Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-11, 07:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Jag har åtagit mig en på tog för krävande uppgift! Jag har en sockerkaka på gräddning i ugnen nu nämligen, och jag glömde ha i 1 dl vatten! Receptet jag gick efter var; 2 ägg, 3 dl mjöl, 50 g smör, 2,5 dl socker och en gnutta kanel.
Kommer hela skiten att bli oätbar för att jag glömde vattnet?
Det bör ha gått bra ändå eller hur?

~Paul~
Citera
2009-08-11, 07:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Jag har åtagit mig en på tog för krävande uppgift! Jag har en sockerkaka på gräddning i ugnen nu nämligen, och jag glömde ha i 1 dl vatten! Receptet jag gick efter var; 2 ägg, 3 dl mjöl, 50 g smör, 2,5 dl socker och en gnutta kanel.
Kommer hela skiten att bli oätbar för att jag glömde vattnet?
Var det ätbart?

Finns sockerkaka recept som inte har vätska i sig, dessa brukar flyta ut i värmen och bli okey.
Dock kanske lite kompaktare.

Men vatten i sockerkaka recept, det har jag aldrig haft utan kokt mjölk oftast.
Är vatten vanligt för sockerkaka?
Citera
2009-08-11, 07:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Var det ätbart?

Finns sockerkaka recept som inte har vätska i sig, dessa brukar flyta ut i värmen och bli okey.
Dock kanske lite kompaktare.

Men vatten i sockerkaka recept, det har jag aldrig haft utan kokt mjölk oftast.
Är vatten vanligt för sockerkaka?
Det finns många recept. En del med vatten i. Jag kör med citronaft, ca ½ dl.

~Paul~
Citera
2009-08-11, 07:45
Medlem
existentialisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Inga problem. Lycka till och hör av dig med resultatet!

~Paul~
Resultaten blev goda, första gången på år jag lagar mat på riktigt och polaren tyckte om det, han trodde faktiskt inte på att det vad jag som laga maten. För du ser herr Paul, en vanlig matvecka för mig består av baguetter,färdiggrillade kycklingar, pizzor och soldatens ärtsoppa...Men detta blev riktigt gott, köpte till öl och potatissallad också. Tillsammans med filmen så blev det en riktigt go kväll Tack ännu en gång för hjälpen paul! Skulle lagt upp bild på maten om jag hade en duglig kamera..
Citera
2009-08-11, 08:03
Medlem
Tjena. Jag tänkte göra lite bröd men mäktar inte med att gegga runt med deg, eller att rengöra maskiner i 5 timmar. Jag har letat efter ett simpelt recept på bröd man gör av smet istället för deg, som typ sockerkaka. Jag har dock inte hittat något så jag tänkte höra om det går att ta typ vilket recept som helst och sedan bara ha ner vätska/mindre mjöl, och sen köra på? Sockerkaka har man ju ägg i, men det finns dock inte hemma. Är det ett måste?
Citera
2009-08-11, 08:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av existentialism
Resultaten blev goda, första gången på år jag lagar mat på riktigt och polaren tyckte om det, han trodde faktiskt inte på att det vad jag som laga maten. För du ser herr Paul, en vanlig matvecka för mig består av baguetter,färdiggrillade kycklingar, pizzor och soldatens ärtsoppa...Men detta blev riktigt gott, köpte till öl och potatissallad också. Tillsammans med filmen så blev det en riktigt go kväll Tack ännu en gång för hjälpen paul! Skulle lagt upp bild på maten om jag hade en duglig kamera..
Det var ju fina nyheter. Grattis!

Ingen orsak att tacka!

~Paul~
Citera
2009-08-11, 08:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Tjena. Jag tänkte göra lite bröd men mäktar inte med att gegga runt med deg, eller att rengöra maskiner i 5 timmar. Jag har letat efter ett simpelt recept på bröd man gör av smet istället för deg, som typ sockerkaka. Jag har dock inte hittat något så jag tänkte höra om det går att ta typ vilket recept som helst och sedan bara ha ner vätska/mindre mjöl, och sen köra på? Sockerkaka har man ju ägg i, men det finns dock inte hemma. Är det ett måste?
Nej, ägg är inte obligatoriskt. Det enklaste brödet du kan baka är på endast mjöl salt, en nypa socker och vatten, ett s k flatbröd. Det gör du i en vanlig stekpanna. Om du vill lyxa till det så kan du tillföra lite bakpulver för att få in luft i brödet.

~Paul~
Citera
2009-08-11, 08:46
Medlem
Citat:
Nej, ägg är inte obligatoriskt. Det enklaste brödet du kan baka är på endast mjöl salt, en nypa socker och vatten, ett s k flatbröd. Det gör du i en vanlig stekpanna. Om du vill lyxa till det så kan du tillföra lite bakpulver för att få in luft i brödet.

~Paul~

De platta grejerna? Det låter som obligatorisk kavling på dem istället :P Det jag hade hoppats på var att slippa gräva med händerna i det. Alltså bara hälla ner det i en form och sedan skiva upp det när det svalnat. Hur receptet ser ut i övrigt har ingen större betydelse bara det är ingredienser som man kan få tag på i en vanlig ICA-butik typ.
Citera
2009-08-11, 08:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
De platta grejerna? Det låter som obligatorisk kavling på dem istället :P Det jag hade hoppats på var att slippa gräva med händerna i det. Alltså bara hälla ner det i en form och sedan skiva upp det när det svalnat. Hur receptet ser ut i övrigt har ingen större betydelse bara det är ingredienser som man kan få tag på i en vanlig ICA-butik typ.
Blir nog svårt utan att behöva använda händerna. Du måste ju fixa deg på något sätt. Denna skall sedan formas, jäsas och gräddas. Du kan enligt min åsikt inte undvika att använda händerna.

~Paul~
Citera
2009-08-11, 10:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Minimalt med arbete - men det tar lite tid:
http://paindemartin.blogspot.com/2009/06/andra-forsoket-i-en-kastrull.html
Citera
2009-08-11, 18:36
Medlem
Citat:
Blir nog svårt utan att behöva använda händerna. Du måste ju fixa deg på något sätt. Denna skall sedan formas, jäsas och gräddas. Du kan enligt min åsikt inte undvika att använda händerna.

~Paul~

Tänkte mest att eftersom det finns brödformar så borde det ju finnas någon form av bröd som man kan göra i den

Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Minimalt med arbete - men det tar lite tid:
http://paindemartin.blogspot.com/2009/06/andra-forsoket-i-en-kastrull.html

Super. Det var nått sånt jag letade efter. Nu hade jag ju brödformen redo, men en gryta duger fint det med
Citera
2009-08-11, 19:15
Medlem
hur fan gör man en woksås?

Jag brukar köra med fina såspåsar när jag gör wok vanligtvis, men någon sådan finns inte att tillgå i afton!

Jag har soja hemma, vilket jag antar är en grund i woksås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in