Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-25, 15:29
  #11461
Medlem
SunWukongs avatar
Hej!

Köpte en billig stålwok på asiatlivs och antog att jag behövde förbereda den innan jag började laga mat.

Jag hittade en guide (http://www.foodservicewarehouse.com/...-season-a-wok/) och började rengöra woken med diskmedel och tvättsvamp. Sen sköljde jag ut den och fyllde den med vatten och placerade den på spisen.

Märkte efter en stund att det luktade underligt i köket och såg att vattnet i woken blivit lite gulaktigt. Hällde då ur vattnet och sköljde av woken. Men woken ser nu ut så här.

http://i.imgur.com/UDW43tk.jpg

Har jag redan förstört den eller går det att fixa?
Citera
2016-04-25, 18:05
  #11462
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Hej!

Köpte en billig stålwok på asiatlivs och antog att jag behövde förbereda den innan jag började laga mat.

Jag hittade en guide (http://www.foodservicewarehouse.com/...-season-a-wok/) och började rengöra woken med diskmedel och tvättsvamp. Sen sköljde jag ut den och fyllde den med vatten och placerade den på spisen.

Märkte efter en stund att det luktade underligt i köket och såg att vattnet i woken blivit lite gulaktigt. Hällde då ur vattnet och sköljde av woken. Men woken ser nu ut så här.

http://i.imgur.com/UDW43tk.jpg

Har jag redan förstört den eller går det att fixa?
Det är nog ingen fara med det där, ta lite stålull och ta bort det bara och fyll på med vatten igen och koka upp och kolla att du fått bort allt antioxidationsmedel ur pannan.

Det kommer fixa sig.
Citera
2016-04-26, 13:06
  #11463
Medlem
lugna ner digs avatar
Köpte delade tjocka revben av gris jag tänkte förkoka (brukar inte förkoka men känner för det nu) och sedan lägga en rub på. Det bör väl vara okej att frysa in förkokade ribs med rub och sedan bara tina långsamt innan tillagning? Aldrig gjort så tidigare, bör vara ok tänker jag men ville dubbelkolla först
Citera
2016-04-26, 15:07
  #11464
Medlem
Hur lång tid tar det att värma upp ett gäng rumstempererade kokta normalstora fasta potatisar i kokhett vatten?

Finns inget tråkigare än mikrade potatisar, så tänkte köra den metoden. Vad tror ni? Teoretiskt intressant fråga. 10 sek? 1 min?
Citera
2016-04-26, 17:20
  #11465
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObotligtFrisk
Hur lång tid tar det att värma upp ett gäng rumstempererade kokta normalstora fasta potatisar i kokhett vatten?

Finns inget tråkigare än mikrade potatisar, så tänkte köra den metoden. Vad tror ni? Teoretiskt intressant fråga. 10 sek? 1 min?
Aldrig gjort det men 2-3 minuter låter rimligt.

Har du en potatissticka av metall hade jag ångkokat dem i ett durkslag i en gryta med locket på för att slippa riskera de blir vattniga. Då är det ju bara att köra ner stickan i potatisen och känna av den på tungan om potatisen är varm nog.
Citera
2016-04-26, 18:51
  #11466
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Köpte delade tjocka revben av gris jag tänkte förkoka (brukar inte förkoka men känner för det nu) och sedan lägga en rub på. Det bör väl vara okej att frysa in förkokade ribs med rub och sedan bara tina långsamt innan tillagning? Aldrig gjort så tidigare, bör vara ok tänker jag men ville dubbelkolla först

Självklart är det OK
Citera
2016-04-26, 18:52
  #11467
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Aldrig gjort det men 2-3 minuter låter rimligt.

Har du en potatissticka av metall hade jag ångkokat dem i ett durkslag i en gryta med locket på för att slippa riskera de blir vattniga. Då är det ju bara att köra ner stickan i potatisen och känna av den på tungan om potatisen är varm nog.

Bra tänkt.
Mycket trevligare att värma potatisen i kokvatten. 3-4 minuter räcker lätt.
Citera
2016-04-28, 00:35
  #11468
Medlem
Det är ju alltid gott när man blandar många olika smaker i en rätt, men nåt slog mig just att om man blandar nåt i en sås/nånting flytande så är man mer begränsad i hur pass mycket man kan sträcka ut smakerna jämfört med om man separerat de olika smakerna i olika delar av rätten. T.ex, om man vill uttrycka syrlighet och sötma på samma gång, funkar det så väl i en sås? Hur begränsad är man att sträcka ut smaker i en enskild sås? Jag vet inte, detta är mest en tankegång jag fick och jag undrar om nån mer erfaren kanske förstår vad jag menar och kan utveckla det hela.
Citera
2016-04-28, 02:01
  #11469
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
T.ex, om man vill uttrycka syrlighet och sötma på samma gång, funkar det så väl i en sås?
Visst, testa exempelvis dillkött.
Citera
2016-04-28, 12:30
  #11470
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Visst, testa exempelvis dillkött.
mmm, godis.
Finns många sötsurasåser man kan testa.
Sen har man såser/mat som man skapar en mycket mild sötsurt, som tex tomatsås, där man använder lite lite socker för balansera upp det sura.
Dock inte så mycket som i tex dillkött.
Citera
2016-04-28, 18:02
  #11471
Medlem
Men hur ser ni på skillnaden i att man separerar smakerna för att låta de blandas först när man äter, jämfört med att ha alla smaker redan blandade när de är på tallriken? Det måste väl ändå bli en rätt stor skillnad? Det känns som att man borde uppleva kontrasterna mer om de är separerade.
Citera
2016-04-28, 20:13
  #11472
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Men hur ser ni på skillnaden i att man separerar smakerna för att låta de blandas först när man äter, jämfört med att ha alla smaker redan blandade när de är på tallriken? Det måste väl ändå bli en rätt stor skillnad? Det känns som att man borde uppleva kontrasterna mer om de är separerade.

Din fråga är kanske lite för komplex för att passa i en tråd för "enkla" frågor. Men intressant är det ju. Naturligtvis blir det skillnad på upplevelsen av att äta till exempel fläsk med löksås på vanligt sätt jämfört med att köra det i mixer och sleva i sig. Det är väl avgörande att olika smakreceptorer aktiveras i specifika kombinationer, typ lite salt fläsk i ena ändan av munnen och söt löksmak i andra. Och sen gör väl olika texturer sitt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback