Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-08, 15:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Finns det något hemligt tips för att få grädde ur en sifon att hålla utan att bli vätska? Jag trodde bara det var den där fulspraygrädden som knappt består av grädde som förvandlades till vatten, men även riktig 40%-ig grädde i sifon (med lustgas) förvandlas ganska snabbt till vätska. Ska det vara så eller gör jag något fel? Tårtan som var så vacker i början börjar "tappa" grädden bara efter en timme. Trodde bagerier/konditorier använde gräddsifoner när de dekorerade tårtor med mera.
Konditorier och de som gör tårtor, vill nog ha mer precisa verktyg än en sifon.
Spritsar brukar vara deras grej.
Citera
2017-07-10, 22:40
Medlem
Bertil85s avatar
Varför är påläggskinkan till mackor så mycket dyrare än julskinkan vi köper till Jul sett till pris/kg ?
Citera
2017-07-10, 23:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Varför är påläggskinkan till mackor så mycket dyrare än julskinkan vi köper till Jul sett till pris/kg ?
Beror på att vi köper den i så små förpackningar skulle jag tro. Att köpa en julskinka jämfört med att köpa kanske 35 packet påläggsskinka. Många små förpackningar brukar ju vara dyrare än en stor. Finns ju färdiga skivor julskinka att köpa i samma sorts små påsar som man köper påläggsskinka i och då brukar det vara ungefär lika dyrt som påläggsskinka. Sedan priskrigar ofta butikerna på julskinka vilket sänker priserna ytterligare.
Citera
2017-07-13, 10:29
Medlem
Kravallens avatar
På söndagar gör jag matlådor för hela veckan (m-f). Hur länge håller mat eg i lådor sådär? Borde jag frysa in torsdagens och fredagens rent av?
Citera
2017-07-13, 12:15
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
På söndagar gör jag matlådor för hela veckan (m-f). Hur länge håller mat eg i lådor sådär? Borde jag frysa in torsdagens och fredagens rent av?

Beror på vad du lagar, men generellt så håller en matlåda från söndag till fredag förutsatt att kylkedjan inte bryts. Fisk och skaldjur kan dock vara känsligt liksom ris. Frys in torsdagens och fredagens för att vara på säkra sidan.
Citera
2017-07-13, 12:54
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Beror på vad du lagar, men generellt så håller en matlåda från söndag till fredag förutsatt att kylkedjan inte bryts. Fisk och skaldjur kan dock vara känsligt liksom ris. Frys in torsdagens och fredagens för att vara på säkra sidan.

Vanligast är det kycklingrätter. Men även "delikatessfärs" tillagad. Så iaf inte fet mat, om det gör skillnad. Aldrig fisk och skaldjur i matlådor över en vecka.

Tack
Citera
2017-07-13, 12:57
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Vanligast är det kycklingrätter. Men även "delikatessfärs" tillagad. Så iaf inte fet mat, om det gör skillnad. Aldrig fisk och skaldjur i matlådor över en vecka.

Tack

Då ska det inte vara några större problem utan att frysa. Annars är det bara gå på lukt och smak. Köttfärssås med spagetti har jag själv i kylen 5-6 dagar utan problem.
Citera
2017-07-13, 14:11
Medlem
gato12s avatar
Kan man inte frysa in blodpudding? Tycker det blev rätt så knepig konsistens nu när jag steker den
Citera
2017-07-13, 14:36
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Frånsett att kokta rödbetor är skitäckligt så borde din plan funka. Potatis blir iaf klara på 6-8 minuter och rödbetor är väl ganska jämförbara. Om du har lock på, vilket är en förutsättning för att lyckas, så ska du knappast behöva fylla på vatten, eftersom det inte försvinner särskilt mycket ånga ut. Du ska heller inte behöva "röra runt" eftersom ångan omsluter allt.
Jag har ännu inte införskaffat en mikroångare, utan jag körde med kastrullvarianten, Goda rödbetor blev det. Det tog 40 minuter av ångande, och jag fick fylla på med vatten ett flertal gånger.
Citera
2017-07-16, 16:42
Medlem
Trogskalles avatar
Jag har köpt kallrökt kött, måste det tillagas innan man äter det eller räknas kallrökning som tillagning?
Citera
2017-07-16, 17:44
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag har köpt kallrökt kött, måste det tillagas innan man äter det eller räknas kallrökning som tillagning?

Det är tillagat. Så köttet kan användas/ätas som det är.
Citera
2017-07-16, 18:56
Medlem
Trogskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det är tillagat. Så köttet kan användas/ätas som det är.

Tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in