Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-09, 16:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enalin
Det kan jag absolut. Men de går ju inte att fylla på samma sätt
Nej, men jäst och bakpulver är tyvärr inte utbytbara mot varandra i recept. De fungerar helt olika och ger helt olika resultat. Allt bröd bakat med bakpulver får kubb- eller scones-konsistens och blir torrt och smuligt med kort hållbarhet.
Citera
2014-10-09, 21:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, men jäst och bakpulver är tyvärr inte utbytbara mot varandra i recept. De fungerar helt olika och ger helt olika resultat. Allt bröd bakat med bakpulver får kubb- eller scones-konsistens och blir torrt och smuligt med kort hållbarhet.
Du menar väl inte att det är torrt och smuligt, när det är nybakat när man använder bakpulver?
För det tycker inte jag.
Dock så när jag gör bakpulver bröd, så knådar jag inget.
Och försöker göra degen så blöt som det går.

Dock är ju hållbarheten extremt kort, nästan redan när brödet kallat.
Så blir det inte så gott längre.
Jag brukar frysa in sconesen nästan direkt efter man ätit(som är det bakpulverbröd jag gör oftast).
Så blir de okey om man kör dom i micron eller i ugnen, när man ska äta dom nästa gång.
Citera
2014-10-09, 21:35
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du menar väl inte att det är torrt och smuligt, när det är nybakat när man använder bakpulver?
För det tycker inte jag.
Dock så när jag gör bakpulver bröd, så knådar jag inget.
Och försöker göra degen så blöt som det går.

Dock är ju hållbarheten extremt kort, nästan redan när brödet kallat.
Så blir det inte så gott längre.
Jag brukar frysa in sconesen nästan direkt efter man ätit(som är det bakpulverbröd jag gör oftast).
Så blir de okey om man kör dom i micron eller i ugnen, när man ska äta dom nästa gång.
Nej, jag formulerade mig snabbt och slarvigt. Det är saftigt och gott nybakat, men torrt och smuligt dagen efter eller redan samma kväll. Man måste frysa sådant bröd, eller fräscha på det med några minuter under ugnens grillelement.
Citera
2014-10-09, 21:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, jag formulerade mig snabbt och slarvigt. Det är saftigt och gott nybakat, men torrt och smuligt dagen efter eller redan samma kväll. Man måste frysa sådant bröd, eller fräscha på det med några minuter under ugnens grillelement.
Oki, antog detta.

Det är helt otroligt, i hur snabbt bakpulvers bröd förfaller.
En sak jag börjat med, är att göra degen dagen innan.
Sen sätter in det i kylen under natten.
För bara sätta igång ugnen och baka ut det.
Sparar tid på morgonen, och blir lite godare, då mjölet när det får vila blir godare.

Förr trodde jag att bakpulvret tappade kraft om man gjorde så, sen fick jag detta tips en gång.
Och sedan dessa, gjort det ett antal gånger.
Perfekt en söndags morgon, lite bakfull och vill bjuda på scones.
Ofta gör det då när farsan och morsan sover över, de var skeptiska först.

Sen om man inte har fil, så funkar mjölk och cräm fräs jävligt bra.
Då jag anser att scones inte är goda utan fil.
En gång av misstag, så tog jag jordgubbsfil.
Fy faaan säger jag bara, det blev inte bra.
Citera
2014-10-09, 22:20
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Oki, antog detta.

Det är helt otroligt, i hur snabbt bakpulvers bröd förfaller.
En sak jag börjat med, är att göra degen dagen innan.
Sen sätter in det i kylen under natten.
För bara sätta igång ugnen och baka ut det.
Sparar tid på morgonen, och blir lite godare, då mjölet när det får vila blir godare.

Förr trodde jag att bakpulvret tappade kraft om man gjorde så, sen fick jag detta tips en gång.
Och sedan dessa, gjort det ett antal gånger.
Perfekt en söndags morgon, lite bakfull och vill bjuda på scones.
Ofta gör det då när farsan och morsan sover över, de var skeptiska först.

Sen om man inte har fil, så funkar mjölk och cräm fräs jävligt bra.
Då jag anser att scones inte är goda utan fil.
En gång av misstag, så tog jag jordgubbsfil.
Fy faaan säger jag bara, det blev inte bra.
Jag vill också ha fil i mina scones. Gör underverk för smaken. (Samma sak med kardemummakakan.)
Jag visste faktiskt att man kan spara bakpulversmetar och degar i kylen under natten. Tydligen är det värme som sätter igång den kemiska jäsreaktionen, så om man bara snabbt kyler ner allt, så håller det sig till dagen efter, och ofta så vinner kakan/brödet på det. Jag har faktiskt ett recept på frukostmuffins där det specificeras att man skall vispa ihop smeten dagen innan för att grädda morgonen efter.
Citera
2014-10-10, 16:22
Medlem
Varför smakar morötter som diskmedel eller något ibland, usch. De är ekologiska tom. Some fuckery is afoot?
Citera
2014-10-10, 18:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
Varför smakar morötter som diskmedel eller något ibland, usch. De är ekologiska tom. Some fuckery is afoot?

Haft samma problem på sista tiden, flera olika märken från föera olika butiker, fick en underbar fisksoppa förstörd på det viset, numera blir det provsmaka varje morot innan den åker i grytan.
Citera
2014-10-10, 18:56
Medlem
Sedatives avatar
Hjälp! Jag har haft en lammbog i ugnen i 4,5 timme. Nu när jag har provsmakat den så är den alldeles för pepprig. Har ni något husmorstips på hur jag får bort det? Går det att skölja av hela bogen?
Citera
2014-10-10, 19:20
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Hjälp! Jag har haft en lammbog i ugnen i 4,5 timme. Nu när jag har provsmakat den så är den alldeles för pepprig. Har ni något husmorstips på hur jag får bort det? Går det att skölja av hela bogen?
För pepprig? Tror det är snudd på omöjligt.
Smaken sitter ju bara på ytan, så gillar du inte peppar, skrapa då bara av det.
Citera
2014-10-11, 11:26
Medlem
JustZlatans avatar
Ska man koka potatisen om man ska göra egen potatismos?
Citera
2014-10-11, 11:32
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja. Här är ett jätteenkelt recept på potatismos som passar för nybörjande ungdomar i köket... http://www.kokaihop.se/recept/hemlagat-potatismos

Här är ett mer klassiskt recept, men lika enkelt det också... http://www.ica.se/recept/potatismos-grundrecept-399/
Citera
2014-10-11, 15:12
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja, eller puttra. Kokar du för hårt så blir potatisen lätt blaskig.
Jag tycker inte du ska skiva potatisen innan du kokar den, det lär försvinna mycket stärkelse och den kommer nog tappa smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in