Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-23, 06:02
Medlem
StefanHeterJags avatar
Glömde 3 matlådor med kyckling i röd currysås på diskbänken igår. Har stått där och svalnat och sen i rumsvärme i ca 9 timmar. Bara att kasta? Kyckling ska man ju inte leka med...
Citera
2015-10-23, 06:59
Medlem
Pagancalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Glömde 3 matlådor med kyckling i röd currysås på diskbänken igår. Har stått där och svalnat och sen i rumsvärme i ca 9 timmar. Bara att kasta? Kyckling ska man ju inte leka med...

Nej, kyckling är inte att leka med men den är ju tillagad. Värm till den lite extra så överlever du i alla fall, jag är knappast kunnig utan bara en vanlig pleb.
Citera
2015-10-25, 10:11
Medlem
Jag försöker hitta nya kryddor att använda, senaste är paprika. Nu testade jag endast paprika och salt på en omelett eftersom jag inte villa förstöra en maträtt, men jag tycker kryddan är väldigt smaklös. Blir det mycket bättre eller annorlunda när man steker eller använder i grytor? Måste det kanske blandas med andra kryddor?
Senast redigerad av iumaspi 2015-10-25 kl. 10:36.
Citera
2015-10-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Jag försöker hitta nya kryddor att använda, senaste är paprika. Nu testade jag endast paprika och salt på en omelett eftersom jag inte villa förstöra en maträtt, men jag tycker kryddan är väldigt smaklös. Blir det mycket bättre eller annorlunda när man steker eller använder i grytor? Måste det kanske blandas med andra kryddor?

Paprikapulver från Kockens och Santa Maria är i princip värdelös. Jag köper på nätet från Ungern och det är en helt annan grej. Säger alltså inte det för att vara matsnobbig, det är galet stor skillnad
Citera
2015-10-25, 17:06
Medlem
lugna ner digs avatar
Flygande jakob (så fult namn) utan chilisås i vispade grädden.. tomatpuré blandad med lite ketchup och en hel del chilipeppar i? Hur efterlikna chilisåsen bäst? Eller tomatpuré med socker och chilipeppar i?
Citera
2015-10-25, 17:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Flygande jakob (så fult namn) utan chilisås i vispade grädden.. tomatpuré blandad med lite ketchup och en hel del chilipeppar i? Hur efterlikna chilisåsen bäst? Eller tomatpuré med socker och chilipeppar i?
Chilisås är inte så söt eller stark.
Upplever den som en sur variant av ketchup(enkelt sagt).
Vet inte vad jag skulle tagit, kanske ketchup och adderar vinäger också.
Då ketchup är lite för söt i mitt tycke, så bättre balansera upp den med lite syra.
Varför inte ta lite tomatpuré också.

Men smaka dig fram.
Citera
2015-10-26, 03:14
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Jag brukar finhacka hacka gul och röd paprika och ha i för paprikan är godare färsk i omeletten än som krydda. Utöver det så har jag också alltid i ett par skivor tomat och 1dl riven ost för att få en god smak, om jag har så smörsteker jag lite skivade champinjoner och har i också. Då behövs ingen mer krydda än salt och peppar i övrigt. Har jag potatis över från gårdagens middag så skivar jag den också och har ner så blir det lite mer mättande. Omelett är verkligen en rätt man kan variera på tusen olika sätt. Sambal Oelek kan spicea upp omeletten också.

Om jag gör en ren omelett utan något i så är det salt, peppar och grillkrydda som gäller för min del.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2015-10-26 kl. 03:17.
Citera
2015-10-27, 06:06
Medlem
FB-Kissens avatar
Har köpt en hel laxsida på ca 1,5 kg.
Hur tillagar jag denna på bästa och enkla sätt? Köra in den hel som den är, eller skära upp den?
Citera
2015-10-27, 06:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Kissen
Hur tillagar jag denna på bästa och enkla sätt? Köra in den hel som den är, eller skära upp den?
Dela upp den i portionsbitar typ 4-5 cm skivor och frys ner det du inte använder direkt.

Sedan kan du steka dem i pannan eller i ugn till önskad temp.
Senast redigerad av MeanME 2015-10-27 kl. 07:00.
Citera
2015-10-27, 07:21
Medlem
FB-Kissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Dela upp den i portionsbitar typ 4-5 cm skivor och frys ner det du inte använder direkt.

Sedan kan du steka dem i pannan eller i ugn till önskad temp.
Okej, då blir det perfekt

Hur bör man göra med den vita delen längst ner? Har aldrig hanterat färsk lax mer än i portionsbitar...
https://weppa84.files.wordpress.com/2013/10/20131020-142714.jpg
Citera
2015-10-27, 07:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Okej, då blir det perfekt

Hur bör man göra med den vita delen längst ner? Har aldrig hanterat färsk lax mer än i portionsbitar...
https://weppa84.files.wordpress.com/2013/10/20131020-142714.jpg
Du menar magbiten?
Den tar man bort och ger till katten.

Du kan ju titta på hur en perfekt skuren lax ska se ut här om du är osäker.
Gordon Ramsey kan tydligen skära upp lax fast han bara är skotte...

https://www.youtube.com/watch?v=Olye1M0AwV4

2 minuter lång.
Citera
2015-10-27, 12:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du menar magbiten?
Den tar man bort och ger till katten.

Du kan ju titta på hur en perfekt skuren lax ska se ut här om du är osäker.
Gordon Ramsey kan tydligen skära upp lax fast han bara är skotte...

https://www.youtube.com/watch?v=Olye1M0AwV4

2 minuter lång.
Jag brukar visserligen ge katten lite, men magen är väl bara skära bort benen.
Och resten tar man.

Citat:
Igår blev det lax med citronsås.
Då kokar jag upp lök, morot, peppar lagerblad och salt.
Kokar en stund så det får ordentlig smak i spadet.
Sen drar jag av grytan och lägger i laxbitarna
Brukar köra dom så att det finns en liten råhet kvar i mitten.
Tidsmässigt är väldigt svårt att sia om.
Utan det handlar om storlek och värme på ens laxbit.
Det blir otroligt gott och saftigt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in