Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-08, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Har ett stycke fläskfilé på 550g som ligger och tinar inför ikväll. Den stora frågan; vad skall jag tillaga?

Gör en rulle! Man ska fan alltid göra rulle om man har chansen . Saftigt, smakrikt och mycket enklare än vad man kan tro.

Så här gjorde jag senast: http://barariktigmat.se/2013/february/flaskfilerulle-fylld-med-kantareller-och-getost.html
Citera
2013-03-08, 10:58
Medlem
bulgariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Gör en rulle! Man ska fan alltid göra rulle om man har chansen . Saftigt, smakrikt och mycket enklare än vad man kan tro.

Så här gjorde jag senast: http://barariktigmat.se/2013/february/flaskfilerulle-fylld-med-kantareller-och-getost.html

Mmmmh såg riktigt gott ut! Förstår dock inte riktigt hur jag skall skära fläskfilén..
Citera
2013-03-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Mmmmh såg riktigt gott ut! Förstår dock inte riktigt hur jag skall skära fläskfilén..

Tänk dig att du rullar ut den som en rulltårta. Du skär liksom i en spiral inåt
Citera
2013-03-08, 12:03
Medlem
Stenulfs avatar
Jag vill ha potatisslantar (ca 1 cm tjocka) i en fiskgryta som i övrigt innehåller bland annat purjo, citron, tomat och creme fraiche. Behöver jag förkoka potatisen och sen ha i den mot slutet tillsammans med fisken eller är det bättre att låta rå potatis + övrigt (utom fisken) koka tillsammans först tills det är klart?
Citera
2013-03-08, 12:20
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenulf
Jag vill ha potatisslantar (ca 1 cm tjocka) i en fiskgryta som i övrigt innehåller bland annat purjo, citron, tomat och creme fraiche. Behöver jag förkoka potatisen och sen ha i den mot slutet tillsammans med fisken eller är det bättre att låta rå potatis + övrigt (utom fisken) koka tillsammans först tills det är klart?

Jag skulle förkoka i några minuter, bara så att soppan inte skulle råka få smak av rå potatis, och så att potatisen inte kokar sönder om du har i dem från början.
Citera
2013-03-08, 16:12
Medlem
Poddes avatar
Har en grisfilé bit på ca. 500 gram.

Tänkte skära den i bitar, steka bitarna lite i pannan och sen göra en sås med championer, grädde och cremé bonjoure och hälla allt i en form och låta stå i ugnen ett tag.

Men jag funderar om det istället lönar sig att ha köttbiten hel i ugnen? Blir den godare då?

Andra tips?
Citera
2013-03-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Har en grisfilé bit på ca. 500 gram.

Tänkte skära den i bitar, steka bitarna lite i pannan och sen göra en sås med championer, grädde och cremé bonjoure och hälla allt i en form och låta stå i ugnen ett tag.

Men jag funderar om det istället lönar sig att ha köttbiten hel i ugnen? Blir den godare då?

Andra tips?

Jag tycker att helstekt lönar sig varje gång. Det blir mycket saftigare om du gör det rätt. Kör den till 63 °C i innertemperatur i ugnen (som står på max 100°C) och ta sedan ut den och torka bort diverse snusk som sipprat ut. Stek den sedan i skithet panna runtom.

Alternativt, och om du vill impa på någon för att sedan få ligga, så gör du en rulle som beskrivs några inlägg upp i tråden.
Citera
2013-03-08, 17:52
Medlem
Stenulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag skulle förkoka i några minuter, bara så att soppan inte skulle råka få smak av rå potatis, och så att potatisen inte kokar sönder om du har i dem från början.

Tack, det verkar bli perfa! Middag om 5min
Citera
2013-03-08, 18:14
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag tycker att helstekt lönar sig varje gång. Det blir mycket saftigare om du gör det rätt. Kör den till 63 °C i innertemperatur i ugnen (som står på max 100°C) och ta sedan ut den och torka bort diverse snusk som sipprat ut. Stek den sedan i skithet panna runtom.

Alternativt, och om du vill impa på någon för att sedan få ligga, så gör du en rulle som beskrivs några inlägg upp i tråden.

Tack för tipset men har ingen termometer här, den är rätt tunn, hur länge ca. ?
Citera
2013-03-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Tack för tipset men har ingen termometer här, den är rätt tunn, hur länge ca. ?

Jag kör aldrig på tid. Ledsen, men kan inte hjälpa då. Det beror så otroligt mycket på vad du har för temp på ugnen och dessvärre så är de flesta ugnarna ganska dåliga på under 200°. Electrolux t ex garanterar inte att temp stämmer under 200 °C på de flesta av sina ugnar. De ugnarna de garanterar för kostar månadslöner, flera.
Citera
2013-03-08, 22:51
Har gjort en chili som jag ska ha till tacos imorgon men den är lite för "rinnig"/"vattning" för mitt tycke. Alltså att det är för mycket vätska i chilin. Hur löser jag det på bästa sätt? Hälla bort lite av vätskan? Låta chilin stå och puttra ett tag till (den är färdig om man säger så)? Att försöka reda av den med lite mjöl känns onödig då det är mängden vätska jag vill minska och inte göra den tjockare.
Citera
2013-03-08, 23:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Har gjort en chili som jag ska ha till tacos imorgon men den är lite för "rinnig"/"vattning" för mitt tycke. Alltså att det är för mycket vätska i chilin. Hur löser jag det på bästa sätt? Hälla bort lite av vätskan? Låta chilin stå och puttra ett tag till (den är färdig om man säger så)? Att försöka reda av den med lite mjöl känns onödig då det är mängden vätska jag vill minska och inte göra den tjockare.
Om du har den i kastrull nu, häll över den i nått vidare kokkärl, som en stek- eller traktörpanna och koka in vätskan. Om du använder dig av ett vitt kärl så tar det inte mer än några minuter att koka bort överflödig vätska. Om du häller bort den, så häller du även bort smak, och redning har ingen plats i en chili till tacos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in