Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-10-12, 12:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Har köpt Kolja ett par gånger men varje gång har det luktat nåt förbannat av den fisken. Brukar den "stinka" mer än annan fisk eller har jag bara otur att den är gammal?
Gud förbjude om man skulle glömma pappret/förpackningen den har legat i i sophinken inomhus över natten.
Samma för oss alla, det luktar inte gott.
En gång ställde jag ut en påse i trapphuset för gå ut med denna, för den var lite väl "saftig".
Så glömde jag av denna, vilket gjorde grannen ledsen då det luktade inte speciellt gott

Om du vill hitta en än godare fisk och lukta på, testa en skrubba.
De kan ibland lukta vansinnigt illa och slemmiga som tusan(beroende på vart de lever och äter fattar jag det som).
Citera
2016-10-12, 14:05
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Har köpt Kolja ett par gånger men varje gång har det luktat nåt förbannat av den fisken. Brukar den "stinka" mer än annan fisk eller har jag bara otur att den är gammal?
Gud förbjude om man skulle glömma pappret/förpackningen den har legat i i sophinken inomhus över natten.

"Koljan är en bottenlevande art"

Man skall inte äta djur som lever på att äta andra självdöda djur. Alltså borde vi inte äta gris egentligen, vilket jag gör. Men inte kräftor eller hummer.
Citera
2016-10-17, 08:36
Medlem
VaknaUpps avatar
Hallå! Snabb fråga ang korv med bröd. Har en polare som precis kommit hem från New york och där hade dom surkål på körven i olika stånd i stan enligt honom.

Men han säger att den var kall, och min fråga är om den ska serveras med varm surkål på körven eller kall? Har precis inhandlat en burk surkål men har inte hunnit testat än undrar bara om någon har erfarenhet om den skall vara varm eller kall
Citera
2016-10-17, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VaknaUpp
Hallå! Snabb fråga ang korv med bröd. Har en polare som precis kommit hem från New york och där hade dom surkål på körven i olika stånd i stan enligt honom.

Men han säger att den var kall, och min fråga är om den ska serveras med varm surkål på körven eller kall? Har precis inhandlat en burk surkål men har inte hunnit testat än undrar bara om någon har erfarenhet om den skall vara varm eller kall

Naturligtvis skall surkål på korv vara varm, eller åtminstone ljummen.
Kall surkål är inte gott.
Jag har aldrig varit med om att få kall surkål på korven varken i New York eller i Tyskland.
Citera
2016-10-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaknaUpp

Surkål kan ätas både varm och kall, det är en smaksak. ☺

Jag är sugen på att göra tonfisksallad och har då tänkt ha i följande:
Salladsblad
Ruccola
Tomater
Färsk mango
Kalamataoliver
Gari
Picklad rödlök
Ärtskott eller andra groddar
Halstrad tonfiskfilé

Min fråga är nu vad för sorts dressing som skulle passa till detta? Och borde jag lägga till/ta bort något i salladen?
Citera
2016-10-17, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shelelele

Salladsblad
Ruccola
Tomater
Färsk mango
Kalamataoliver
Gari
Picklad rödlök
Halstrad tonfiskfilé

Min fråga är nu vad för sorts dressing som skulle passa till detta? Och borde jag lägga till/ta bort något i salladen?

Känns som att du ska göra en krämig dressing när det är halstrad tonfisk.
Jag hade kört lite av mangon, ett tryck dijonsenap, ett par stänk tabasco, lite av lagen från rödlöken och mixat ut med majonnäs och ev créme fraiche/gräddfil.

Jag hade tagit bort ruccolan (ruccola är inte alls kompis med mango) och lagt på knaprigt bacon och krutonger för lite krispighet och smak.
Citera
2016-10-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shelelele

Salladsblad
Ruccola
Tomater
Färsk mango
Kalamataoliver
Gari
Picklad rödlök
Halstrad tonfiskfilé

Jag skulle fimpa den picklade rödlöken och istället föra en syrlig dressing i stol med nicoise-dressing:

1 msk äppelcidervinäger
1 msk dijonsenap
0,5 schalottenlök, superfint hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
0,5 dl finhackad bladpersilja
2 msk finhackad färsk dragon
0,5 tsk salt
nymald svartpeppar
1 dl olivolja

Kanske ner med ett par finhackade sardellfiléer i dressingen också
Citera
2016-10-18, 15:05
Medlem
Ratis avatar
När det gäller gravad lax, har det någon betydelse om man fryser in fisken före eller efter gravningen?
Citera
2016-10-18, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
När det gäller gravad lax, har det någon betydelse om man fryser in fisken före eller efter gravningen?

Grava först. Frys sen.
Citera
2016-10-18, 17:27
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Grava först. Frys sen.

Tack för svaret. Det är nog så jag alltid brukat göra faktiskt.
Egentligen behöver man väl inte frysa odlad lax men känns ändå säkrare så.
Citera
2016-10-18, 20:04
Medlem
Soxis avatar
Hur dödar man smaken på jasminris? Trodde det var för basmati jag köpte. Har lagat massa och vill trycka i mig allt.
Citera
2016-10-18, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Hur dödar man smaken på jasminris? Trodde det var för basmati jag köpte. Har lagat massa och vill trycka i mig allt.

Vad menar du egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in