2014-05-16, 22:35
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Det kanske har att göra med att det är ett annat körklimat i Stockholm också? Kan vara så att det är vanligare att man övningskör på trafikskola i småstäderna än i Stockholm också vilket gör att eleven är betydligt mer förberedd än vad hon blir av att bara köra transportsträcka till Ica, fotbollsträningen osv hemma. Kan även vara så att man börjar övningsköra i en lägre ålder i småstäderna än i storstäderna vilket gör att dem övningskört mer också, och således är mer förberedda?

Ja, finns säkert tusen argument till som man skulle kunna ha.. ett exempel kan ju vara att "förarprövaren var dum i huvudet.." men det håller ju inte så bra om man går över till teoriprovet som inte har så mycket bättre siffror där egentligen.

Stockholm 46,7%
Umeå 60,5%
Östersund 61,1%

Sant, finns många anledningar. Det görs förvisso mycket fler prov i storstäderna med, men de borde inte påverka % i den omfattning de gör. Jag menar 75% mot 42% är skrämmande stor skillnad.
Citera
2014-05-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Sant, finns många anledningar. Det görs förvisso mycket fler prov i storstäderna med, men de borde inte påverka % i den omfattning de gör. Jag menar 75% mot 42% är skrämmande stor skillnad.

Nä, hur tänkte du nu? Klart som korvspat att en procentsats inte gör skillnad på antalet uppkörare i det här fallet.

42 av 100 klarar provet i huvudstaden.
75 av 100 klarar provet i Umeå(?), eller vilken stad det nu handlade om...
Citera
2014-05-17, 00:32
Bannlyst
Ska man alltid gå ner i tvåans växel när man kommer fram till en cirkulationsplats trots att det inte finns några bilar alls?

Hur hoppas jag mellan växlarna? Vet att det är 1-3 och 2-4. Kan jag göra 1-2-4-5? NÄR ska man hoppa mellan växlarna och måste man göra det i uppkörningen? För det är väl inte ett krav utan det är mest att man ska köra sparsamt?

Hur ska jag starta på nedförsbacke? Ska jag lägga den i tvåan, starta bilen och sen låta bilen glida ner?

Vill gärna ha svar på dessa frågor eftersom jag har uppkörning på torsdag. Jag har heller aldrig hoppat mellan växlar den tiden jag övningskört vilket jag ångrar lite.
Citera
2014-05-17, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anti-svensk
Ska man alltid gå ner i tvåans växel när man kommer fram till en cirkulationsplats trots att det inte finns några bilar alls?

Hur hoppas jag mellan växlarna? Vet att det är 1-3 och 2-4. Kan jag göra 1-2-4-5? NÄR ska man hoppa mellan växlarna och måste man göra det i uppkörningen? För det är väl inte ett krav utan det är mest att man ska köra sparsamt?

Hur ska jag starta på nedförsbacke? Ska jag lägga den i tvåan, starta bilen och sen låta bilen glida ner?

Vill gärna ha svar på dessa frågor eftersom jag har uppkörning på torsdag. Jag har heller aldrig hoppat mellan växlar den tiden jag övningskört vilket jag ångrar lite.
1. Växel och hastighet beror på ett antal saker, tvåan eller trean är generellt passande beroende på sikten, storleken på rondellen och mängden annan trafik.

2. Gör så att det passar dig, vad du är bekväm med. Jag tror jag växlade 1-2-4, men det kan nog bero en hel del på besiktningsmannen. Om du inte gjort det innan, låt bli helt och hållet. Det är bättre och viktigare att du är säker och så med växlingarna.

3. Start i nedförsbacke: Dels så beror det på hur pass brant den är, starta bilen, lägg förmodligen i ettan om den inte är väldigt brant nedför och eventuellt sett även då. Lägg i växeln, börja rulla och släpp sakta upp kopplingen. Sen tror jag att det inte är så sannolikt att det kommer på uppkörningen, beror lite på vart man bor antar jag, där en väldigt backig stad kanske upplever det, men då har du gjort det en hel del när du övningskört antar jag.
Citera
2014-05-17, 07:43
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anti-svensk

Ettans växel använder du i allmänhet för att komma i rullning, dvs sällan till att accelerera upp i fart nämnvärt.
Som alltid finns det inget recept för hur man ska köra; det beror på plats, omgivning, trafiksituation, väglag, bilen man kör osv osv. Det är just det man övar in genom att övningsköra. Rent spontant låter det som du har haft lite bråttom att genomföra din uppkörning. Jag skulle rekommendera att du kontaktar en trafikskola och genomför några lektioner för att se om du är förberedd. Det gör också att du kan komma till körprovet med gott självförtroende.
Citera
2014-05-17, 19:10
Medlem
DerplockHolmess avatar
Teori kirrad på första försöket, jävligt skönt!

Uppkörning på måndag. Någon med lite schyssta tips såhär tätt inpå? (förutom typ håll farten, ta det lugnt etc.)
Citera
2014-05-18, 15:23
Medlem
På uppkörningen vid motorväg, måste man köra 110/120 etc eller räcker det med 95-100 ?
Citera
2014-05-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamelpojken
På uppkörningen vid motorväg, måste man köra 110/120 etc eller räcker det med 95-100 ?

Det finns inget svar som är absolut till en sådan fråga. Hastighet är alltid något man måste anpassa till de rådande förhållanden. Det finns ingen anledning att ligga långt under hastighetsgränsen bara för att det är uppkörning, klarar vägen och du av att köra i 110 km/h, gör det!
Citera
2014-05-18, 16:00
Medlem
autologs avatar
Citat:

Har du inte läst någon teori alls? Du får inte köra så långsamt om det inte finns någon anledning till det och om du hindrar annan trafik. Trafikens grundregel är ju typ att man inte ska vara i vägen osv i onödan.
Citera
2014-05-18, 16:13
Medlem
Citat:
Som sagt så beror det på omständigheterna. Om du t.ex. kommer ut på motorvägen i en lång och ganska kraftig uppförsbacke finns det ingen anledning att gasa upp till full fart (kom ihåg att man helst aldrig ska gasa mer än till hälften pga katalysatorn) då det bara slösar med bensin. Hamnar man även bakom en lastbil finns det ingen större anledning att köra om för än backen är över. Är det vackert väder (inte för soligt så att asfalten blir hal pga det) och planmark, kanske rent av nerförsbacke, finns det ingen anledning att hålla lägre hastighet på själva uppkörningen. Att man själv kanske inte vill gasa på till max pga bränsleförbrukningen när man kör privat är en annan sak. Är det för att du är rädd eller osäker är du inte redo för uppkörning.
Citera
2014-05-18, 16:46
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autolog
Har du inte läst någon teori alls? Du får inte köra så långsamt om det inte finns någon anledning till det och om du hindrar annan trafik. Trafikens grundregel är ju typ att man inte ska vara i vägen osv i onödan.

Nja, 95-100 på 110-väg är inte att hindra trafik. På motorväg finns det ju alltid omkörningsmöjligheter.

Däremot är uppkörningen ett tillfälle att visa att man hanterar trafiken på motorväg och då kan allt för försiktig körning vara något som trafikinspektören får något att anmärka på.
Citera
2014-05-18, 17:08
Medlem
Du kommer bli kuggad direkt om du gör någonting så idiotiskt som att ligga 10 km/h under hastighetsgränsen på en motorväg om det inte finns skäl för detta tillexempelvis att trafiktempo, vägunderlag, sikt osv ej tillåter. Du är en trafikfara om du ligger under utan anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in