Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-02, 14:33
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattma
Aldrig gjort det, men det ska jag nog fixa!
Det gör du alldeles säkert. Men som sagt, potatisen och rotpersiljan skall pressas. Inte stampas. Då blir det mos. Inte kattskit det heller förstås. Men inte samma konsistens som en puré
Citera
2011-02-02, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Återanvänd vattnet du blancherade chilifrukten i.
Blir ju svårt om man t.ex. vill hacka ner lite chili och fylla en kycklingfilé med. Men jag har inte riktigt kopplat vad det är som gör att skalet på chilin blir som strimlad plast. Är det att den är gammal? Dålig hantering? För ibland är skalet ju som på en tomat och verkligen inget problem medan det ibland blir sjukt torrt och plastigt och förstör hela måltiden.
Citera
2011-02-02, 14:51
Medlem
crusherzs avatar
Har en liten fråga angående bakning.

Hur mycket borde jag minska mängden mjöl om jag byter ut vanligt vetemjöl mot vetemjöl special?

T.ex om receptet är för 16dl vetemjöl, hur mycket vetemjöl special borde jag använda?
Citera
2011-02-02, 16:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusherz
Har en liten fråga angående bakning.

Hur mycket borde jag minska mängden mjöl om jag byter ut vanligt vetemjöl mot vetemjöl special?

T.ex om receptet är för 16dl vetemjöl, hur mycket vetemjöl special borde jag använda?
Det skiljer förstås mellan olika mjöltyper av samma slag, dock brukar inte skillnaden vara så exremt stor att man måste korrigera mängden vätska i själva grundreceptet. Jag hade kört på samma mängd och eventuellt lagt till mer vätska eller mer mjöl eftersom.

~Paul~
Citera
2011-02-02, 16:29
Medlem
crusherzs avatar
Ok, tackar!
Då utgår jag från samma recept och provar mig fram bara.
Citera
2011-02-03, 13:11
Medlem
tepss avatar
Halloj!

Jag ska idag göra en kycklingpastasallad till 12-15 personer.
Tänkte höra om era tankar med mängder..
Jag har tänkt 1kg filé och 2kg klubba. Är detta för lite?

Känner mig smått vilse. Om man räknar att det blir 2kg kött från klubborna och filéerna så är det ju
150g/person (nått i den stilen, inte säkert på hur många vi blir iheller).
Det bör ju räcka?

mVh
Citera
2011-02-03, 20:40
Medlem
Vattenspanns avatar
Härförleden köpte jag en flaska Sweet Baby Ray's Buffalo Wing Sauce som funkar antingen som sås eller marinad till framför allt kyckling. Skulle helst vilja använda den som marinad på något sätt men är lite osäker på hur. Har kyckling hemma, bör man bara slänga ihop kycklingen och såsen i en påse och låta ligga för att sen ha in alltihop i ugnen en stund eller ska man ugnsgrlla kycklingen och sen dippa i såsen?

Andra tips eller råd?
Citera
2011-02-03, 20:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Härförleden köpte jag en flaska Sweet Baby Ray's Buffalo Wing Sauce som funkar antingen som sås eller marinad till framför allt kyckling. Skulle helst vilja använda den som marinad på något sätt men är lite osäker på hur. Har kyckling hemma, bör man bara slänga ihop kycklingen och såsen i en påse och låta ligga för att sen ha in alltihop i ugnen en stund eller ska man ugnsgrlla kycklingen och sen dippa i såsen?

Andra tips eller råd?
Du kan använda den som glaze. Tio minuter innan du tar ut den ur ugnen så penslar du den med den nämnda såsen.

~Paul~
Citera
2011-02-03, 21:10
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan använda den som glaze. Tio minuter innan du tar ut den ur ugnen så penslar du den med den nämnda såsen.

~Paul~

Tack så mycket för tipset! Känns som att dom blir lite "knaprigare" då med men det kanske bara är jag som är ute och cyklar? Skulle hur som vara super om det ger den sideffekten. Kommer bli en trevlig amerikansk kväll på söndag.
Citera
2011-02-03, 21:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Tack så mycket för tipset! Känns som att dom blir lite "knaprigare" då med men det kanske bara är jag som är ute och cyklar? Skulle hur som vara super om det ger den sideffekten. Kommer bli en trevlig amerikansk kväll på söndag.
Ja, ytan kommer att bli lite karamelliserad. Lycka till och återkom gärna med en rapport på dina bravader!

~Paul~
Citera
2011-02-05, 09:22
Medlem
dxdps avatar
Blev köttbullar över igår, lagade köttbullar i tomatsås. En del fick helt enkelt inte plats i pannan. Kan jag frysa in köttbullarna som de är till nästa gång utan att steka dem? Eller hur tar jag hand om de bäst?
Citera
2011-02-05, 12:56
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Blev köttbullar över igår, lagade köttbullar i tomatsås. En del fick helt enkelt inte plats i pannan. Kan jag frysa in köttbullarna som de är till nästa gång utan att steka dem? Eller hur tar jag hand om de bäst?
Ja men hur har du förvarat dem sen igår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in