Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-20, 12:06
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Släng i en franskbrödbit. Om den blir gyllenbrun på någon minut är oljan lagom varm. Om det ryker om den får du vara beredd med ett grytlock. Då är den alldeles för varm.
Jepp det funkade utmärkt.
Och inga brandkårsutryckningar behövdes.
Citera
2011-02-22, 02:29
Medlem
Solstolens avatar
Blev ett felköp sist jag var på ICA och fick hem kycklingbröstfileér som var mörade. Brukar köpa enbart kyckling utan ben och i vanliga fall steka dessa.
Ska jag köra likadant med dessa kycklingbröstfileér eller är det kanske bättre att tillaga dessa i en ugnsform i ugnen?

Hur länge och på vilket gradantal i sådana fall?
Citera
2011-02-22, 11:56
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstolen
Blev ett felköp sist jag var på ICA och fick hem kycklingbröstfileér som var mörade. Brukar köpa enbart kyckling utan ben och i vanliga fall steka dessa.
Ska jag köra likadant med dessa kycklingbröstfileér eller är det kanske bättre att tillaga dessa i en ugnsform i ugnen?

Hur länge och på vilket gradantal i sådana fall?

Jag tolkar din fråga på två alternativa sätt:
1: Bröstbenet är kvar på kycklingen och undrar hur man tillagar den med ben?
eller
2: Den är mörad och du undrar vad det innebär och hur man tillagar den då?

1: Jag föredrar nästan uteslutande att tillaga styckdetaljer från kyckling i just ugn, men smaken är ju som baken. Ett enkelt sätt är att pensla med olja och soja och något varv med pepparkvarnen. In i ugnen till det är klart. Jag brukar dock smälta smör i en kastrull, ha i lika mängd olja, spä med lite kycklingbuljong, krydda ordentligt med rosmarin och sen pressa ner en halv lime. Pensla med röran och in i ugnen. Desto lägre temperatur du använder dig av desto längre tid tar det men desto godare och mörare blir köttet. Har du 2 timmar på dig så släng in den i 150-175grader och kolla lite titt som tätt att köttet är färdigt (skall ej vara rosa). För bästa resultat så öser du kycklingen till och från med olja/smör blandningen för att kycklingen inte ska bli torr samt få så mycket smak som möjligt. Har du mer bråttom kan du dra på 200-225grader och sikta på 20-30 minuter i ugnen.

2: Mörad är fabrikernas fina sätt att säga att dem har sprutat in allt möjligt i kycklingen för att få den att väga mer. Normalt har dem i vatten (för vikten), förtjockningsmedel för att vattnet ska stanna kvar i kycklingen, aromer för att det ska smaka kyckling då det är utspätt och färgämnen för att det inte ska bli helt grått o tråkigt med alla tillsatser. Sen så har säkert vissa producenter i konserveringsmedel och annat smått o gott. Tillagningen är den samma som omörad.

Ps. För att få så bra kyckling som möjligt rekommenderar jag att man köper hel kyckling och styckar själv, detta är förvånansvärt lätt att göra. Finns en tråd om detta i forumet (och då kan man även koka riktigt god hönsbuljong och slippa använda skräpet på tärning) Ds.
Citera
2011-02-22, 15:36
Medlem
Solstolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag tolkar din fråga på två alternativa sätt:
1: Bröstbenet är kvar på kycklingen och undrar hur man tillagar den med ben?
eller
2: Den är mörad och du undrar vad det innebär och hur man tillagar den då?

1: Jag föredrar nästan uteslutande att tillaga styckdetaljer från kyckling i just ugn, men smaken är ju som baken. Ett enkelt sätt är att pensla med olja och soja och något varv med pepparkvarnen. In i ugnen till det är klart. Jag brukar dock smälta smör i en kastrull, ha i lika mängd olja, spä med lite kycklingbuljong, krydda ordentligt med rosmarin och sen pressa ner en halv lime. Pensla med röran och in i ugnen. Desto lägre temperatur du använder dig av desto längre tid tar det men desto godare och mörare blir köttet. Har du 2 timmar på dig så släng in den i 150-175grader och kolla lite titt som tätt att köttet är färdigt (skall ej vara rosa). För bästa resultat så öser du kycklingen till och från med olja/smör blandningen för att kycklingen inte ska bli torr samt få så mycket smak som möjligt. Har du mer bråttom kan du dra på 200-225grader och sikta på 20-30 minuter i ugnen.

