Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-02, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birdonthewire
Det står ju alltid på glassförpackningar att de ej ska förvaras i frysfack utan bara i "riktig" frys - jag har dock haft en halvliter glass i mitt frysfack sedan i fredags - är den okej eller inte okej att äta nu, tre dagar senare?

Jag är tacksam för ett snabbt svar.. Sötsugen.

Haha! Det får väl bära eller brista! glass är glass! Klart det går att äta
Citera
2009-03-02, 22:15
Medlem
Tack för era snabba svar - ni räddade min måndagskväll!
Citera
2009-03-05, 17:43
Medlem
Evil-Eyes avatar
Tzatsiki utan citron?

Håller på att göra en tzatsiki men upptäckte till min fasa att jag inte hade någon citron hemma, vad kan jag ta istället?
Fungerar vitvinsvinäger?
Det är det enda syrliga jag kan komma på att jag har hemma eller måste jag ta mig till affären en gång till?
Citera
2009-03-05, 17:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Eye
Håller på att göra en tzatsiki men upptäckte till min fasa att jag inte hade någon citron hemma, vad kan jag ta istället?
Fungerar vitvinsvinäger?
Det är det enda syrliga jag kan komma på att jag har hemma eller måste jag ta mig till affären en gång till?
Ja
Citera
2009-03-05, 17:47
Bannlyst
Citat:
Fungerar vitvinsvinäger?

Hmm... Jag brukar inte använda mig av citron i min tsatziki... Mina ingredienser är bara gurka, grekisk yoghurt, vitlök, olivolja, salt och lite cayennepeppar. Men vitvinsvinäger kanske kan fungera om man nu ska ha nåt syrligt i också.
Citera
2009-03-05, 17:54
Medlem
Evil-Eyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xantha79

Hmm... Jag brukar inte använda mig av citron i min tsatziki... Mina ingredienser är bara gurka, grekisk yoghurt, vitlök, olivolja, salt och lite cayennepeppar. Men vitvinsvinäger kanske kan fungera om man nu ska ha nåt syrligt i också.

Cayennepeppar var nytt, inget jag vågar mig på idag dock.
Har du inget syrligt i alls? jag tycker det är hela grejjen med tzatsiki, blandningen mellan syrligheten, vitlöken och youghurtheten

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja
Fint, då kör vi på det. Håll i hatten!
Citera
2009-03-05, 18:06
Bannlyst
Citat:
Cayennepeppar var nytt, inget jag vågar mig på idag dock.
Har du inget syrligt i alls? jag tycker det är hela grejjen med tzatsiki, blandningen mellan syrligheten, vitlöken och youghurtheten

Fint, då kör vi på det. Håll i hatten!

Ja jag har en liten gnutta cayenne bara. tycker det blir gott. Ska prova med lite citron nästa gång. Det kanske blir kanon!
Citera
2009-03-05, 18:43
Medlem
klybans avatar
Jag kör min bara med gurka(saltar gurkan för ta bort vätska 30-60min), vitlök, avrunnen yoghurt och svartpeppar.
Citera
2009-03-05, 19:31
Medlem
klybans avatar
Ska göra curry gryta idag med kyckling.
Men kycklingen luktar lätt brända fjädrar, hoppas verkligen att det går att krydda bort :s

Har köpt detta märke flera ggr(Finess eller nått sånt) och aldrig haft denna lukt :/
Vet när vi slaktade ankor och gäss, så fanns denna definitivt med och inte smakade.
Men samtidigt så fullkomligt hatar jag denna lukt.
Citera
2009-03-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag kör min bara med gurka(saltar gurkan för ta bort vätska 30-60min), vitlök, avrunnen yoghurt och svartpeppar.

Oj, värst vad avancerade alla är. Själv använder jag endast crème fraîche, vitlök och gurka. Pressar vitlöken och river gurkan, vänder ned det i crème fraîchen och låter stå i 10-20 minuter. Kanske får ta och testa någon mer avancerad variant, men för mig är det balansen mellan gurkan och vitlöken som är intressant.
Citera
2009-03-06, 12:30
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoq
Oj, värst vad avancerade alla är. Själv använder jag endast crème fraîche, vitlök och gurka. Pressar vitlöken och river gurkan, vänder ned det i crème fraîchen och låter stå i 10-20 minuter. Kanske får ta och testa någon mer avancerad variant, men för mig är det balansen mellan gurkan och vitlöken som är intressant.

Gurkan saltar man ju lätt för att få ur vätskan, vilket är att föredra!

Köp turkyoghurt också, då är det bara att skala, gröpa ur gurkan samt riva den, salta lätt när den hänger i ett durkslag/sil, vänta 30-60min.
Riva/hacka/pressa vitlöken och blanda allt, smaka av med litet salt och peppar, sedan låta den stå och mogna ett tag! Voilá!
Citera
2009-03-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Gurkan saltar man ju lätt för att få ur vätskan, vilket är att föredra!

Köp turkyoghurt också, då är det bara att skala, gröpa ur gurkan samt riva den, salta lätt när den hänger i ett durkslag/sil, vänta 30-60min.
Riva/hacka/pressa vitlöken och blanda allt, smaka av med litet salt och peppar, sedan låta den stå och mogna ett tag! Voilá!

Ja, fast jag brukar vara så hungrig att jag inte hinner bry mig.

Jag gjorde tzatsiki alldeles nyss. Jag hade ingen turkyoghurt, för jag var på närbutiken och handlade idag, men jag körde hälften crème fraîche och hälften gräddfil, riven gurka, som jag saltade och pressade ur på 5 minuter, fyra rivna vitlöksklyftor, lite olivolja, lite citronsaft och peppar. Salt struntade jag i, då jag ändå saltade av gurkan, och så är jag väl inte precis någon saltfantast heller.

Det blev rejält mycket godare än den nedskalade varianten jag brukar göra. Kommer att fortsätta med den lite mer avancerade varianten i framtiden. Ska dock göra den lite långsammare nästa gång, och med turkyoghurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in