Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-26, 11:23
Medlem
Mikeyjamess avatar
Funderar på att göra sushi men valde bort sushiris då det tydligen måste tvättas och hanteras noggrannt. Går det bra att använda jasminris istället? Eller är det sjögrästäcket som har med saken att göra att ris måste vara genomtvättat?
Citera
2015-02-26, 13:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Funderar på att göra sushi men valde bort sushiris då det tydligen måste tvättas och hanteras noggrannt. Går det bra att använda jasminris istället? Eller är det sjögrästäcket som har med saken att göra att ris måste vara genomtvättat?

Anledningen att man tvättar sushiriset är för att det ska få rätt konsistens (dvs lagom klibbigt).

Jasminris har helt andra egenskaper (det är tex ett långkornigt ris medan sushiris är ett rundkorningt ris, jmf vanligt ris och grötris).
Citera
2015-02-26, 14:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vill du det ska smaka som sushi är tänkt?
Så bör du nog hålla dig till rätt ris.
Man kan fuska lite genom att ha det under rinnande vatten, så blir själva arbetet inte lika omfattande.
Citera
2015-02-26, 14:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Anledningen att man tvättar sushiriset är för att det ska få rätt konsistens (dvs lagom klibbigt).

Jasminris har helt andra egenskaper (det är tex ett långkornigt ris medan sushiris är ett rundkorningt ris, jmf vanligt ris och grötris).
Vi får inte glömma smak också, som skiljer sig en del.
Citera
2015-02-26, 14:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi får inte glömma smak också, som skiljer sig en del.

Jag är så lat att jag räknar smak som en av risets egenskaper
Citera
2015-02-26, 14:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag är så lat att jag räknar smak som en av risets egenskaper
Jo, det var precis det jag menade
Citera
2015-02-26, 18:09
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vill du det ska smaka som sushi är tänkt?
Så bör du nog hålla dig till rätt ris.
Man kan fuska lite genom att ha det under rinnande vatten, så blir själva arbetet inte lika omfattande.

Det var mer att det lät som en hälsorisk att tvätta riktigt noga. Om jag tar sushiris ändå, hur tvättar man ens ris?
Citera
2015-02-26, 19:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det var mer att det lät som en hälsorisk att tvätta riktigt noga. Om jag tar sushiris ändå, hur tvättar man ens ris?
https://www.youtube.com/watch?v=-gsEDlfYxeU

Hörde någonstans du skulle tvätta riset nio gånger i min ungdom.
Citera
2015-02-26, 19:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tvätta ris, handlar om blötlägga och skölja av.
Många asiatiska länder tar detta på stort allvar.
I youtube klippet från MeanME, säger soak i 30min.
Vet att det kan sköljas och blötläggas tom mer tid än så.
Men det ska funka helt klart.

När man blötlägger andra ris, sen kommer det vara grumligt länge.
Kan vara pga dålig kvalitet, men gör man det bra.
Så blir riset rätt mycket bättre(i mitt tycke i alla fall).
Men jag är lite lat, så brukar blötlägga en stund, sen sköljer jag det under kranen medan jag gör annat.
Citera
2015-03-01, 09:46
Medlem
Pörrs avatar
Håller på att laga en köttfärssås där det enligt receptet ska hällas i ett par dl sött vin i slutet. Problemet är att minst en av gästerna är gravid och vinet måste därför koka med ett tag. Samtidigt antar jag att det finns en anledning att man ska ha i det söta i slutet men finns det något som hindrar att man tar i det från början (ska puttra i två timmar så då är det ingen fara).
Citera
2015-03-01, 10:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Håller på att laga en köttfärssås där det enligt receptet ska hällas i ett par dl sött vin i slutet. Problemet är att minst en av gästerna är gravid och vinet måste därför koka med ett tag. Samtidigt antar jag att det finns en anledning att man ska ha i det söta i slutet men finns det något som hindrar att man tar i det från början (ska puttra i två timmar så då är det ingen fara).
Sött vin? Låter konstigt. Hade jag varit dig hade jag (förutom att spegla mig och kolla in kostymen i tid och otid) haft i rött vin tidigt, låtit det puttra i ett par timmar och smakat av med socker och/eller balsamvinäger i slutet om jag ville ha mer sötma.
Citera
2015-03-01, 10:53
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Sött vin? Låter konstigt. Hade jag varit dig hade jag (förutom att spegla mig och kolla in kostymen i tid och otid) haft i rött vin tidigt, låtit det puttra i ett par timmar och smakat av med socker och/eller balsamvinäger i slutet om jag ville ha mer sötma.

Vinet har jag i sedan en timme och nu puttrar det på fint. Men jag gör nog som du säger. Ska försöka hitta lite rörsocker eller liknade att strö i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in