Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-13, 21:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
steken i ugnen börjar bli lite för "bränd" har inge folie att lägga över. kan jag slänga på ett vanligt "silvrigt" kastrull lock? bör väl inte vara några konstigheter?
Flytta ner steken till nedersta falsen om du inte redan gjort det och ta sedan en vanlig ugnsplåt och skjut in på falsen ovanför steken. I värsta fall kan du även ställa om ugnen till enbart undervärme.
Citera
2014-10-13, 23:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Fast de utländska äpplena smakar ju inget
Vem har pratat om konstigrikiska äpplen

Finns underbara Svenska äpplen som man efter lite letande brukar hitta.
Som i min jordkällare tex .
Men håll dig borta från den
Räcker med att man har matvraket rännande omkring utanför där pga köttet man brukar ha hängande där inne. Glömma och stänga dörren och det hade skett en mindre katastrof.
LOL

Räcker med småungarna som "pallar frukt" här på hösten.
Brukar låta dem plocka lite sedan går man ut och skäller på dem lite grand så de får en full upplevelse av sina hyss. Annars vore det ju inget kul med att palla frukt om det inte kom ut en elak gubbe som skällde lite på dem, det är ju halva upplevelsen lol. Matvraket brukar höra dem och vill ut och leka med de nya lekkamraterna som han tror kommit och hälsat på lol.
Citera
2014-10-14, 08:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej äpplet ska faktiskt vara i själva såsen till pulled porken. Man ska mixa chipotlepasta, rökt paprikapulver, äpple, lök, vitlök, äppelcidervinäger, salt och peppar till en sås som man sedan långkokar fläskkarrén i och öser med. Receptet hittade jag i veckans reklamblad från Netto. Har inte så mycket till övers för Netto, men just detta receptet lät riktigt trevligt.

Hmm, MeanME kanske har rätt - jag skulle gått på ett äpple som inte smakar nåt alls i så fall om du skall ha det till köttet. Jag skulle faktiskt struntat i äpple överhuvudtaget.

Men jag skulle lägga i lite mer hetta, chipotlen ger inte sting så det räcker för mig. Sambal eller några krossade chilis som fått ligga och dra i en neutral olja hade nog farit i. Men jag är lite skadad av maten nere i Thailand nu, socker kan du smaka av med i slutet - jag gillar det inte men vissa tycker det fungerar.

Gör en coleslaw med äpple till istället. Då har du fortfarande smaken till maten - men kan välja bort den åxå.
Citera
2014-10-14, 09:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, MeanME kanske har rätt - jag skulle gått på ett äpple som inte smakar nåt alls i så fall om du skall ha det till köttet. Jag skulle faktiskt struntat i äpple överhuvudtaget.

Men jag skulle lägga i lite mer hetta, chipotlen ger inte sting så det räcker för mig. Sambal eller några krossade chilis som fått ligga och dra i en neutral olja hade nog farit i. Men jag är lite skadad av maten nere i Thailand nu, socker kan du smaka av med i slutet - jag gillar det inte men vissa tycker det fungerar.

Gör en coleslaw med äpple till istället. Då har du fortfarande smaken till maten - men kan välja bort den åxå.
Någon sötma behöver du nog tillföra (fast jag ofta undviker det själv) för annars kan den uppfattas som frän i smaken.
Citera
2014-10-14, 10:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Någon sötma behöver du nog tillföra (fast jag ofta undviker det själv) för annars kan den uppfattas som frän i smaken.

Tja, jag separerar min mat från hennes (hon förbrukar nog 500g strösocker i veckan) för jag gillar salt och starkt. Hon gillar starkt och sött.

Så jag skrev väl lite mer allmänt om vad jag skulle gjort. Men en balans av sött, syrligt, starkt är ju en konst i sig. Har fått för mig att kanel skulle kunna vara gott till om man nu skall ha i äpple...
Citera
2014-10-14, 20:39
Medlem
lehirals avatar
Tänkte göra kassler med sås, och servera det med couscous, kan jag "tillaga" couscousen genom att stoppa den i såsen? Och kanske ta hälften av mängden vatten jämfört med det som rekommenderas, samt göra lite mer sås.
Citera
2014-10-14, 20:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Tänkte göra kassler med sås, och servera det med couscous, kan jag "tillaga" couscousen genom att stoppa den i såsen? Och kanske ta hälften av mängden vatten jämfört med det som rekommenderas, samt göra lite mer sås.

Det du skriver om vattenmängden blir jag inte klok på. Men din idé om att tillaga couscous i såsen kan jag kommentera och tyvärr tror jag det blir en grötig historia. Om du vill göra nån slags couscous-risotto kan det förstås vara värt att prova, men jag tror inte det är nån höjdare.
Citera
2014-10-17, 19:01
Medlem
Har en sådan där påse grönpepparsås, pulver då alltså. Står att man ska blanda med 2,5 dl mjölk men jag har ingen mjölk hemma, så jag undrar om det går att blanda vatten med grädde istället eller om det går att lösa på något annat sätt(förutom att gå till affären)?
Citera
2014-10-17, 19:08
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Har en sådan där påse grönpepparsås, pulver då alltså. Står att man ska blanda med 2,5 dl mjölk men jag har ingen mjölk hemma, så jag undrar om det går att blanda vatten med grädde istället eller om det går att lösa på något annat sätt(förutom att gå till affären)?
Det går alldeles utmärkt att byta ut mjölken mot vatten och grädde. Kör på ungefär två delar vatten och en del grädde. Det brukar bli bra till såser.
Citera
2014-10-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det går alldeles utmärkt att byta ut mjölken mot vatten och grädde. Kör på ungefär två delar vatten och en del grädde. Det brukar bli bra till såser.

Tack för svar. Då testar jag detta.
Citera
2014-10-18, 13:28
Medlem
irrblosss avatar
Kan man på något vis förvara öppnad torrjäst längre än de 2-3 dagarna som anges på paketet? Jag har faktiskt testat att baka med ca fem dagar gammal torrjäst där jag väldigt noga förslöt förpackningen och förvarade i kylen. Blev väldigt dålig jäskraft. Vad är det som förstör torrjäst? Trodde jästen aktiverades av vätska och stärkelse/socker? Har mer och mer gått över till torrjäst då färsk jäst har begränsad hållbarhet även i oöppnad förpackning. Torrjäst kan man ju ha hur länge som helst nästan - så länge man inte öppnar förpackningen. Problemet är att jag alltid får slänga mina torrjästförpackningar, oftast har jag bara använt en bråkdel av jästen. Det är ju inte så dyrt, men känns så onödigt.
Citera
2014-10-18, 13:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Håller med. Dock bör man påpeka att smaken trots allt inte kommer att vara identisk jämfört med originalreceptet . Mjölken lämnar en något mer söt anstrykning är grädde.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in