Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-26, 22:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, det var en del jobb med det men samtidigt kul! Har nog aldrig lagat så mycket mat till mig själv som då .

~Paul~

Kan inte du göra om det igen då? skulle tro det finns fler som vill vara med nufördagarna
Citera
2014-01-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Okej, måste man tillaga klubban innan? Eller kan man fritera den i säg 12-13 minuter på 175 grader så att den blir färdig?

Nej man ska inte behöva tillaga den innan. Jag brukar ha lite lägre temperatur på oljan och fritera i ca 15-20 minuter. Det går nog att vara flexibel här, google kan säkert hjälpa med en passande temperatur. Det du föreslår funkar säkert, i alla fall till vingarna.
Klubban är ju tålig, så man kan ligga lite i överkant om man är rädd för rå kyckling. Sen när man får mer känsla kan man säkert hitta en kortare mer optimal tillagningstid.
Senast redigerad av LupusX 2014-01-27 kl. 14:13.
Citera
2014-01-27, 18:54
Medlem
gubbroras avatar
Varför blev fläsket blodigt

För några dagar sedan köpte jag en benfri fläskkotlett på ICA. Tog ut den från kylen i god tid. Brynte den i stekpanna runt om och satte in den med termometer i ugnen (ca 125 grader) tog ut den vid 68 grader. Men till min förvåning var "ytterdelen" fortfarande blodig, gick i och för sig att fixa med en kniv och stekpanna.
Men varför hände det här. Rimligen borde även vid en lågtemp ca 125 grader ytterdelen vara varmare än centrum
Citera
2014-01-27, 20:22
Medlem
andreas83s avatar
byta ut kokosmjölk -> mjölk i gryta ?

Glömde köpa kokos mjölk å skulle precis börja sätta igång en kyckling gryta, tror ni det är möjligt att använda mjölk istället ? kanske göra en liten blanding med mjöl + mjölk för att få tjockheten ?
Citera
2014-01-27, 20:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas83
Glömde köpa kokos mjölk å skulle precis börja sätta igång en kyckling gryta, tror ni det är möjligt att använda mjölk istället ? kanske göra en liten blanding med mjöl + mjölk för att få tjockheten ?

Tjockheten? Är det inte smaken du är ute efter med Kokos? Persoligen tar jag alltid en grytbas eller dyligt men även kokos för att få smaken till Thai.

Är rädd för att du får en milj och ingen smak genom att använda mjölk. Har du inga fonder du kan använda?
Citera
2014-01-27, 20:32
Medlem
andreas83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tjockheten? Är det inte smaken du är ute efter med Kokos? Persoligen tar jag alltid en grytbas eller dyligt men även kokos för att få smaken till Thai.

Är rädd för att du får en milj och ingen smak genom att använda mjölk. Har du inga fonder du kan använda?

http://www.ica.se/recept/thaigryta-med-kyckling-ananas-och-mynta-612139/

ofan, de för smaken ;P aldrig smakat kokkosmjölk tidigare, har allt annat som finns i det receptet endast kokosmjölk som fattas, men mjölk borde funka då ?
Citera
2014-01-27, 20:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

ofan, de för smaken ;P aldrig smakat kokkosmjölk tidigare, har allt annat som finns i det receptet endast kokosmjölk som fattas, men mjölk borde funka då ?

Nja, det kommer nog inte gå nå bra, kokosmjölken har en speciell smak.

Jag skulle nog köra i lite extra hönsbuljong och reda av med maizena så att det blir lite simmigt.
Citera
2014-01-27, 21:03
Medlem
fjiskens avatar
Har en fransyska i ugnen, som kommer bli klar lagom till sängdags. Kam man låta den vila tills imorgon kväll, och skära upp den då? Hur länge håller den sig i kylen annars?
Citera
2014-01-27, 21:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Kan inte du göra om det igen då? skulle tro det finns fler som vill vara med nufördagarna
Hm, vi vet ju inte hur stort intresse det finns.

~Paul~
Citera
2014-01-27, 21:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Har en fransyska i ugnen, som kommer bli klar lagom till sängdags. Kam man låta den vila tills imorgon kväll, och skära upp den då? Hur länge håller den sig i kylen annars?
Självklart kan du vänta tills i morgon med att tranchera köttet, så länge du förvarar det i ett någorlunda kallt kylskåp.

En oskuren fransyska borde hålla i 5 dagar i kylen. Därefter går det visserligen att äta den men smaken är påverkad.

Allt är förstås beroende på till vilken grad köttet är tillagat och hur kallt du har i din kyl (som sagt).

~Paul~
Citera
2014-01-27, 22:34
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:

Kokosmjölk är ingen mejeriprodukt och går inte att byta ut rakt av mot mjölk, det finns även en risk att din mjölk skär sig på grund av den låga fetthalten. Jag hade ersatt med vatten eller hönsbuljong. Har du inga kokosflingor hemma?
Citera
2014-01-27, 22:39
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Självklart kan du vänta tills i morgon med att tranchera köttet, så länge du förvarar det i ett någorlunda kallt kylskåp.

En oskuren fransyska borde hålla i 5 dagar i kylen. Därefter går det visserligen att äta den men smaken är påverkad.

Allt är förstås beroende på till vilken grad köttet är tillagat och hur kallt du har i din kyl (som sagt).

~Paul~
Visste att man kunde lita på ett bra svar av dig. Tog ur de. Nu, och den fick byta från ugnsplåt till två glaskupor (vet inte va de heter) och åka direkt in i kylen. Men det blödde rätt skapligt ur den när jag tog ut termometern, skall det vara så vid ca 65 grader i mitten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in