Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-05, 14:41
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Ska bjuda en polare på trevlig lunch o tänkte satsa på hemmagjord ravioli! Ska därför göra pasta för första ggn. Och jag behöver lite vägledning:

1. Vad ska jag tänka på generellt?
2. Jag har ingen pastamaskin, utan tänker kavla degen. Bör jag överge projektet direkt?
3. Har ni några förslag på grymma fyllningar?
4. Kan jag göra raviolin på morgon, förvara i kylen o sedan koka när gästen anländer till lunch?
5. Ung hur länge bör ravioli koka?

Tryffel är vansinnigt gott, känns dessutom lite lyxigt. Smaksätt fyllningen med finhackad tryffel samt en bra tryffelolja.
Citera
2009-08-05, 16:27
Bannlyst
Mat-tragedi

Min fru delar inte riktigt mitt matintresse, men skulle överraska mig med kyckling och currysås när jag kom hem från jobbet.
Kycklingen var jättegod - såsen smakade för jävligt.
Det visade sig att vi inte hade någon kycklingfond hemma, så hon tog den enda hon hittade.
Fiskfond.
Citera
2009-08-05, 16:32
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Min fru delar inte riktigt mitt matintresse, men skulle överraska mig med kyckling och currysås när jag kom hem från jobbet.
Kycklingen var jättegod - såsen smakade för jävligt.
Det visade sig att vi inte hade någon kycklingfond hemma, så hon tog den enda hon hittade.
Fiskfond.
Men va? Det måste väl tom hon fatta att det inte är något vidare alternativ? Det är som som att göra omelett på kaviar. Ägg som ägg...
Citera
2009-08-05, 17:19
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Men va? Det måste väl tom hon fatta att det inte är något vidare alternativ? Det är som som att göra omelett på kaviar. Ägg som ägg...

Då vet jag vad frukosten blir imorrn!
Citera
2009-08-05, 18:01
Medlem
Elak trollkarls avatar
På diskbänken ligger skalad, skivad, okokt potatis som legat där i 20 timmar (jag glömde lägga in det som blev över sedan igår, märkte det nu), som jag hade tänkt använda till middagen nu ikväll. Den ser lite svettig ut, men annars ser den helt OK. Går den att använda? Jag tvekar på att den är direkt skadlig att äta, men det är snarare smaken jag oroar mig för - jag vill inte förbereda potatisen för att märka att den smakar skit när middagen senare är klar att servera, så att säga.
Citera
2009-08-05, 18:02
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elak trollkarl
På diskbänken ligger skalad, skivad, okokt potatis som legat där i 20 timmar (jag glömde lägga in det som blev över sedan igår, märkte det nu), som jag hade tänkt använda till middagen nu ikväll. Den ser lite svettig ut, men annars ser den helt OK. Går den att använda? Jag tvekar på att den är direkt skadlig att äta, men det är snarare smaken jag oroar mig för - jag vill inte förbereda potatisen för att märka att den smakar skit när middagen senare är klar att servera, så att säga.
Skölj av dem i riktigt kallt vatten för att få bort ev skit så ska du nog vara safe. Potatis tappar inte smak så fort ens om man skalar den.
Citera
2009-08-05, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Jag flabbar fortfarande åt jämförelsen. Men en småländsk kocka är lite sur...
Citera
2009-08-05, 19:59
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag flabbar fortfarande åt jämförelsen. Men en småländsk kocka är lite sur...
Haha. Du får väl framför mina ursäkter men det ÄR faktiskt jävligt dumt. Lite som att laga punka med en slaggurka om vi nu ska fortsätta de dumma jämförelserna
Citera
2009-08-06, 22:50
Medlem
BridgeRocks avatar
Någon som har tips på en lyxigare pastaanrättning? Jag brukar inte så ofta laga mer än de som är standard.

Hade tänkt att ha en liten 3-rätters middag här i helgen, med Italienskt tema och någon form av pasta som huvudrätt.

En sak som jag funderar på är gratinerade cannelloni(av egengjord pasta) med någon god fyllning och kanske en lättare sås till, vad säger ni om det? Kanske inte allt för lyxigt, men inte allt för vanligt att folk äter det.

Kan samtidigt ta emot tips på ett gott vitt vin i den lägre prisklassen, som passar till detta. Gärna italienskt.
Citera
2009-08-07, 10:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeRock
Någon som har tips på en lyxigare pastaanrättning? Jag brukar inte så ofta laga mer än de som är standard.

Hade tänkt att ha en liten 3-rätters middag här i helgen, med Italienskt tema och någon form av pasta som huvudrätt.

En sak som jag funderar på är gratinerade cannelloni(av egengjord pasta) med någon god fyllning och kanske en lättare sås till, vad säger ni om det? Kanske inte allt för lyxigt, men inte allt för vanligt att folk äter det.

Kan samtidigt ta emot tips på ett gott vitt vin i den lägre prisklassen, som passar till detta. Gärna italienskt.
Pasta Vongole är en ganska trevlig och inte alltför komplicerad rätt.

~Paul~
Citera
2009-08-07, 11:47
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Pasta Vongole är en ganska trevlig och inte alltför komplicerad rätt.

~Paul~
Tyvärr så är en av dom tilltänkta gästerna allergisk mot fisk- & skaldjur.
Citera
2009-08-07, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeRock

Cannelonin är kanon att ha som förrätt.
Jag brukar chocka folk med äkta italiensk köttfärssås.
När man säger att det blir köttfärssås blir det lite artigt hummande. När de smakar brukar det bli jubel.

2 pkt bacon
2 vitlöksklyftor
fem bitar stjälkselleri
lök

1 kg köttfärs
1 kg krossade tomater
En flaska (!) rödvin
Örtkryddor
Salt och peppar

Börja med att fräsa de översta ingridienserna och ta försiktigt bort allt.
Stek köttfärsen i fettet från baconet och tillsätt tomater och rödvin.
Låt puttra (ha plattan på ettan) i minst fyra timmar. Tillsätt örtkryddorna på slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in