoppskylt, kört om före övergångsställe, kört mot rött etc bara för att killen inte kollade 1-2 sekunder mer i vänstra backspegeln. Då kan man ju kugga många mer om man ska sjunka till sådana nivåer!
Nej, men det är tillräckligt med tid för att backa över Lotta 2 år.

http://hd.se/helsingborg/2014/06/21/pakord-av-bil/
Citera
2014-07-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Nej, men det är tillräckligt med tid för att backa över Lotta 2 år.

http://hd.se/helsingborg/2014/06/21/pakord-av-bil/

Och var i artikeln står det att barnet dog av att föraren missade kolla i vänstra backspegel extra1-2 sekunder vid backning? Kan likaväl ha vart att föraren åkte in bakom skymd korsning i hög fart och där kom hon springandes. Krävs inte mycket för att döda små barn då de är jäv*igt ömtåliga.
Senast redigerad av almightyjew 2014-07-01 kl. 18:30.
Citera
2014-07-01, 18:50
Medlem
Citat:

Citat:
Det kan.

Hur då, utveckla gärna.
Du får ju inte motorstopp i 70 km/h?

Och får du det i 25 km/h för att då råkar i femman istället för trean blir det på sin höjd plåtskador. Inget du dör eller allvarligt skadas för om bilen bakom inte hinner stanna.

Och blir du påkörd av pga. ett motorstopp i den låga farten kan man undra vad föraren gjorde i bilen bakom som inte hann och stanna.
Citera
2014-07-01, 18:55
Medlem
Citat:
Hur då, utveckla gärna.
Du får ju inte motorstopp i 70 km/h?

Och får du det i 25 km/h för att då råkar i femman istället för trean blir det på sin höjd plåtskador. Inget du dör eller allvarligt skadas för om bilen bakom inte hinner stanna.

Och blir du påkörd av pga. ett motorstopp i den låga farten kan man undra vad föraren gjorde i bilen bakom som inte hann och stanna.

Fortfarande mer risk för skada än att missa att extra kolla i en sidospegel i 1-2 sek. Erkänn bara att vissa uppkörningsbedömmare överdriver med sin bedömning.

Kan ju också vara en lång kö där en person med hög hastighet inte ser att du fått stopp och råkar skapa seriekrock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in