2019-08-30, 18:42
Medlem
Isnatts avatar
Jag har körkort för moped klass 1. Det är ju ett riktigt körkort med behörighet längst ner.
Ska ta behörighet för bil.
Jag hittar bara att 'prövotiden för körkort är 2 år'. Jag har ju körkort, men inte B-behörighet men antar att jag inte kommer undan behörigheten på b-kortet?
Gäller prövotid på alla behörigheter?
Citera
2019-08-30, 21:21
Bannlyst
Körkort

Hej!
Jag har kört bil ca 10 lektioner på trafikskolan( kör bara på trafikskola inget privat) innan jag skulle köra idag så hade jag 44 % av körningen avklarat på elevcentralen och idag blev jag godkänd på stadskörning och landsväg men inget har ändrats det är fortfarande på 44%.. why? och min fundering är om jag är nära körkortet? har inte gjort risk 2an än.
Citera
2019-08-30, 21:34
Medlem
jag köpte appar och tränade där. pluggade typ ingenting på elevcentralen. så när jag hade tagit körkortet hade jag klarat 20% på elevcentralen just för jag inte pluggade där
Citera
2019-08-30, 21:40
Bannlyst
Trafikläraren sa att nästa moment blir att köra på 110 väg.
Citera
2019-08-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Körkort är överskattat. Kör som folk så klarar du dig från att bli stoppad och kollad.
Och om man själv blir påkörd då?
Citera
2019-08-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felsie
Hej!
Jag har kört bil ca 10 lektioner på trafikskolan( kör bara på trafikskola inget privat) innan jag skulle köra idag så hade jag 44 % av körningen avklarat på elevcentralen och idag blev jag godkänd på stadskörning och landsväg men inget har ändrats det är fortfarande på 44%.. why? och min fundering är om jag är nära körkortet? har inte gjort risk 2an än.

Strunta i vad som står på elevcentralen. Det är du som känner att du har kontroll och behärskning nog för att köra upp. Be din trafiklärare om en simulerad uppkörning så skall du få reda på vad du behöver träna på mer.

Sedan ska du strunta i vad lärarna säger då de vill tjäna pengar på dig. Känner du att du är redo bokar du en privat tid för uppkörning. Körskolorna har 20 reserverade tider för att de skall kunna tjäna pengar.
Citera
2019-08-30, 21:50
Medlem
Citat:
Trafikläraren sa att nästa moment blir att köra på 110 väg.

Att köra på 110-väg är inte svårare än att köra på 70,90, 100-väg.
Citera
2019-08-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har körkort för moped klass 1. Det är ju ett riktigt körkort med behörighet längst ner.
Ska ta behörighet för bil.
Jag hittar bara att 'prövotiden för körkort är 2 år'. Jag har ju körkort, men inte B-behörighet men antar att jag inte kommer undan behörigheten på b-kortet?
Gäller prövotid på alla behörigheter?

Vad är du ute efter?

Du har ett körkort för behörighet AM, dvs för mopeder. För att köra personbil under 3,5 ton samt jordbruksmaskiner etc. behöver du ha behörigheten B. Behöver du sedan framföra din personbil med tungt släp behöver du behörigheten BE osv.

Det är enkom behörigheterna A och B som det är prövotid på.

Givetvis kommer du undan behörigheten B om du enkom skall köra mopedbil.
Citera
2019-08-30, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att köra på 110-väg är inte svårare än att köra på 70,90, 100-väg.
Nä, det går verkligen framåt med körningen för varje lektion klarar jag moment han sa att det är 12 eller 13 moment man måste klara, sen sa han att när jag har klarat stadskörningen då ska jag göra risk 2an men har ju klarat det fast inget har han sagt. Måste man boka risk 2an själv??
Senast redigerad av Felsie 2019-08-30 kl. 21:58.
Citera
2019-08-30, 22:06
Medlem
Citat:
Nä, det går verkligen framåt med körningen för varje lektion klarar jag moment han sa att det är 12 eller 13 moment man måste klara, sen sa han att när jag har klarat stadskörningen då ska jag göra risk 2an men har ju klarat det fast inget har han sagt..

Vad hände med det här att titta på de kursplaner som gäller för sin utbildning?

Risk2 kan du boka som du vill och göra när du vill.

Trafikskolorna försöker blåsa dig och tjäna pengar på varje lektion du tar. De vill hålla dig kvar så länge som möjligt. Därför är det viktigt att själv veta vad man skall träna på och verkligen läsa kursplanen för den utbildning du håller på med.
Citera
2019-08-30, 22:19
Bannlyst
Citat:

Trafikskolorna försöker blåsa dig och tjäna pengar på varje lektion du tar. De vill hålla dig kvar så länge som möjligt. Därför är det viktigt att själv veta vad man skall träna på och verkligen läsa kursplanen för den utbildning du håller på med.
Dom har sin ipad som dom använder för att bocka av vad man har klarat.
Citera
2019-08-30, 23:53
Medlem
Citat:

Vad ni hävdar är alltså att en hel yrkeskår via de företag de arbetar på regelbundet lurar sina kunder att köpa mer än vad de behöver. Låter det troligt? Uttrycket "blåsa någon" kan inte tolkas på annat sätt än att medvetet lura någon. Nyansera er en aning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in