Citat:
Ursprungligen postat av Solstolen
Blev ett felköp sist jag var på ICA och fick hem kycklingbröstfileér som var mörade. Brukar köpa enbart kyckling utan ben och i vanliga fall steka dessa.
Ska jag köra likadant med dessa kycklingbröstfileér eller är det kanske bättre att tillaga dessa i en ugnsform i ugnen?
Hur länge och på vilket gradantal i sådana fall?

Jag tolkar din fråga på två alternativa sätt:
1: Bröstbenet är kvar på kycklingen och undrar hur man tillagar den med ben?
eller
2: Den är mörad och du undrar vad det innebär och hur man tillagar den då?
1: Jag föredrar nästan uteslutande att tillaga styckdetaljer från kyckling i just ugn, men smaken är ju som baken. Ett enkelt sätt är att pensla med olja och soja och något varv med pepparkvarnen. In i ugnen till det är klart. Jag brukar dock smälta smör i en kastrull, ha i lika mängd olja, spä med lite kycklingbuljong, krydda ordentligt med rosmarin och sen pressa ner en halv lime. Pensla med röran och in i ugnen. Desto lägre temperatur du använder dig av desto längre tid tar det men desto godare och mörare blir köttet. Har du 2 timmar på dig så släng in den i 150-175grader och kolla lite titt som tätt att köttet är färdigt (skall ej vara rosa). För bästa resultat så öser du kycklingen till och från med olja/smör blandningen för att kycklingen inte ska bli torr samt få så mycket smak som möjligt. Har du mer bråttom kan du dra på 200-225grader och sikta på 20-30 minuter i ugnen.
2: Mörad är fabrikernas fina sätt att säga att dem har sprutat in allt möjligt i kycklingen för att få den att väga mer. Normalt har dem i vatten (för vikten), förtjockningsmedel för att vattnet ska stanna kvar i kycklingen, aromer för att det ska smaka kyckling då det är utspätt och färgämnen för att det inte ska bli helt grått o tråkigt med alla tillsatser. Sen så har säkert vissa producenter i konserveringsmedel och annat smått o gott. Tillagningen är den samma som omörad.
Ps. För att få så bra kyckling som möjligt rekommenderar jag att man köper hel kyckling och styckar själv, detta är förvånansvärt lätt att göra. Finns en tråd om detta i forumet (och då kan man även koka riktigt god hönsbuljong och slippa använda skräpet på tärning) Ds.