Citat:
Ursprungligen postat av
Nemesis1
Detta undrar jag om:
Citat:
1. I vilken utsträckning respekterar YouTube ens integritet?? Jag har hört att Google på senare tid blivit dålig på det där med integritet och exempelvis börjat kräva "riktiga namn" på vissa av sina tjänster - är YouTube en av dessa?? Vilka är i så fall problemen med integritet och hur kommer man runt dessa??
Alla konton har typ blivit ihoplänkade, G+, youtube, blogger och whatever else. Riktiga namn krävs men du kan använda smurfnamn.
Citat:
2. Jag har också hört att YouTube kan banna användare godtyckligt, exempelvis om kanalen mobbas av näthatare som anger videoklippen som olämpliga/olagliga trots att så inte är fallet... Vad skall man egentligen göra i en sådan situation??
Du blir sällan avstängd oftast plockas ditt klipp bort och du får en varning, tre varningar och ditt konto stängs ner. Har inte hört att de stänger ner videos om de inte bryter mot deras ToS.
Citat:
3. Hur fungerar reklamklippen som visas i början på YouTube-videor?? På senare tid känns det är vanligare att videoklipp börjar med reklam än att de inte gör det... Beror detta på att reklam är någon sorts "default"-inställning som man manuellt måste välja bort?? Är det i så fall tittaren eller kanalen som måste kryssa i att de inte vill ha reklam?? Eller går det inte alls att göra reklamfria klipp längre??
Det är skaparen som väljer om det ska visas reklam eller icke. Mer än oftast har youtube kanaler på tjänsten då de tjänar pengar på de.
Citat:
4. Hur fungerar möjligheten att tjäna pengar, egentligen?? Är det fortfarande så att man ansöker om att få betalt för sina visningar och vilka är kraven i så fall?? Om många av ens klipp är svenskspråkiga, är det då svenskar som avgör om man beviljas chansen att tjäna pengar?? Eller kan man i så fall kyssa sina inkomstmöjligheter farväl?? Kan man komma runt problemet genom att texta sina svenskspråkiga klipp med engelsk text??
Alla kan tjäna pengar förutom var det ett krav på typ 5000 views och så vidare nu sker allt automatiskt, kör igång ett adsense konto och koppla till kontot så är du igång på 5 minuter.
Citat:
5. Flashback Forum tillåter väl inte att man postar länkar som man tjänar pengar på - räknas videor på ett "tjäna pengar-beviljat" till sådana länkar?? Kan man komma runt detta genom att be FB's moderatorkår om ett undantag??
Finns
egna projekt subforum här. Sen om det är relevant till ämnet är det bara och posta så länge du inte spammar med massa kolla här och kolla dit.
Citat:
6. Bortsett från chansen att tjäna pengar, finns det andra privilegier man måste ansöka om eller som beviljas först efter att man nått en viss framgång?? Vilka är de??
Nöpp, beviljas ganska snart. Adsense kontot alltså. YT måste du inte ens ansöka om något.
Citat:
7. Tycker ni det är svårt att använda sig av okonventionella funktioner i sina videor, t.ex. länkar till andra videoklipp, textning som går att stänga av och på, etc?? Texterna tycker jag är den mest intressanta funktionen - går det t.ex. att låta sina tittare välja mellan svensk text, engelsk text, bådadera eller ingendera??
Ja det går. dock kan du då inte bränna in en text. Men är det på svenska är det bara att engelsk texta det och är det svenska engelsktextar du.
Men det finns en funktion där man kan skriva subtitles inne i Youtube har dock aldrig testat den.
Citat:
8. Om man använder sig av sådana funktioner, hur påverkar de de tittarnas möjligheter att "rippa" ens videor till sina hårdskivor?? Om du använder exempelvis programmet "DVDVideoSoft Free Studio" för att omvandla textade videor till video- eller audiofiler - vad händer då??
Subtitles? om det är så att du bränner in den i videon så kommer den självklart med men gör du det inne i YT's funktion så kommer det icke med.
Citat:
9. Vilka val väljs en gång för alla och slås i sten permanent då man registrerar sitt YouTube-konto?? Att ens användarnamn inte kan ändras är väl en lågoddsare men hur är det med exempelvis epost och lösenord??
Epost och lösenord går bra dock inte namn och efternamn har jag för mig.
Citat:
10. Om man är flera kompisar som vill dela på en YouTube-kanal, bör man fortfarande registrera kanalen på en persons namn för att inte krångla till det med byrokrati, juridik, befogenheter etc??
Kan icke uttala mig om detta men det låter vettigt.
Citat:
11. Bortsett från risken att bannas p.g.a. näthatare som spammar "report abuse", vilka andra saker bör man passa sig för om man inte vill riskera ens konto med allt hårt arbete man lagt ned på det??
Copyright infringment bör du passa dig för grovt.
Citat:
12. Om man lägger upp nytt konstnärligt material på svenska, som är både "underhållande" och "nyskapande och bra på riktigt", kan YouTube då vara en väg till framgång?? Jag tänker både på möjligheten att tjäna pengar genom YouTube och möjligheten att "upptäckas" av förläggare, skivbolag, etc... Hur många visningar och videor skall man ha innan man kan börja skryta med hur populär ens YouTube-kanal är??
Nu med influxen av nya kanaler ingen anning nu för tiden har den som har flest över 11 miljoner subscribers.
men allt över 2-3000 är respektabelt.
Citat:
13. Kom gärna med fler goda och varningar! Tänk på att ni inte bara hjälper mig utan säkerligen också många andra flashbackare som har eller vill skaffa sig YouTube-konton!
Tom i huvudet nu men kommer jag på nåt blir det att svara.