2014-08-20, 20:55
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIHFanaticos

Fråga 1. varför ska du höja kopplingen innan du släpper bromsen?

Spontant skulle jag kunna tänka mig: dragläge. Tänk dig själv in i situationen att du står vid ett rödljus. Vad händer om du släpper bromsen och håller nere kopplingen?
Citera
2014-08-20, 20:59
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Bump, kan trafikskolan/trafikverket göra detta?

Trafikskolan kan göra vad de vill, men ur ett konsumentperspektiv så skulle jag som trafikskola se till att kreditera dig och använda pengarna till nästa uppkörning. Trafikverket kan mycket väl se det som att du inte kom till bokat tillfälle, precis som du inte får pengarna tillbaka om du är sen till flyget eller missar tåget. Allt beror förstås på vilka villkor som gäller vid en bokning.

Har du frågat trafikskolan hur de ska göra? Kontakta annars din kommuns konsumentombudsman och du vill kolla vad som brukar gälla i liknande fall.
Citera
2014-08-20, 23:11
Medlem
konstigkille93as avatar
Jag har precis börjat övningsköra. Jag har en liten fråga (vet att den är dum). Men visst går det att hålla bromsen även när man är i dragläget? Sen är det bara att släppa bromsen och krypköra/gasa?
Citera
2014-08-20, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Jag har precis börjat övningsköra. Jag har en liten fråga (vet att den är dum). Men visst går det att hålla bromsen även när man är i dragläget? Sen är det bara att släppa bromsen och krypköra/gasa?
Det är dock förbjudet i uppkörningen. Helst tycker jag du ska lära dig att släppa bromsen och hitta dragläge direkt och köra iväg.
Citera
2014-08-20, 23:54
Medlem
Citat:

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Ja visst går det, men för bilens hälsa är det är inte att rekommendera och göra så en längre stund.
Citera
2014-08-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Det är dock förbjudet i uppkörningen.

Va? Vet du att det är så, eller tror du att det är så?
Citera
2014-08-21, 00:13
Medlem
konstigkille93as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
Det är dock förbjudet i uppkörningen. Helst tycker jag du ska lära dig att släppa bromsen och hitta dragläge direkt och köra iväg.

Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Ja visst går det, men för bilens hälsa är det är inte att rekommendera och göra så en längre stund.
Tack så mycket! Japp, får väl börja hitta dragläget snabbare Blir dock ganska jobbigt när man ska köra iväg från en backe.... Men det kommer nog med tiden
Citera
2014-08-21, 01:09
Bannlyst
Min bror påstår att man kan skriva teoriprovet för både bil och motorcykel samtidigt, och att man sedan kan göra uppkörningen för motorcykel senare. Någon som vet vad som gäller?
Citera
2014-08-21, 01:16
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Min bror påstår att man kan skriva teoriprovet för både bil och motorcykel samtidigt, och att man sedan kan göra uppkörningen för motorcykel senare. Någon som vet vad som gäller?
Det går att boka in flera prov samma dag om så önskas och är ledigt, däremot är det separata prov. A-behörighet har ytterligare frågor som inte finns för B-behörigheten.
Citera
2014-08-21, 10:38
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Tack så mycket! Japp, får väl börja hitta dragläget snabbare Blir dock ganska jobbigt när man ska köra iväg från en backe.... Men det kommer nog med tiden

Du ska nog inte fästa särskilt mycket vikt vid noggerlens åsikter. Lyssna på din trafiklärare och vad som står i teoriboken istället.
Citera
2014-08-21, 19:14
Medlem
Sesamdamans avatar
Vad händer med väglaget en vinterkväll när temperaturen sjunker från -4 till -10 grader?

En saltad väg riskerar att återfrysa och bli hal igen
Väglaget blir halare ju kallare det blir
Väglaget är lika så länge temperaturen är under 0 grader (x)

Kan någon förklaringen till denna? Rent fysiskt borde jag ju svarat rätt eller hur? (x) var den jag svarade på men var fel

Du kör på en 70-väg med två körfält i vardera riktningen åtskilda av vägmarkering. Du kör om en bil som kör i höger körfält. Får du fortsätta att köra i vänster körfält efter omkörningen?

Ja
Nej (x)

Läst om detta i forumet men förklaringen är inte tydlig nog. Man ska väl alltid använda vänster körfält för omkörning endast och inte för att lunka omkring?
Citera
2014-08-21, 19:31
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Vad händer med väglaget en vinterkväll när temperaturen sjunker från -4 till -10 grader?

En saltad väg riskerar att återfrysa och bli hal igen
Väglaget blir halare ju kallare det blir
Väglaget är lika så länge temperaturen är under 0 grader (x)

Kan någon förklaringen till denna? Rent fysiskt borde jag ju svarat rätt eller hur? (x) var den jag svarade på men var fel

Du kör på en 70-väg med två körfält i vardera riktningen åtskilda av vägmarkering. Du kör om en bil som kör i höger körfält. Får du fortsätta att köra i vänster körfält efter omkörningen?

Ja
Nej (x)

Läst om detta i forumet men förklaringen är inte tydlig nog. Man ska väl alltid använda vänster körfält för omkörning endast och inte för att lunka omkring?

Svaret på första frågan är A. Saltet har effekt till en viss grad, sedan fryser det ändå. Därför använder man inte i regel vägsalt i Norrland till exempel. När det är tillräckligt kallt blir isen strävare och man får en naturlig sandeffekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in