Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-10, 12:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSweeneyTodd
Tack för svar! Jaa på grund av dess tunnhet planerar jag nu att lätt strimla den i förväg och sen fräsa på lite snabbt innan servering i en separat panna. De får ligga i marinad i en 5timmar i alla fall så går in ordentligt
Se till köttet är rätt torrt när de åker i stekpannan och inte för mycket så pannan bli kall.
För man vill ju gärna ha lite stekyta.
Hela lövbiffskivor, hade kanske varit enklare att steka på bra.
Men sen skiva den så finns risken man dränerar ur köttsaften om det inte vilat tillräckligt.
Om du ska steka lök och paprika, så kan man göra detta mellan köttomgångarna.
Så får man lite god smak från köttet in i grönsakerna.
Citera
2015-08-10, 15:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Se till köttet är rätt torrt när de åker i stekpannan och inte för mycket så pannan bli kall.
För man vill ju gärna ha lite stekyta.
Hela lövbiffskivor, hade kanske varit enklare att steka på bra.
Men sen skiva den så finns risken man dränerar ur köttsaften om det inte vilat tillräckligt.
Om du ska steka lök och paprika, så kan man göra detta mellan köttomgångarna.
Så får man lite god smak från köttet in i grönsakerna.

Håller med och höjer ett varningens finger för att marinera tunt kött. Risken finns att det "tillagas" och blir torrt redan under marineringen. Sen stör ingredienserna i marinaden stekningen genom att kryddorna isolerar. Jag hade nog stekt lövbiffen hel utan kryddor på hög temperatur och låtit den vila med kryddorn.
Citera
2015-08-10, 16:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Håller med och höjer ett varningens finger för att marinera tunt kött. Risken finns att det "tillagas" och blir torrt redan under marineringen. Sen stör ingredienserna i marinaden stekningen genom att kryddorna isolerar. Jag hade nog stekt lövbiffen hel utan kryddor på hög temperatur och låtit den vila med kryddorn.
Man kanske ska skippa limen helt i marineringen, och ta och pressa över lite lime när man stekt.
Så slipper man den kemiska "kokningen" av köttet..

Han kanske ska fundera på en fransyska fajitas istället.
Den pallar betydligt tuffare tag.
Ungefär samma marinad, men ta bort oljan.
Och kör öl istället.
Den jag kör på denna brukar vara, vitlök, lime, spiskummin, öl och salt.
Fransyskan ner strimlad och får marinera i 24h.

Sen steker jag detta i mycket hög värme.
Sen när det är lite kvar, så åker det i paprika grön, gul och röd och strimlad lök.
Händer att jag använder lock på stekpannan det sista, så man får grönsakerna tillagade.
Eller låg värme i ugnen under tiden man steker klar resten.
Citera
2015-08-12, 00:42
Medlem
LFEs avatar
själv kör jag med citronpeppar och marinerar väldigt kort tid om köttet är riktigt tunt (2 timmar). Tar väl lite längre för citronen att bita sig in i köttet och börja verka i det tillståndet.
Citera
2015-08-12, 22:41
Medlem
Yoshi.crews avatar
Jag brukar göra lite olika pajer som t.ex kycklingpaj, köttfärs, osv. Och gör då en deg som består av mjöl, salt, smält margarin och vatten. Senast jag gjorde en sån paj så tog jag i mindre vatten i degen än vad jag brukar för det är så jobbigt och klibbigt när man ska trycka ut degen i formen pga vattnet. Men jag märkte att degen kändes hårdare och torrare när pajen var klar.

Blir det verkligen så om man inte tar i så mycket vatten eller inbillar jag mig bara att degen blir så?
Har inte riktigt förstått varför man ska ha i vatten heller, vad är fördelen med det?

Jag kommer självklart fortsätta använda vatten i deg men hade gärna velat veta varför det ska vara i egentligen.
Citera
2015-08-13, 02:35
Medlem
MeanMEs avatar
Kavlar du ut pajdegen får du inte detta problem.

Lägg in den en stund i kylen med gladpack runt tillsammans med kaveln om degen känns för kletig. Ta ut dessa och kavla snabbt ut degen strö ut lite mjöl om den har en tendens att fastna.

