Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-07, 13:49
Medlem
MiniGangsters avatar
Tjenare, tänkte steka kycklingfiléer idag, men jag vill gärna ha några tips på nån god kryddning, vill inte stå i flera timmar och förbereda utan bara några/någon krydda man kan hälla på medan man steker de.

Testade svartpeppar(eller vitpeppear, kommer inte ihåg) igår och de smakade uhm, annorlunda..

Några tips? Som sagt, något som går snabbt och kan göra medan man steker kycklingfiléerna.
Citera
2009-08-10, 15:22
Medlem
existentialisms avatar
Jag lagar aldrig mat, så den här frågan kommer låta dum. Jag har en genomfryst "garlic pepper steak" i frysen. Hade tänkt lägga den i ugnen, frågan är då hur gör jag? vet inte ens hur jag får bort frosten med micron. Uppskattar ett svar så snabbt som möjligt!
Citera
2009-08-10, 15:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av existentialism
Jag lagar aldrig mat, så den här frågan kommer låta dum. Jag har en genomfryst "garlic pepper steak" i frysen. Hade tänkt lägga den i ugnen, frågan är då hur gör jag? vet inte ens hur jag får bort frosten med micron. Uppskattar ett svar så snabbt som möjligt!
Hur stor är biten?

~Paul~
Citera
2009-08-10, 15:27
Medlem
existentialisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hur stor är biten?

~Paul~
1.072kg
Citera
2009-08-10, 15:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1.072kg
OK, då handlar det inte om enstaka skivor. Du kan i så fall köra den som en hel stek i ugnen eller skiva den och steka hastigt i panna. Vilket du väljer har att göra med personliga preferenser.

Du bör dock tina köttbiten först för att uppnå bäst stekresultat. Det går visserligen att köra in en fryst köttbit direkt in i ugnen men det är inget som jag rekommenderar för nybörjare. Har du en stektermometer?

~Paul~
Citera
2009-08-10, 15:36
Medlem
existentialisms avatar
Citat:
OK, då handlar det inte om enstaka skivor. Du kan i så fall köra den som en hel stek i ugnen eller skiva den och steka hastigt i panna. Vilket du väljer har att göra med personliga preferenser.

Du bör dock tina köttbiten först för att uppnå bäst stekresultat. Det går visserligen att köra in en fryst köttbit direkt in i ugnen men det är inget som jag rekommenderar för nybörjare. Har du en stektermometer?

~Paul~
Nope. Jag tina den i 10min i micron..tänkte lägga den i ugnen nu, vet inte hur länge eller på vilken grad..Jag kan lika mycket om matlagning som jag kan om smink...
Citera
2009-08-10, 15:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nope. Jag tina den i 10min i micron..tänkte lägga den i ugnen nu, vet inte hur länge eller på vilken grad..Jag kan lika mycket om matlagning som jag kan om smink...
10 minuter?!? Har du kört på full effekt?????

~Paul~
Citera
2009-08-10, 15:38
Medlem
existentialisms avatar
Citat:
10 minuter?!? Har du kört på full effekt?????

~Paul~
Tinn-mode på micron..Snöflingan.
Citera
2009-08-10, 15:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tinn-mode på micron..Snöflingan.
OK, i så fall är inte köttet tinat på långa vägar! Du har endast gett det en skjuts framåt.

Gör så här. Slå in köttet i en kökshandduk, placera det på ett fat och kör in den tillbaka in i micron på lägsta effekt. Tina nu köttet i ca 25 minuter. Testa sedan med en nål huruvida centrumdelen är fryst eller tinad. Om nålen går igenom utan motstånd så är biten tinad.

Hetta under tiden upp ugnen till ca 125 grader. Inte mer!

När köttbiten är tinad och safterna från den från fabriken pålagda marinaden och kondensen sitter i handduken så torkar du köttbiten en gång till med hushållspapper.

Hetta nu upp en stekpanna på plattan, lägg i 2 msk matolja och en msk smör (äkta). Placera sedan i hela köttet och bryn det runt om så att det erhåller en fin, brun yta.

Ta fram en ugnssäker form, skvätt i ca 2 dl vatten och lägg i köttet. Lägg på locket och kör in biten i ugnen på de tidigare förinställda 125 graderna.

Grädda i ugnen tills innertemperaturen är ca 52 grader om du vill ha köttet blodigt i mitten, dvs "medium rare". Låt köttet vila i aluminiumfolie efter att du tagit ur det ur ugnen. 10 minuter räcker.

Tranchera köttet och servera med t ex klyftpotatis, hasselbackpotatis, pommes, bakpotatis eller mos.

En god grönsallat till och ett glas öl får avsluta det hela.

~Paul~
Citera
2009-08-10, 15:59
Medlem
existentialisms avatar
Citat:
OK, i så fall är inte köttet tinat på långa vägar! Du har endast gett det en skjuts framåt.

Gör så här. Slå in köttet i en kökshandduk, placera det på ett fat och kör in den tillbaka in i micron på lägsta effekt. Tina nu köttet i ca 25 minuter. Testa sedan med en nål huruvida centrumdelen är fryst eller tinad. Om nålen går igenom utan motstånd så är biten tinad.

Hetta under tiden upp ugnen till ca 125 grader. Inte mer!

När köttbiten är tinad och safterna från den från fabriken pålagda marinaden och kondensen sitter i handduken så torkar du köttbiten en gång till med hushållspapper.

Hetta nu upp en stekpanna på plattan, lägg i 2 msk matolja och en msk smör (äkta). Placera sedan i hela köttet och bryn det runt om så att det erhåller en fin, brun yta.

Ta fram en ugnssäker form, skvätt i ca 2 dl vatten och lägg i köttet. Lägg på locket och kör in biten i ugnen på de tidigare förinställda 125 graderna.

Grädda i ugnen tills innertemperaturen är ca 52 grader om du vill ha köttet blodigt i mitten, dvs "medium rare". Låt köttet vila i aluminiumfolie efter att du tagit ur det ur ugnen. 10 minuter räcker.

Tranchera köttet och servera med t ex klyftpotatis, hasselbackpotatis, pommes, bakpotatis eller mos.

En god grönsallat till och ett glas öl får avsluta det hela.

~Paul~
Oh captain my captain...Du är ett helgon dePaul! Tack så hjärtligen
Citera
2009-08-10, 16:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Oh captain my captain...Du är ett helgon dePaul! Tack så hjärtligen
Inga problem. Lycka till och hör av dig med resultatet!

~Paul~
Citera
2009-08-11, 00:58
Bannlyst
Jag har åtagit mig en på tog för krävande uppgift! Jag har en sockerkaka på gräddning i ugnen nu nämligen, och jag glömde ha i 1 dl vatten! Receptet jag gick efter var; 2 ägg, 3 dl mjöl, 50 g smör, 2,5 dl socker och en gnutta kanel.
Kommer hela skiten att bli oätbar för att jag glömde vattnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in