Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-27, 15:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Har några bitar fläskfilé med utgångsdatum imorgon (ska inte äta dom än) kan jag frysa in de råa eller bör jag steka på dom något först?
Hade jag inte tid att tillaga någon gryta eller nått så skulle jag fryst in dom.
Med förutsättningen att förpackningen är hel(vakuumpackat), är det packat i låda så tycker jag inte det skulle vara några problem heller.
Bäst före datum är inte samma som inte sista förbrukningsdag, detta bäst före datum är VÄL tilltaget.
Citera
2009-08-27, 17:11
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hade jag inte tid att tillaga någon gryta eller nått så skulle jag fryst in dom.
Med förutsättningen att förpackningen är hel(vakuumpackat), är det packat i låda så tycker jag inte det skulle vara några problem heller.
Bäst före datum är inte samma som inte sista förbrukningsdag, detta bäst före datum är VÄL tilltaget.

Oekj, jag stoppade dom i frysen nu..
Men sen när dom tinas, kan man tillaga dom och återfrysa igen?
Citera
2009-08-27, 17:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Oekj, jag stoppade dom i frysen nu..
Men sen när dom tinas, kan man tillaga dom och återfrysa igen?
Du menar typ en gryta då eller, ska väl inte vara några problem om du tänker på tillagat.
Citera
2009-08-28, 21:41
Medlem
crewmatess avatar
Ska göra fyllda auberginer med lök,paprika,tomat,oliver osv. Jag ska också servera bulgur på sidan om hade jag tänkt, tror ni att det funkar med balsamico eller har ni något annat tips? Det är en veg rätt
Citera
2009-08-28, 21:47
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crewmates
Ska göra fyllda auberginer med lök,paprika,tomat,oliver osv. Jag ska också servera bulgur på sidan om hade jag tänkt, tror ni att det funkar med balsamico eller har ni något annat tips? Det är en veg rätt

Jag tycker bulgur lätt blir torrt gör en yogurtbaserad sås till. Tex med ajvar eller vitlök eller mosad fetaost.
Citera
2009-08-28, 22:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crewmates
En bra balsamvinäger funkar bra till(ingen låtsas balsamvinäger utan riktig, kostar lite mer men är drygare och har godare smak), men gör även vad snövit rekommenderar.
Så kommer det bli kanon gott
Citera
2009-08-28, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En bra balsamvinäger funkar bra till(ingen låtsas balsamvinäger utan riktig, kostar lite mer men är drygare och har godare smak), men gör även vad snövit rekommenderar.
Så kommer det bli kanon gott
Ta en crema di balsamico. Den är krämigare och mycket mer smak.
Citera
2009-08-28, 23:43
Bannlyst
Citat:
Har några bitar fläskfilé med utgångsdatum imorgon (ska inte äta dom än) kan jag frysa in de råa eller bör jag steka på dom något först?
Strimla och lägg i några påsar. Då kan du tina lite lagom om du vill göra en pastasås eller liknande.
Det blir inte så bra att steka fd fryst kött.
Citera
2009-08-29, 08:51
Medlem
brunstigs avatar
Jag har lyckats plocka en blomkålssvamp på strax under kilot. Nu eftersöker jag recept på hur jag på bästa sätt kan tillaga denna? Gärna hyfsat enkla recept.
Citera
2009-08-29, 10:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Jag har lyckats plocka en blomkålssvamp på strax under kilot. Nu eftersöker jag recept på hur jag på bästa sätt kan tillaga denna? Gärna hyfsat enkla recept.
Oj, det var inte illa!!

Du kan göra med den precis allt du gör med dina kantareller och lite till. Bäst blir den smörstekt med lit muskotnöt (färskriven), sellerisalt och en nypa cayennepeppar. Kör den på låg värme tills den blir av med en hel del vatten.

Den går också att göra soppa på. Den ser härlig ut i soppan eftersom den behåller sin form.

Ytterligare en variant är att fritera den och servera på asiatiskt vis. Du kan t ex ha sötsur sås till!

Nästa metod är att torka den. Skär den i ca 3-4 cm stora rosetter och kör in den i torkskåp på 4 timmar. Ta ut den och låt sluttorka i rumsvärme. Efter ca 3-4 dagar är den färdig. Lägg den då i en stor glasburk med en duk över och ett gummiband som håller duken på plats. Placera burken på en torr och mörk plats. Svampen går sedan att använda till precis allt. Extra trevlig blir den i diverse grytor.

Den går också att grilla! Först måste man dock förvälla den. Sedan skär man den i lagom stora bitar eller tvärs över och grillar på svag värme. Pensla den med en diskret limeolja och någon typ av grillkrydda. Denna får dock inte "döda" svampens diskreta smak, så var försiktig med mängden. Glöm heller inte att låta svampen torka efter förvällningen och pensla den med en fin olja!

Och slutligen. Den går att lägga in i ättikslag. Dela den i mindre rosetter, ansa noga från ohyra, barr och grus och lägg den i glasburk. Koka upp lagen och häll denna över svampen. Låt dra i minst tre - fyra dygn. Du måste äta upp svampen ganska omgående eftersom den har en tendens att bli dålig fort. Om man vill undvika det så bör man förvälla hela burken (tillsluten) med svamp i. I så fall behöver man inte förvälla svampen separat. En sådan burk håller i månader.

~Paul~
Citera
2009-08-29, 14:01
Medlem
Någon har förslag på någon krydda, eller annat som förhöjer smaken, till kycklingfilé? Om man marinerar så ska den väl helst ligga och dra åt sig ett tag? Hade tänkt steka kycklingen om en timme ungefär.

Inte allt för många ingredienser och helst enkelt. Tack.
Citera
2009-08-29, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Någon har förslag på någon krydda, eller annat som förhöjer smaken, till kycklingfilé? Om man marinerar så ska den väl helst ligga och dra åt sig ett tag? Hade tänkt steka kycklingen om en timme ungefär.

Inte allt för många ingredienser och helst enkelt. Tack.
Gör en snabbmarinad med olivolja, citronsaft, citronskal och vitpeppar.
Lite färsk basilika skämmer inte smaken heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in