Tror dina problem är borta om du gör så.
Citera
2015-08-15, 22:50
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kavlar du ut pajdegen får du inte detta problem.

Lägg in den en stund i kylen med gladpack runt tillsammans med kaveln om degen känns för kletig. Ta ut dessa och kavla snabbt ut degen strö ut lite mjöl om den har en tendens att fastna.

Tror dina problem är borta om du gör så.

Tack, det har jag inte tänkt på. Brukar annars klämma ut degen i pajformen och det blir ju för jobbigt då degen fastnar på skeden hela tiden. Får testa att kavla nästa gång.
Citera
2015-08-16, 05:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Tack, det har jag inte tänkt på. Brukar annars klämma ut degen i pajformen och det blir ju för jobbigt då degen fastnar på skeden hela tiden. Får testa att kavla nästa gång.
Fastna på skeden behöver det inte göra, ha lite olja på baksidan av den så slipper du det problemet. Nu har du två lösningar
Citera
2015-08-17, 19:44
Medlem
Brmcs avatar
Jag och bruden köpte häromveckan en rejäl bit fryst oxfilé. 1.7 kg för att vara exakt. Det var billigt och vi är studenter och vi tyckte att det var lika bra att köpa på oss osv. Eftersom biten vi köpte var hel och inte kommer ätas vid ett tillfälle har jag en fråga rörande frysning.

Kan man halvtina biten, stycka upp skiten i en mer lämplig styckning, typ portionsbitar, och sedan frysa in allt igen? Morsan sa att om vi tinar den, måste den tillagas vid det tillfället. Detta är något jag betvivlar. Morsan är nämligen från Norrland och har således rätt låg kredibilitet när det kommer till kulinariska kunskaper.
Citera
2015-08-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Jag och bruden köpte häromveckan en rejäl bit fryst oxfilé. 1.7 kg för att vara exakt. Det var billigt och vi är studenter och vi tyckte att det var lika bra att köpa på oss osv. Eftersom biten vi köpte var hel och inte kommer ätas vid ett tillfälle har jag en fråga rörande frysning.

Kan man halvtina biten, stycka upp skiten i en mer lämplig styckning, typ portionsbitar, och sedan frysa in allt igen? Morsan sa att om vi tinar den, måste den tillagas vid det tillfället. Detta är något jag betvivlar. Morsan är nämligen från Norrland och har således rätt låg kredibilitet när det kommer till kulinariska kunskaper.
Mor din har inte helt fel, man ska helst undvika att frysa in sådant som en gång har varit fruset skall inte frysas in igen efter upptining. Bakterierelaterat samt att kvalitén direkt försämras då man fryser in. Däremot har jag hört från vissa håll att det kan vara ok OM man har tinat upp i kylen och att det inte är lång tid från det att den har tinats upp fram tills den fryses in igen. Någon får bekräfta detta.

Tinade ni upp biten innan ni käkade? Det innebär i sådana fall att för det du frågar om så tinar ni upp den en andra gång och då ska man ge fan i att frysa in igen, i alla fall inte utan att tillaga den.
Citera
2015-08-17, 21:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Mamma din har i princip rätt.

Det bildas iskristaller i cellerna vid infrysning som skär sönder cellväggarna.
Detta resulterar i att köttsaft kommer att rinna ut vid tillagning.
Fryser du in biten igen kommer du upprepa processen och köttet kommer att upplevas som torrare än förra gången. Det bästa att göra är som du säger tina tills du kan dela och in i frysen igen. Ju kallare frys desto mindre iskristaller (i storlek) bildas och du reducerar skadorna på cellväggarna.

Nästa gång du tillagar köttet gör det då på hög värme så köttet blir klart fort och så att den inte släpper ifrån sig så mycket köttsaft att det resulterar i att du kokar den i köttsaften.
Citera
2015-08-17, 22:58
Medlem
klybans avatar
Citat:

Och det här man använder en fogsvans, som är ovärderlig i köket
Går hitta för en treittiolapp, vissa billiga byggvaruhus eller andra ställen som Jula tex.

Sen i värsta fall, så går det väl tina och sen frysa.
Men vakta köttet så det tinar så mycket att man kan använda en kniv.
Är tråkigt, och stressa köttet med tian frysa tina, gör köttet sämre.

Ta mitt råd, köp en fogsvans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in