2: Mörad är fabrikernas fina sätt att säga att dem har sprutat in allt möjligt i kycklingen för att få den att väga mer. Normalt har dem i vatten (för vikten), förtjockningsmedel för att vattnet ska stanna kvar i kycklingen, aromer för att det ska smaka kyckling då det är utspätt och färgämnen för att det inte ska bli helt grått o tråkigt med alla tillsatser. Sen så har säkert vissa producenter i konserveringsmedel och annat smått o gott. Tillagningen är den samma som omörad.

Ps. För att få så bra kyckling som möjligt rekommenderar jag att man köper hel kyckling och styckar själv, detta är förvånansvärt lätt att göra. Finns en tråd om detta i forumet (och då kan man även koka riktigt god hönsbuljong och slippa använda skräpet på tärning) Ds.

Tack så mycket för snabbt svar!
Syftade på att bröstbenet var kvar, men uttryckte mig en aningen klumpigt! Skall gå på ditt tips!
Citera
2011-02-23, 13:41
Medlem
natsukashis avatar
Vet inte om det här är rätt tråd, men vart hittar jag en bambuångkokare? Jag testade att googla men jag fick bara fram de tråkiga metalliska varianterna. Jag vill ha en autentisk då man ser mycket coolare ut och dessutom så är de mer estetiskt tilltalande.
Jag hittade några på amazon.com osv. men jag gillar inte att importera saker som inte är skivor.
Citera
2011-02-23, 14:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsukashi
Vet inte om det här är rätt tråd, men vart hittar jag en bambuångkokare? Jag testade att googla men jag fick bara fram de tråkiga metalliska varianterna. Jag vill ha en autentisk då man ser mycket coolare ut och dessutom så är de mer estetiskt tilltalande.
Jag hittade några på amazon.com osv. men jag gillar inte att importera saker som inte är skivor.
Var ungefär bor du nånstans? Om du bor i närheten av Sthlm så är det inga problem.

~Paul~
Citera
2011-02-23, 21:13
Medlem
lendrygghs avatar
Jag undrar hur jag imorgon skall tillaga mina frysta laxfiléer bäst? Helst någon form av stekning och utan alltför luxuösa/exotiska ingredienser. Vad skulle ni ha gjort?
Citera
2011-02-23, 21:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Jag undrar hur jag imorgon skall tillaga mina frysta laxfiléer bäst? Helst någon form av stekning och utan alltför luxuösa/exotiska ingredienser. Vad skulle ni ha gjort?
Salta och peppra försiktigt samt ångkoka med skinnsidan nedåt. Ta bort skinnet efter tillagningen.

Skira smöret eller laga till en Beurre Blanc-sås. Servera tillsammans med kokt dillpotatis, gröna ärtor som garnityr och några citroklyftor till. En grönsallad är alltid en trevlig kompanjon.

~Paul~
Citera
2011-02-23, 22:40
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Salta och peppra försiktigt samt ångkoka med skinnsidan nedåt. Ta bort skinnet efter tillagningen.

Skira smöret eller laga till en Beurre Blanc-sås. Servera tillsammans med kokt dillpotatis, gröna ärtor som garnityr och några citroklyftor till. En grönsallad är alltid en trevlig kompanjon.

~Paul~
Tack för inspirationen.
Citera
2011-02-24, 18:46
Medlem
TheBoots avatar
Jag undrar hur man får kycklingskinn riktigt krispigt? Sen om någon vet vilken kryddblandning de har på färdigkycklingar? Såna man köper varma från affären. Samt hur de får köttet så fast och "torrt", och inte så sladdrigt och blött som det blir i ugnen.

Tacksam för svar.
Citera
2011-02-25, 08:22
Medlem
kissen_mjaus avatar
Händelse: bjudning
Antal folk: 35 vuxna 12 barn
Dylema: en rätt som ska passa till alla.

Pågår en fullskalig matkrig där förslagen går ifrån stek till kycklingsgryta gulasch ... curry .. och fan vet vad som mer har hamnat på tapeten.
Kom med några förslag och tillhörande recept innan jag blir galen.
Citera
2011-02-25, 09:29
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Händelse: bjudning
Antal folk: 35 vuxna 12 barn
Dylema: en rätt som ska passa till alla.

Pågår en fullskalig matkrig där förslagen går ifrån stek till kycklingsgryta gulasch ... curry .. och fan vet vad som mer har hamnat på tapeten.
Kom med några förslag och tillhörande recept innan jag blir galen.

Vilka förutsättningar har ni för matlagningen, har ni tillgång till ett storkök eller liknande eller ska allt göras i hemmaköket?

Samt hur mycket får varje kuvert kosta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in