Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-11, 23:52
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kug
hur fan gör man en woksås?

Jag brukar köra med fina såspåsar när jag gör wok vanligtvis, men någon sådan finns inte att tillgå i afton!

Jag har soja hemma, vilket jag antar är en grund i woksås?
Själv brukar jag köra på soja, sesamolja, ostronsås, vitlök och ingefära till nöt.
Citera
2009-08-12, 06:22
Medlem
Jag körde med soja, sweet chilisås och lite tabasco. blev rätt gott
Citera
2009-08-12, 08:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
hur fan gör man en woksås?

Jag brukar köra med fina såspåsar när jag gör wok vanligtvis, men någon sådan finns inte att tillgå i afton!

Jag har soja hemma, vilket jag antar är en grund i woksås?
Egentligen brukar inte kineserna göra en speciell sås utan den blir till av ingredienserna som sådana. Det är dock vanligt i Europa att man blandar till en mix på soja, Maizena, risvin, vatten och buljong för att göra rätten saftigare. Men som sagt, i Kina gör man inte så.

~Paul~
Citera
2009-08-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Egentligen brukar inte kineserna göra en speciell sås utan den blir till av ingredienserna som sådana. Det är dock vanligt i Europa att man blandar till en mix på soja, Maizena, risvin, vatten och buljong för att göra rätten saftigare. Men som sagt, i Kina gör man inte så.

~Paul~

Ahh, där ser man Ska testa med lite buljong och risvin också nästa gång.
Citera
2009-08-12, 19:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ahh, där ser man Ska testa med lite buljong och risvin också nästa gång.
Personligen föredrar jag den torrare varianten. Om man läser böcker om kinesisk matlagning så märker man att det över huvud taget inte är vanligt att köra med separat "sås" i kinesisk matlagning.

~Paul~
Citera
2009-08-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Personligen föredrar jag den torrare varianten. Om man läser böcker om kinesisk matlagning så märker man att det över huvud taget inte är vanligt att köra med separat "sås" i kinesisk matlagning.

~Paul~

hehe, jag antar att kineserna inte använder frysta wokgrönsaker ála ICA?
Man kanske skulle läsa på lite och göra en "riktig" wok någon dag!
Citera
2009-08-12, 20:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Fast det är inte lätt att får reda på de ursprungliga recepten. Vissa av dem är över 2000 år gamla.

~Pau~
Citera
2009-08-13, 01:01
Bannlyst
Citat:
Har varit i Kina några gånger. Fantastiskt stor skillnad på äkta och europeisk Kinamat.
Ungefär som att tro att all västerländsk mat är som den engelska.
Var och åt i den ursprungliga pekinganksrestaurangen vid Himmelska fridens torg. Utan tvekan min största matupplevelse.
Eftersom maten man gör hemma inte har en tillstymmelse till likhet med äkta kinamat har jag gett upp det.
Citera
2009-08-13, 18:09
Medlem
supermassives avatar
Nu behöver jag en snabb hjälp känner jag!

Köpte blandfärs idag för att jag skulle kunna göra hemmagjorda hamburgare. Men nu när jag kommer hem får jag se att äggen är slut! Så, finns det något annat man kan ha i för att de ska bli fasta och fina utan att smula sönder?
Citera
2009-08-13, 18:32
Medlem
Dougs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Nu behöver jag en snabb hjälp känner jag!

Köpte blandfärs idag för att jag skulle kunna göra hemmagjorda hamburgare. Men nu när jag kommer hem får jag se att äggen är slut! Så, finns det något annat man kan ha i för att de ska bli fasta och fina utan att smula sönder?

Forma hamburgarna med lite extra kärlek så håller dom. Det funkar fint utan ägg.
Citera
2009-08-13, 18:32
Medlem
SexyBeasts avatar
Köpte i all hast en fläskkarré som tydligen går ut imorgon och packades den 27:e. Den luktar lite ägg, jag har inget utvecklat luktsinne när det kommer till att lukta sig till dålig mat.

Äta eller kasta?
Citera
2009-08-13, 18:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Köpte i all hast en fläskkarré som tydligen går ut imorgon och packades den 27:e. Den luktar lite ägg, jag har inget utvecklat luktsinne när det kommer till att lukta sig till dålig mat.

Äta eller kasta?

Luktar det illa? Om köttet går ut i morgon och inte luktar pecka så borde det utan tvekan gå att äta. Antar att det är vakuumpackat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in