Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-19, 15:42
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Gari kanske?

Nej. skulle givetvis skrivit att det inte var gari. tack ändå
Citera
2011-11-19, 15:47
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Ibland när jag köper sushi får man någon sorts kål som ligger i något rödaktigt som tillbehör, någon som har en aning om vad det är?

(ja jag är medveten om att man kan fråga när man handlar)

Chansning: Kimchi?
Citera
2011-11-19, 15:47
Medlem
Fickludds avatar
Rotfrukter är utmärkt mat till låg kostnad. Tärna ner potatis, lök, rotselleri, morötter, palsternacka, fänkål och vad du vill. Koka några minuter med en buljongtärning. Frys in buljongen till senare soppor.

Stek grönsakspytten med vitlök och ät en god middag. Någon dag senare blandar man ner stekta falukorvstärningar och steker på pytten igen. Till detta är det gott med en dipp på gräddfil, pressad vitlök, salladskrydda och lite vad man vill. Supergott och superbilligt.
Citera
2011-11-19, 16:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Rotfrukter är utmärkt mat till låg kostnad. Tärna ner potatis, lök, rotselleri, morötter, palsternacka, fänkål och vad du vill. Koka några minuter med en buljongtärning. Frys in buljongen till senare soppor.

Stek grönsakspytten med vitlök och ät en god middag. Någon dag senare blandar man ner stekta falukorvstärningar och steker på pytten igen. Till detta är det gott med en dipp på gräddfil, pressad vitlök, salladskrydda och lite vad man vill. Supergott och superbilligt.
Håller absolut med. Kanske det finns någon tråd som riktar sig till de som vill ge tips om god och billig mat?
Citera
2011-11-19, 17:31
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Chansning: Kimchi?

Tror inte det heller. eftersom jag antar att kimchi inte direkt är knaprig.

Kanske bara är något våran lokala sushininja pysslar med.
Citera
2011-11-19, 18:22
Medlem
zepofans avatar
Kokade chili i går men blev inte riktigt nöjd. Det är något som saknas men jag vet inte riktigt vad.
Jag gjorde så här:
Brynte 1 kg högrev i bitar i en järngryta, skar ner tre lökar, två paprikor, en skvätt mörk oxfond, salt, svartpeppar och lite vatten och lät det koka ca 3-4 h. Kryddade sedan med 2 st röd chili, tre klyftor vitlök, en skvätt grön tabasco, en halv tsk kakao, ett uns kanel, lite spiskumin, lite vanlig kummin. Kokade ca en timme till. Fortfarande inte nöjd, slog i en sexa rökig whisky men det gjorde ingen nytta.
Vad ska jag göra för att få en fyllig smak? Går det här att rädda?
Citera
2011-11-19, 18:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kokade chili i går men blev inte riktigt nöjd. Det är något som saknas men jag vet inte riktigt vad.
Jag gjorde så här:
Brynte 1 kg högrev i bitar i en järngryta, skar ner tre lökar, två paprikor, en skvätt mörk oxfond, salt, svartpeppar och lite vatten och lät det koka ca 3-4 h. Kryddade sedan med 2 st röd chili, tre klyftor vitlök, en skvätt grön tabasco, en halv tsk kakao, ett uns kanel, lite spiskumin, lite vanlig kummin. Kokade ca en timme till. Fortfarande inte nöjd, slog i en sexa rökig whisky men det gjorde ingen nytta.
Vad ska jag göra för att få en fyllig smak? Går det här att rädda?

Lite mer buljong kanske? Man kan också använda lite liquid smoke i chili, om man är lite oortodoxt lagd. Det är gott!
Citera
2011-11-19, 18:53
Medlem
[QUOTEconstant]Det blir det säkert! Mitt favoritrecept är "Ta allt som är gott i skafferi, frys och kyl, och sjud väldigt länge."[/quote]

Måste säga att det blev bättre än jag trodde! Hade ingen gul lök ( ) hemma, så jag slängde i lite rödlök och purjo istället, nästa helg ger jag mig nog på det igen, men då ska jag fixa lite ben och annat gott samt göra i 2 kastruller! Blev så sjukt lite, runt halvlitern men den är iallafall väldigt smakrik och koncentrerad.
Citera
2011-11-19, 19:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Kokade chili i går men blev inte riktigt nöjd.

Choklad? Lite svårt att säga utifrån beskrivningen....
Citera
2011-11-19, 22:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Choklad? Lite svårt att säga utifrån beskrivningen....
Ja, jag vet att det är skitsvårt att säga vad som inte blev bra och att beskriva en smak, tänkte om det var nått basic jag missat.
Vad menar du med "choklad?" Menar du att det verkar konstigt eller att jag missat att ha i choklad? Kakao har jag haft i iaf. Det jag (tror) att jag saknar är den där djupa umamismaken.
Citera
2011-11-20, 08:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ja, jag vet att det är skitsvårt att säga vad som inte blev bra och att beskriva en smak, tänkte om det var nått basic jag missat.
Vad menar du med "choklad?" Menar du att det verkar konstigt eller att jag missat att ha i choklad? Kakao har jag haft i iaf. Det jag (tror) att jag saknar är den där djupa umamismaken.

Sant, jag tänkte mer choklad (mörk), men kako är ju egentligen samma smak.
Kan de vart nåt med chilin (frukten eller vad det nu är) som säkert kan variera lite. Har du provat receptet tidigare, så är det ju nåt som ändrats.

Chipotle, öl (i grytan inte i kocken) skulle kunna lyfta den lite.
Citera
2011-11-20, 09:52
Medlem
christerys avatar
Citat:

Snokat lite... Kunde inte ändra mitt inlägg så det får bli ett till. Du har väl snokat i https://www.flashback.org/t1406460

Kan det vara nåt enkelt som saknas... Det brukar vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in