Citat:
Ursprungligen postat av
anti-svensk
Ska man alltid gå ner i tvåans växel när man kommer fram till en cirkulationsplats trots att det inte finns några bilar alls?
Hur hoppas jag mellan växlarna? Vet att det är 1-3 och 2-4. Kan jag göra 1-2-4-5? NÄR ska man hoppa mellan växlarna och måste man göra det i uppkörningen? För det är väl inte ett krav utan det är mest att man ska köra sparsamt?
Hur ska jag starta på nedförsbacke? Ska jag lägga den i tvåan, starta bilen och sen låta bilen glida ner?
Vill gärna ha svar på dessa frågor eftersom jag har uppkörning på torsdag. Jag har heller aldrig hoppat mellan växlar den tiden jag övningskört vilket jag ångrar lite.
1. Växel och hastighet beror på ett antal saker, tvåan eller trean är generellt passande beroende på sikten, storleken på rondellen och mängden annan trafik.
2. Gör så att det passar dig, vad du är bekväm med. Jag tror jag växlade 1-2-4, men det kan nog bero en hel del på besiktningsmannen. Om du inte gjort det innan, låt bli helt och hållet. Det är bättre och viktigare att du är säker och så med växlingarna.
3. Start i nedförsbacke: Dels så beror det på hur pass brant den är, starta bilen, lägg förmodligen i ettan om den inte är väldigt brant nedför och eventuellt sett även då. Lägg i växeln, börja rulla och släpp sakta upp kopplingen. Sen tror jag att det inte är så sannolikt att det kommer på uppkörningen, beror lite på vart man bor antar jag, där en väldigt backig stad kanske upplever det, men då har du gjort det en hel del när du övningskört antar jag.