Citat:
Mor din har inte helt fel, man ska helst undvika att frysa in sådant som en gång har varit fruset skall inte frysas in igen efter upptining. Bakterierelaterat samt att kvalitén direkt försämras då man fryser in. Däremot har jag hört från vissa håll att det kan vara ok OM man har tinat upp i kylen och att det inte är lång tid från det att den har tinats upp fram tills den fryses in igen. Någon får bekräfta detta.
Tinade ni upp biten innan ni käkade? Det innebär i sådana fall att för det du frågar om så tinar ni upp den en andra gång och då ska man ge fan i att frysa in igen, i alla fall inte utan att tillaga den.
Tinade ni upp biten innan ni käkade? Det innebär i sådana fall att för det du frågar om så tinar ni upp den en andra gång och då ska man ge fan i att frysa in igen, i alla fall inte utan att tillaga den.
Ja jag tänker att om man halvtinar det lite, så att det är relativt fryst i i mitten, och sedan skär i bitar och sedan fryser in igen. Går det tro?
Vi har inte käkat från biten öht. Det var ett riktigt bra jävla extrapris nere på västkusten, så vi köpte med oss. Vi höll den tinad hela vägen tillbaks hem.
Citat:
Mamma din har i princip rätt.
Det bildas iskristaller i cellerna vid infrysning som skär sönder cellväggarna.
Detta resulterar i att köttsaft kommer att rinna ut vid tillagning.
Fryser du in biten igen kommer du upprepa processen och köttet kommer att upplevas som torrare än förra gången. Det bästa att göra är som du säger tina tills du kan dela och in i frysen igen. Ju kallare frys desto mindre iskristaller (i storlek) bildas och du reducerar skadorna på cellväggarna.
Nästa gång du tillagar köttet gör det då på hög värme så köttet blir klart fort och så att den inte släpper ifrån sig så mycket köttsaft att det resulterar i att du kokar den i köttsaften.
Det bildas iskristaller i cellerna vid infrysning som skär sönder cellväggarna.
Detta resulterar i att köttsaft kommer att rinna ut vid tillagning.
Fryser du in biten igen kommer du upprepa processen och köttet kommer att upplevas som torrare än förra gången. Det bästa att göra är som du säger tina tills du kan dela och in i frysen igen. Ju kallare frys desto mindre iskristaller (i storlek) bildas och du reducerar skadorna på cellväggarna.
Nästa gång du tillagar köttet gör det då på hög värme så köttet blir klart fort och så att den inte släpper ifrån sig så mycket köttsaft att det resulterar i att du kokar den i köttsaften.
Mamma sa även att man kan tina biten, steka den hastigt runtom och sedan frysa in den. Tydligen gjorde de så på krogen förr. Eller det kanske det gör fortfarande, jag vet faktiskt inte.
Citat:
Och det här man använder en fogsvans, som är ovärderlig i köket 
Går hitta för en treittiolapp, vissa billiga byggvaruhus eller andra ställen som Jula tex.
Sen i värsta fall, så går det väl tina och sen frysa.
Men vakta köttet så det tinar så mycket att man kan använda en kniv.
Är tråkigt, och stressa köttet med tian frysa tina, gör köttet sämre.
Ta mitt råd, köp en fogsvans.

Går hitta för en treittiolapp, vissa billiga byggvaruhus eller andra ställen som Jula tex.
Sen i värsta fall, så går det väl tina och sen frysa.
Men vakta köttet så det tinar så mycket att man kan använda en kniv.
Är tråkigt, och stressa köttet med tian frysa tina, gör köttet sämre.
Ta mitt råd, köp en fogsvans.
Fogsvans och lite jävlar anamma när det är helfryst eller ska det tinas lite?
Senast redigerad av Brmc 2015-08-18 kl. 13:40.
Senast redigerad av Brmc 2015-08-18 kl. 13:40.